چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تندیس «سعدی» اول اردیبهشت‌ماه رونمایی می‌شود/نصب مجسمه «شیخ اجل» روی پایه 10 متری

معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اول اردیبهشت‌ماه را زمان رونمایی از تندیس سعدی اعلام کرد و گفت: این تندیس روی ارتفاع پایه 10 متری ساخته می‌شود که قابلیت دسترسی عموم به این تندیس و آسیب به آن وجود ندارد.

مجید قادری‌آذر، معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)‌ درباره آخرین وضعیت تندیس سعدی و زمان نصب آن بیان کرد: تندیس سعدی اوایل اردیبهشت‌ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی رونمایی خواهد شد. این تندیس سه و نیم متری، برنزی و پایه آن سنگی است. مقرر شده این اثر در میدانگاه سعدی کنار ایستگاه متروی «دروازه دولت» نصب شود. 

وی همچنین درباره مجسمه‌های آرش کمانگیر و خیام گفت: این دو مجسمه نیز در مرحله مدل‌سازی و تأییدیه کمیته هنری است و ساخت آن را پیگیری می‌کنیم؛ امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این دو مجسمه را رونمایی کنیم.

قادری‌آذر ادامه داد: در نظر داریم، تندیس علامه امینی و علامه‌محمدتقی جعفری را به آثار حجمی میادین شهر تهران اضافه کنیم؛ البته طرح‌ها و نمادهای دیگری در میادین مختلف مانند میدان جمهوری اسلامی نیز در دست ساخت است.

وی درباره پیشگیری از آسیب به مجسمه‌های شهر تهران گفت: سال گذشته خبری درباره مرمت و به دنبال آن آسیب به مجسمه فردوسی منتشر شد که در واقع یک دروغ و شیطنت رسانه‌ای بود؛ چرا‌که اصلا مرمت نشده بود. تصاویری که از سال 88 از تندیس فردوسی داریم ثابت می‌کند، تندیس به همان شکل بوده و تغییری نکرده است. نه شستشویی انجام شد و نه مرمتی که بخواهد به آن آسیب وارد شود.

قادری‌آذر ادامه داد: به‌طور کلی مرمت تندیس‌ها و سردیس‌ها همواره در طول سال انجام می‌شود. برخی از مجسمه‌ها حساس‌تر هستند که مرمت آن با دقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شود. تعداد مجسمه‌های شهری زیاد است و تا پایان سال، متناسب با توجه به اینکه چقدر نیاز به مرمت دارند دسته‌بندی و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره تدابیر حفظ و نگهداری از آثار حجمی مفاخر شهر تهران گفت: گاهی مجسمه‌ها از جنس‌هایی نازل‌تر مانند فایبرگلاس هستند که چندان دوام ندارد. تندیس سعدی از جنس برنز است و به تمامی ظرافت‌ها در مراحل مختلف ساخت از سوی هنرمندی که کار ساخت آن را انجام می‌دهد، دقت شده تا به بهترین شکل ساخته شود. این تندیس روی ارتفاع پایه 10 متری ساخته می‌شود که قابلیت دسترسی عموم به این تندیس و آسیب به آن وجود ندارد.

وی همچنین درباره اقدامات کتاب‌محور سازمان زیباسازی شهرداری تهران بیان کرد: سال گذشته اقدامات درخور توجهی در زمینه کتاب انجام شد و 40 سازه مختص معرفی کتاب به شهر اضافه کردیم؛ البته این اقدامات، اکرا‌ن‌های فرهنگی است که در سطح شهر انجام شده و حتما درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز تبلیغات و ترویج انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها