دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
نمایشگاه کتاب توان فرهنگی کشور را به نمایش می‌گذارد/ لزوم تجهیز جامعه به سلاح علم برای تحقق آینده مطلوب

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی نمایشگاه کتاب را یک رزمایش برای سنجش توان فرهنگی کشور دانست و افزود: دولت و مجلس باید توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و کتاب داشته باشند.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم آباد، با بیان اینکه کتاب به دلیل ویژگی‌هایی که دارد جایگاه و مخاطبان خاص خود را دارد عنوان کرد: اگر روش‌های جدید در جهت توسعه علم و فرهنگ مورد استفاده قرار بگیرد منافاتی با روش‌های سنتی ندارد و از وجود کتاب به معنای سنتی آن بی‌نیاز نمی‌شویم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نمایشگاه کتاب1402 به عنوان یک رزمایش نام برد و افزود: در این نمایشگاه توان فرهنگی و علمی کشور در حوزه کتاب به نمایش گذاشته می‌شود.

ویسکرمی ادامه داد: نمایشگاه کتاب می‌تواند محکی باشد برای اینکه بدانیم اقبال عمومی در جامعه برای کتاب چگونه است و از چه کتاب‌هایی بیشتر استقبال می‌شود و در تشخیص نیاز و گرایش مردم به موضوعاتی که بیشتر باید به آنها پرداخته شود مؤثر خواهد بود؛بنابراین با توجه به استقبالی که از نمایشگاه صورت می‌گیرد، ضرورت دارد که سرمایه‌گذاری بیشتری در بحث فرهنگ، یکی از ابزارهای آن کتاب است انجام شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور کم‌توجهی به حوزه فرهنگ است اظهار کرد: در حیطه فرهنگ دچار فراموشی شدیدی شده‌ایم و مانند سنوات گذشته مجلس و دولت نسبت به مقوله فرهنگ دچار کم‌مهری شده‌اند.

ویسکرمی با بیان اینکه هنوز باور نکرده‌ایم که هرچه در فرهنگ هزینه کنیم به نوعی سرمایه‌‌گذاری برای حال و آینده کشور است عنوان کرد: جایگاهی که باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشد متأسفانه به خوبی نمی‌بینیم، مجلس و دولت هم هنوز به رسالت اصلی خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنابر شرایط و مشکلاتی که وجود دارد بعضی از مدیران ما فکر می‌کنند اگر برای فرهنگ هزینه نکنند می‌توانند جاهای دیگر را توسعه بدهند افزود: پایه تمام توسعه یا عدم توسعه، پیشرفت یا عدم پیشرفت، رشد یا عقب‌گرد یک ملت ریشه در فرهنگ دارد؛ بنابراین باید کار فرهنگی را جدی بگیریم و یکی از مهم‌ترین ابزار برای انجام کارهای فرهنگی، کتاب است.

ویسکرمی نظر خود را درباره شعار سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این‌گونه بیان کرد: یک قسمت از واقعیت این است اگر جامعه‌ای می‌خواهد نسبت به آینده خود حساس باشد و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند چاره‌ای ندارد که به سلاح علم و دانش مجهز شود و یکی از مهمترین ابزارهای این کار کتاب است.

وی بیان کرد: فقط آینده نیست که خواندنی است اگر کسی بخواهد از گذشته، تاریخ و افتخارات ملت خود در گذشته آگاهی پیدا کند به طور حتم باید با کتاب مأنوس باشد ملتی که گذشته خود را خوب نشناسد نمی‌تواند درست در حال زندگی کند و برای آینده هم به طور طبیعی برنامه‌ای نخواهد داشت.

نماینده خرم‌آباد و چگنی محور همه  مسائل را علم و دانش عنوان کرد و افزود: علم و دانش هم بر مرکب کتاب سوار می‌شود پس باید کتاب را حتی به معنای سنتی آن نیز جدی بگیریم و اهمیت نمایشگاه کتاب هم به این مسئله برمی‌گردد. 


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها