دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کتابخانه سیار قاصدک مهربانی در استان ایلام افتتاح شد

کتابخانه سیار قاصدک مهربانی با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای ساکنان ۶ روستای شهرستان ایلام افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، قدرت‌الله کریمیان، جانشین سپاه امیرالمومنین(ع)، محمد پاکزاد، مدیر جهاددانشگاهی، رمضان پیری و همچنین جمعی از دوستداران کتاب و کتابخوانی و مسئولان، کتابخانه سیار قاصدک مهربانی با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای ساکنان ۶ روستای شهرستان ایلام افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در آیین آغاز به کار این کتابخانه اظهارکرد: در مرحله اول روستاهای هفت چشمه، بانقلان، چشمه کبود، پاکَل گَراب و شهرک‌های هجرت و شهید کشوری از توابع شهرستان ایلام از نعمت کتابخانه سیار عمومی برخوردار می‌شوند.

وی هدف از راه‌اندازی اولین کتابخانه سیار در استان ایلام‌ را ارائه خدمات فرهنگی برای ساکنان مناطق روستایی و محروم برشمرد و در قالب این طرح همه برنامه‌های فرهنگی که در سطح کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود در کتابخانه سیار نیز برگزار خواهد شد.

حیدری یادآورشد: تجهیزات این کتابخانه اعم از قفسه کتاب، منابع و تجهیزات الکترونیکی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان آماده‌سازی و تجهیزشده و در راستای عدالت فرهنگی راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی و مناطق محروم شهرستان ایلام با مشارکت سپاه امیرالمومنین(ع)استان ایلام انجام پذیرفت و فرماندهی سپاه استان با در اختیار قراردادن یک خودرو برای حمل و نقل کتاب‌ها در این حرکت فرهنگی مشارکت دارد.

وی با بیان اینکه در استان ایلام ۳۴کتابخانه شهری،6باب کتابخانه مشارکتی و ۱۵ باب کتابخانه روستایی فعال است، یادآورشد: درحوزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کتابخانه سیار روستایی در استان نداشتیم و باتوجه به صرفه اقتصادی نبودن تاسیس کتابخانه در روستاهای کم جمعیت، راه اندازی کتابخانه سیار روستایی و محروم یک مطالبه و ضرورت فرهنگی در استان بود.

وی افزود: در اولین کتابخانه سیار روستایی ۸۰۰ جلد کتاب به دست مخاطبان ‌می‌رسد که ۷۰ درصد محتوای این کتاب‌ها در حوزه کودک و نوجوان است و مسابقه کتابخوانی، جمع‌خوانی کتاب، کاردستی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب برای مخاطبان امکان پذیر است.

حیدری با بیان اینکه باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بهره مند شویم، ابراز امیدواری کرد که استقبال کودکان و نوجوانان این نقاط از کتابخانه سیار بسیار مناسب باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام اضافه کرد: دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار ساکن در برخی مناطق حاشیه‌نشین استان به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند و از دریافت اینگونه خدمات محروم هستند.

وی اظهارکرد: کتابخانه‌های عمومی طبق تعریف سازمان‌های بین المللی و ادبیات علمی، با هدف دسترسی و استفاده عموم مردم از آن‌ها ساخته می‌شوند، اما به دلیل عدم امکان ساخت کتابخانه در همه محل‌ها و مناطق به جای ساخت کتابخانه ثابت، در این‌گونه نقاط از کتابخانه‌های سیار استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها