ابراهیم مطلبی، گرافیست در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است معتقد است: میتوان از ابزارهایی همچون آزمونهای شناختی، بررسی تاثیرات واقعی محتوای رسانهای بر نگرش افراد استفاده کرد.
به عنوان فردی که هم علاقه به بررسی رفتار و فرآیندهای روانی انسان دارم و هم رسانه و صنعت تبلیغات، احساس میکنم با توجه به توسعه روزافزون صنعت ارتباطات، رسانه و هنر، نیازمندی به بررسی عمیقتر تأثیرات شناختی و روانشناسی این محصولات بر روان افراد و مخاطبان هنر و رسانه افزایش یافته است. هر رسانهای، از تلویزیون و فیلم تا بازیهای ویدئویی و کتابهای الکترونیکی، بر اساس یک محتوای خاص طراحی شده است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار و عملکرد هر فردی داشته باشد.
تجربه در این زمینه نشان داده است که محتوای رسانهای باعث تغییر در نگرشها، افکار و رفتارهای افراد میشود. از این رو، افرادی که در حوزه رسانه و هنر فعالیت میکنند، نیازمندی به شناخت بیشتر درباره روان انسان و تأثیرات شناختی محصولات رسانهای بر رفتار و عملکرد و ادراکات فرد دارند.
به همین منظور، میتوان از ابزارهایی همچون آزمونهای شناختی، بررسی تأثیرات واقعی محتوای رسانهای بر نگرش افراد استفاده کرد. در نتیجه، این تولید کنندگان میتوانند محصولات خود را براساس اصول علمی و بهینه طراحی کرده و به این ترتیب، مخاطبین خود را به یک تجربه بهتر و جذابتر دعوت کنند و فعالیتی هدفمندتر را اجرا کنند.
به طور خلاصه، بررسی تأثیرات شناختی و روانشناسی محصولات رسانهای و هنری بر رفتار و عملکرد فردی، بسیار حائز اهمیت است و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، باید به این موضوع توجه کرد.
اینگونه فکر میکنم که این یک نوع نگاه است و برای ایجاد این نگاه نسبت به تولیدات رسانهای و فرهنگی نیاز به آگاهی داریم، آگاهی نسبت به روان و شناخت.
احساس میکنم افراد برای به دست آوردن این آگاهی نیاز به مطالعه رویکردهای مختلف که تا به امروز مطرح شدهاند، آزمایش شدهاند و تأیید یا رد شدهاند دارند، به طور مثال نظریههایی درباره انگیزش و هیجان و ادراکات که در کتاب جان مارشال ریو ذکر شده است، نظریات مختلفی درباره توجه کردن به اشیا ادراک عمق و رنگ و احساس و ادراک و نقش هیجانها در تصمیمگیریها در کتاب روانشناسی شناختی دکتر گنجی گفته شده است و یا نظریههای یادگیری مانند نظریه یادگیری بندورا مبتنی بر یادگیری شناختی است و همچنین نظریههای شخصیت شناسی که با توجه به هر مخاطب دارای اهمیت و ویژگیهای خاصی است که میتوان کتاب نظریههای شخصیت شولتز را مطالعه کرد، به طور خلاصه این مجموعه از آگاهی ها باعث ایجاد یک نوع نگاه در افراد نسبت به تولیدات رسانهای میشود، در ادامه برای به کارگیری روش های مختلف جهت تأثیرگذاری بیشتر نسبت به تولیدات رسانهای سه کتاب کمک بیشتری به ما میکند، کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری ماکس ساترلند، کتاب مشتری شهودی رایان همیلتون، کتاب ترغیب پنهان مارک اندروز»
نظر شما