چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
دست‌نوشته‌های سفیر بریتانیا درباره ایران منتشر شد

نشر مجمع ذخائر اسلامی کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ؛ سفرنامه استیونس سفیر کبیر بریتانیا در ایران» به قلم سر راجر استیونس را با ترجمه علی‌محمد طرفداری، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر مجمع ذخائر اسلامی کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ؛ سفرنامه استیونس سفیر کبیر بریتانیا در ایران» به قلم سر راجر استیونس را با ترجمه علی‌محمد طرفداری، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه کرده است.

سر راجر بنتام استیونس متولد ۱۹۰۶م/۱۲۸۵ه.ش مؤلف سفرنامه در سرزمین صوفی بزرگ (یا شاه عباس صفوی)، سفیر بریتانیا در ایرانِ بعد از کودتای ۱۹ آگوست ۱۹۵۳/‌۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق بود. وی از سال ۱۹۲۸م/۱۳۰۷ش وارد خدمت وزارت امور خارجه انگلستان شد، و علاوه بر مسئولیت سفارت در ایران از ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۸م/۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ش، به عنوان سفیر بریتانیا در سوئد (۱۹۵۱-۱۹۵۴م/۱۳۳۳-۱۳۳۰ش)، و تحت مسئولیت‌های دیگر در کشورهای آرژانتین، آمریکا و آفریقای مرکزی نیز فعالیت کرد. استیونس این کتاب را در سال ۱۹۶۲/۱۳۴۱ به چاپ رساند که در سال ۱۹۷۱م/۱۳۵۰ش با پیش‌گفتاری از او برای چاپ دوم تجدید چاپ شد.

او در زمان چاپ این اثر یعنی دهه ۱۹۶۰م/۱۳۴۰ش چند مسئولیت دانشگاهی هم داشت و نهایتاً در سال ۱۹۸۰م/۱۳۵۸ش یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگذشت. در سال ۱۹۸۴م/۱۳۶۲ش و بعد از وفات، همسر دومش بخش اعظم نوشته‌ها، مقالات، نامه‌ها و عکس‌هایی را که او در دوران حیات کاری خود به ویژه در بیرون از انگلستان نوشته یا گرفته بود، به مرکز آرشیو چرچیل در دانشگاه کمبریج سپرد و سایر اسناد او بعدها و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳/۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ به این مرکز سپرده شدند و مجموعه تمام این اسناد هم اکنون در آن جا نگه‌داری می‌شوند. در این اسناد توصیفات فراوانی از سرزمین‌ها و مردم  در بازدید استیونس، از جمله در ایران، آمده که بعضی از آن یادداشت‌ها در نگارش کتاب حاضر و نیز کتاب دیگر او درباره سیاحان اروپایی سده هفدهم میلادی/یازدهم هجری قمری در ایران با عنوان عرابه ایرانی (که استیونس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی نام آن را به نخستین دیدار از ایران تغییر داد) استفاده شده است.  

نشر مجمع ذخائر اسلامی کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ، سفرنامه استیونس سفیر کبیر بریتانیا در ایران» به قلم سر راجر استیونس را با ترجمه علی‌محمد طرفداری، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به بهای 245 هزار تومان را در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه مجمع ذخائر اسلامی (سالن شبستان، راهروی ۱۵ غرفه ۲۰) به فروش می‌رساند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها