در این مراسم ابتدا حجتالاسلام رضا مهکام به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: محتوای کتاب هم از لحاظ روانشناسی و هم از لحاظ مباحث دینی کاملا پر مغز و غنی بوده و در این کتاب استخراج آیات و تفسیر آنها با دقت کافی انجام شده است. جرئت ورزی ریشه اصلیاش اعتماد به نفس است و جرات ورزانه و تکنیکال بودن کتاب خودش نکته بسیار مهم و ارزشمندی است.
او درباره عنوان کتاب نیز بیان کرد: عنوان کتاب به درستی انتخاب شده و درسهای موجود در کتابها سیر منطقی و نظامندی دارد که در کل کتاب سعی شده است یک بسته جامع دیده شود که هم به ترس زشت و هم ترس زیبا اشاره شود.
او در ادامه بیان کرد: استفاده از چک لیست و پرسشنامه نکته مثبت بعدی است. وجود خود سنجی در ابتدا و انتهای هر فصل مخاطب را مجاب میکند که قبل از خواندن آن فصل دارای چه سطح دانشی در آن زمینه بوده و در واقع یک جور فرآیند عینی کردن مباحث علمیو مهارتی است.
مهکام در ادامه به نقد از کتاب نیز پرداخت و اظهار کرد: استفاده از کلمات با بار منفی نسبت به سایر کتابهای روانشناسی در این کتاب زیاد است که میتواند از سوی جامعه روانشناسان نقد شود.
وحید مهران سخنران دوم این برنامه که نویسنده و تدوینکننده کتاب آموزشی برگرفته شده از این کتاب است در ابتدای سخنان خود بیان کرد: در فرآیند تدوین کتاب و حتی در فرآیند تدریس این مجموعه، با علیرضا موذن مولف کتاب «ترس زشت، ترس زیبا» باهم گفتوگو میکردیم و او بسیار با من همراهی داشت تا این مجموعه راهنمای تدریس آماده شود.
او افزود: استقبال مجامع مختلف از این کتاب نشان میدهد که این کتاب دارد یک خلاء قابل توجه و یک نیاز جدی را پاسخ میدهد. رعایت اعتدال در مباحث مطرح شده در کتاب شاید چیزی شبیه بندبازی باشد و مقداری افراط و تفریط در آن ما را به وادیهای خطرناکی میاندازد. به نظر میآید که محتوای کتاب توانسته این مسیر را به درستی طی کند و موشکافانه از این مسیر گذر کرده است.
او صحبتهای خود را در دو بخش محتوایی و فرمیدرباره کتاب ادامه داد و اظهار کرد: من یک نگاهی به محتوای کتاب و در بخش دوم نگاهی به بخش روش و ویژگیهای شکلی کتاب خواهم داشت. من در جلسات متعددی که برای معلمین این کتاب برگزار میکنم متوجه شدهام که کتاب روی نقطه درستی دست گذاشته که بحث هویت و خودپنداره را مطرح میکند. سه عامل در ایجاد خوپنداره افراد بسیار اثر میگذارد که کتاب به هر سه پرداخته است. یکی بحث خودمشاهده گریست یعنی من خودم را چگونه نگاه میکنم، دو بحث مقایسه اجتماعی و سوم بحث بازخورد اجتماعی است.
مهران عنوان کرد: در مقایسه اجتماعی وقتی من خودم را در مواجهه با دیگران میبینم اینکه چه حسی در این مقایسه دارم و خودم را بالاتر میبینم یا پایین تر اهمیت دارد. در بازخورد اجتماعی من خودم فعال نیستم و دیگران به من بازخورد میدهند و من از این بازخوردها انگارههای خودم را درباره خودم تغییر میدهم.
او ادامه داد: کتاب در آغاز با بحث خودآگاهی شروع میشود که من خودم را چقدر دقیق مورد واکاوی قرار دادهام و در ادبیات روایی، ادبیات روانشناسی و ادبیات روزمره چه تیپ آدمیهستم. در مقایسه اجتماعی، چشم و هم چشمیهای اجتماعی را میبینیم که در جامعه مصرفزده ما به دقت و خوبی به این موضوع پرداخته شده و به بحث بازخورد اجتماعی هم در این کتاب پرداخته شده است که حد اعتدال بازخورد اجتماعی کجاست و از کجا به بعد من دیگر به بازخورد اجتماعی نیازی ندارم.
این محقق در ادامه جنبه دوم نگاه خود به کتاب را بیان کرد و به فرم، شکل، قالب و روش کتاب توجه کرده و گفت: باید بگویم که دنیای امروز دنیای سناریوست و ما برای انتقال آن به مخاطب نیازمند یک فرآیند بسیار جذاب و کاربردی هستیم. در بحث سناریو گاهی روایاتی به ذهنم میرسد مثلا امام رضا(ع) فرمودند: خدا رحمت کند بندهای که علم ما را یاد بگیرد و به مردم آموزش دهد. هنرمندی ما امروز باید این باشد که زیباییهای کلام معصوم را به مخاطب نشان دهیم و یکی از ویژگیهای ممتاز کتاب این است که با یک شیب منطقی این زیباییها مطرح میشود و این قوت سناریو و رعایت مخاطب را مطرح میکند.
او در انتها بحث خود را با فری سایز بودن کتاب پایان داد و گفت: یکی از ویژگیهای این کتاب فری سایز بودن آن است؛ یعنی مربیانی که از اول دبستان تا معلمانی که برای افراد بالای 60 سال این کتاب را تدریس میکنند. تمام درسهای کتاب با یک شروع خوب آغاز میشود و برای تصویرگری این کتاب ساعتها وقت گذاشته شده است چراکه هر تصویر گویای هزاران حرف و کلمه است.
در ادامه این مراسم علیرضا موذن مولف کتاب به عنوان آخرین سخنران به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: این ویترین که مباحث دینی را به جای کلام اعتقادی بسط دهیم خیلی مشتری دارد که ما جریانهای بسیار عظیمیدر روزگار مدرن داریم که افراد را به سمت آموزههای مهارت زندگی راهنمایی میکنند.
او درباره کتاب عنوان کرد: من اگر میخواستم دوباره از ابتدا این کتاب را بنویسم از تجربیات این هشت سال استفاده و تغییرات اساسی در آن ایجاد میکردم. من میخواستم نمونهای تالیف کنم که ببینیم چگونه میتوان ادبیات دینی را در قالب مباحث اخلاقی عرضه کنیم. همین تجربه نشان میدهد که یک وادی عظیم در مقابل ماست و ما باید در این فضا کار کنیم و از مجموعه غنی اخلاق در اسلام بهره ببریم و سبک زندگی را هم از دین بگیریم.
او ادامه داد: در حال نگارش کتابی با عنوان «نقشه راه هدایت دینی در دنیای مدرن» هستم که پنج ویترین را در آن کتاب معرفی کردهام و اولین ویترین آن همین مهارت زندگی و آیین دینی است.
موذن در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کتاب مبنی بر اینکه مخاطبان کتاب را چه کسانی تشکیل میدهند گفت: موسسه بصائر اکنون مخاطب خود را کسانی که فقط کلاس دارند قرار داده است به طور مثال کسانی که طلبه یا معلمند یا با جوانان کار میکنند این کتاب برای آنها تدوین شده است که آنها از مواد این کتاب برای مخاطب خود بهره ببرند.
این محقق گفت: پس مخاطب ما نسل جوان با واسطه معلم است. آن رسانه ای که اکنون وجود دارد، ابزارهای معلم میشود و یکی از داراییهایی که میتواند در اختبار این معلم قرار بگیرد مواد این کتاب است. همچنین فیلم، صوت، پاورپوینت، برگههای داخل کتاب و سایت، کتاب روش تدریس و ... از دیگر مواردی است که در اختیار معلم قرار میگیرد. ممکن است مخاطب دانش آموز آخر دبیرستان باشد و ممکن است یک جوان باشد به هر حال معلم بر اساس مخاطب خودش این محتوا را عرضه میکند.
او در پایان بیان کرد: این کتاب سال 95 برای نخستین بار چاپ شده و منابع تا آن سال در کتاب آورده شده است. در ویرایشهای بعدی مهمترین کار ما این بود که از معلمان بازخورد گرفتیم که روی کدام نقاط بیشتر حساس باشیم. بنابراین ویرایشهای بعدی کتاب بر اساس نسخه نخستین بود و ما کتاب را بعد از سال 95 شخم اساسی نزدیم.
موسسه بصائر اکنون مخاطب خود را کسانی که فقط کلاس دارند قرار داده است به طور مثال کسانی که طلبه یا معلمند یا با جوانان کار میکنند این کتاب برای آنها تدوین شده است که آنها از مواد این کتاب برای مخاطب خود بهره ببرند.پس مخاطب ما نسل جوان با واسطه معلم است. آن رسانه ای که اکنون وجود دارد، ابزارهای معلم میشود و یکی از دارایی که میتواند در اختبار این معلم قرار بگیرد مواد این کتاب است. همچنین فیلم، صوت، پاورپوینت، برگههای داخل کتاب و سایت، کتاب روش تدریس و ... از دیگر مواردی است که در اختیار معلم قرار میگیرد.ممکن است مخاطب دانش آموز آخر دبیرستان باشد و ممکن است یک جوان باشد به هر حال معلم بر اساس مخاطب خودش این محتوا را عرضه میکند.این کتاب سال 95 برای نخستین بار چاپ شده و منابع تا آن سال در کتاب آورده شده است. در ویرایشهای بعدی مهمترین کار ما این بود که از معلمان بازخورد گرفتیم که روی کدام نقاط بیشتر حساس باشیم. بنابراین ویرایشهای بعدی کتاب بر اساس نسخه نخستین بود و ما کتاب را بعد از سال 95 شخم اساسی نزدیم.
نظر شما