جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
ارائه 80 نوع خدمت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی زنجان/ کتابخانه مشارکتی در دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به فعالیت نامحدود کتابخانه‌های عمومی در نقاط شهری و روستایی گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان باشگاه اجتماعی حدود 80 نوع خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، محمدرضاخانی بعدازظهر پنجشنبه در نشست مشترک با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: دانشگاه و کتابخانه‌های عمومی ظرفیت‌های مشترکی دارند که همکاری متقابل موجب بالفعل شدن آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی و دانشگاه آزاد که دانشجویان هستند، مشترک است، اضافه کرد: در همین راستا آماده برگزاری برنامه‌های مشترک با دانشگاه آزاد هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به فعالیت نامحدود کتابخانه‌های عمومی در نقاط شهری و روستایی گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان باشگاه اجتماعی حدود 80 نوع خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند.

رضاخانی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را گسترده‌تر از قبل کرده است، افزود: اخیرا کتابخانه‌های عمومی در حوزه کسب و کارهای خانگی هم ورود پیدا کرده و به توفیقات خوبی نیز نائل آمده است.

وی از ایجاد ساختکده در کتابخانه‌های عمومی منتخب و تشکیل اتاق علم در قالب تبدیل ایده به درآمد خبر داد و گفت: در حوزه بخش کودک و نوجوان اقدامات مفید و موثری شروع شده و در آینده نزدیک شاهد خروجی فعالیت‌های آن خواهیم بود.

رضاخانی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در حوزه جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه کرد و گفت: در دوران کرونا تعداد شرکت‌کنندگان حدود 26 هزار نفر بود که امیدواریم امسال شاهد چشمگیر شرکت‌کنندگان با توجه به پایان محدودیت‌ها باشیم.
  
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی علاوه بر بخش مکتوب شامل بخش‌های هنرهای تجسمی، پادکست و بخش دیجیتالی برای تمامی گروه‌های سنی است، اضافه کرد: آمادگی همکاری با دانشگاه آزاد را در برگزاری این جشنواره داریم.

رضاخانی همچنین پیشنهاد راه‌اندازی کتابخانه عمومی مشارکتی به عنوان فضای کار اشتراکی به دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ارائه داد و گفت: در صورت تمایل آماده همکاری و مساعدت در این حوزه هستیم.

احمد نقیلو «رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان» نیز از آمادگی دانشگاه به منظور مشارکت در جشنواره رضوی خبر داد و افزود: این دانشگاه آمادگی لازم را ارائه خدمات فکری، اطلاع رسانی و تامین بخشی از جوایز دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مربوط به کتاب و کتابخوانی در دانشگاه آزاد با اولویت پیگیری می‌شود، افزود: از اقدامات دانشگاه در حوزه کتابخوانی ایجاد ایستگاه کتاب و اعزام تعدادی از دانشجویان به نمایشگاه کتاب است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در ارتباط با راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی در دانشگاه آزاد نیز گفت: در این زمینه آمادگی لازم را برای گردآوری منابع داریم.

وی در ارتباط با پیشنهاد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به برگزاری همایش علمی اندیشه‌های حکیم هیدجی نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان از برگزاری این همایش و مشارکت در برنامه‌ریزی، انجام کارهای نرم افزاری حمایت می‌کند.

نقیلو همچنین از آمادگی دانشگاه به منظور برگزاری جشنواره جمع آوری نسخ خطی بصورت موقوفه و نیز جشنواره تاریخ شفاهی زنجان خبر داد و گفت: کانون دانشجویی دوستداران کتاب در مجموعه دردانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت خوبی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی از قبیل نشست‌های کتابخوانی و نقدکتاب با کتابخانه‌های عمومی برخوردار است.

شایان ذکر است، دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع) و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فعالیت‌های کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین (ع) به‌ ویژه حضرت امام رضا (ع)؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) از طریق انتشار گسترده این آثار و اعتلای فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف این جشنواره در دوازدهمین دوره برگزاری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها