یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
«الگوی سوم زن» تمدن ساز است

مجتبی طالبی، چهره هنر سال انقلاب اسلامی استان گلستان، از الگوی سوم زن سخن گفت و از هنرمندان خواست تا در مورد «زن مسلمان و تمدن ساز ایرانی» به تولید آثار هنری بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در استان گلستان؛ پس از برپایی ضیافت افطار با حضور استاندار گلستان و هیئت همراه، جمعی از علما، نمایندگان مردم گرگان، آق‌قلا و گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل و اهالی فرهنگ و هنر و خانواده شهید مقداد مهقانی بیستمین شهید مدافع حرم استان گلستان، در شامگاه شنبه 26 فروردین‌ماه به میزبانی دانشکده مائده در شهرستان گرگان برگزار شد.

در بخش پایانی این مراسم، مجتبی طالبی، نویسنده، پژوهشگر و دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین، مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی العالمیه گرگان و سردبیر واحد نمایش رادیو گلستان و مؤلف آثاری چون «درآمدی بر رسانه دینی»، «چهارمقاله در باب مهدویت و منجی گرایی»، «در وادی عشق و طلب»، «ساعت به‌وقت ماه» و «روایت سرخ» به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان گلستان معرفی شد و از وی تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم، مجتبی طالبی، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، از الگوی سوم زن سخن گفت و از هنرمندان خواست تا در مورد «زن مسلمان و تمدن ساز ایرانی» به تولید آثار هنری بپردازند.

وی افزود: زن تمدن ساز، زنی است که به نقش متعالی خودش در تکامل حیات پی برده و استعدادهایش را با حفظ کرامت انسانی از قوه به فعل تبدیل می‌کند.

طالبی ادامه داد: زنی که می‌داند خدا رسالت مادر شدن را به او واگذار کرده و با همه‌ وجود به تربیت نسلی می‌پردازد که متعالی می‌اندیشند و متعالی رفتار می‌کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی، به معرفی 2 الگو برای زن اشاره‌کرده و از زن شرقی و زن غربی یادکرده‌اند. زنانی با مؤلفه‌هایی که مبتنی بر فرهنگ حاکم بر شرق و غرب است. ایشان علاوه بر 2 الگویی یادشده، از الگوی سوم زن یاد می‌کنند. زن ایرانی مسلمان، الگوی سوم است که دارای مؤلفه‌هایی چون؛ اجتماعی بودن همراه با حفظ کرامت انسانی و عفت، آرمان‌گرایی و تعالی طلبی، تأکید روی ویژگی زن بودن بدون افتادن در شعارهای فمینیستی است. زن الگوی سوم، زنی تمدن ساز است که می‌تواند جامعه را متعالی کند.



طالبی ادامه داد: با معرفی و تقویت الگوی سوم زن، می‌توانیم از زنان تمدن سازی یاد کنیم که با دارا بودن مؤلفه‌هایی چون اجتماعی بودن، همراه با حفظ کرامت انسانی و عفت، آرمان‌گرایی و تعالی طلبی، تأکید روی ویژگی زن بودن بدون افتادن در شعارهای فمینیستی و ... می‌توانند جای گزین الگوهای شرقی و غربی شوند.

طالبی با تأکید بر اینکه دوگانه‌ زن غربی – زن شرقی یک مغالطه است و می‌توان زن الگوی سوم را معرفی کرد و مؤلفه‌هایش را برشمرد، گفت: چنین زنی، توان تمدن سازی را داشته و می‌تواند نسلی تمدن ساز را برای افق تمدن نوین اسلامی تربیت کند.

این نویسنده و پژوهشگر گلستانی، افزود: زن تمدن ساز،  زنی است  با همه‌ ویژگی‌های یک زن متعالی و این ویژگی‌های متعالی را می‌توان در مؤلفه‌های الگوی سوم زن در اندیشه‌ی مقام معظم رهبری جستجو کرد.

وی ادامه داد: حفظ عفت، حفظ حجاب، حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی با حفظ کرامت انسانی، تأکید بر ساحت اندیشه و اجتناب از کالا انگاری زن، آرمان‌گرایی و تربیت نسل و ... ازجمله مهم‌ترین این مؤلفه‌هاست.

نویسنده و پویشگر گلستانی عنوان «چهره‌ی هنر انقلاب اسلامی» را برازنده‌ی مادران شهدا دانست که در دامانشان شهدا را پرورش دادند، گفت: امید است با توجه و تأسی به کلام رهبری، در سال پیش رو قدم‌های جدی‌تری را برای تبیین الگوی سوم زن با زبان فرهنگ و هنر برداریم.

به گزارش ایبنا، مجتبی طالبی به‌پاس فعالیت‌هایی چون تهیه‌کنندگی مستند رادیویی روایت یک درد با موضوع حجاب، تولید 10 عنوان نمایش رادیویی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، تولید مستند منادیان وحدت با موضوع تقریب مذاهب و وحدت اسلامی و به رنگ حبیب به موضوع اربعین حسینی، تولید نمایش رادیویی با عنوان این دست‌ها با چه پاک می‌شوند و مستند رادیویی درد روی درد با موضوع اغتشاشات سال گذشته، نویسندگی و چاپ کتاب‌های روایت سرخ با محوریت دفاع مقدس و نویسندگی و بازیگردانی ویژه‌برنامه دهه فجر در سال گذشته؛ به‌عنوان هنرمند سال انقلاب اسلامی گلستان معرفی و تجلیل شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها