شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
ردپای آش ۲۰۰ساله در سفره ماه رمضان کرمانشاهیان/ سنت‌هایی که همچنان پابرجاست

رمضان در زبان کردی که «روژوانی» نام دارد، ماهی که فرصت مناسبی برای کینه زدایی و کمک به مستمندان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه،  رمضان در زبان کردی که روژوانی نام دارد فرصتی دوباره برای کینه زدایی و دوری از پلیدی است، رمضان در کرمانشاه یعنی بار دیگرمی توان در کنار سفره های کوچکی که با غذاها و آش های محلی تزیین شده در کنار اقوام و خانواده نشست و به زیبایی این ماه دل خوش کرد.

مردمان سنی و شیعه استان کرمانشاه رسوم مشترکی در این ماه دارند که برخی از آن با گذشت زمان رنگ باخته و برخی دیگر همچنان پابرجاست و جزیی از هویت فرهنگی این دیار به حساب می آید.

طنین نوای «مرحبا مرحبا»، مرحبا مرحبا يا شهرالرمضان، مرحبا مرحبا يا شهر الخير و البركت و الاحسان، مرحبا مرحبا يا شهرالتسبيح و التلاوت القرآن، از گلدسته های مسجد در آسمان مناطق سنی نشین کرمانشاه نویدبخش ورود این ماه مبارک است.
کوه پراو، تپه چیا سرخ و سراب قنبر ازجمله ارتفاعاتی بود که مردم کرمانشاه از آن طریق هلال ماه را رویت می کردند.

تپه فتحعلی خان کنونی واقع در ورودی شهرک بعثت کرمانشاه در گذشته دره «لول» نام داشت و از ارتفاعات معروف برای اعلام زمان سحرو افطار روزه داران بود و توپ هايی با استفاده از باروت و پارچه هاي كهنه به دليل داشتن صدايي رسا شليك می‌شد و همگان را ازاوقات شرعی مطلع می کرد.

سحری خوانی

شکوه هاشمی مدرس و پژوهشگر فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایبنا در کرمانشاه؛ درخصوص پاره‌ای از آداب و رسوم مردم کردنشین درماه رمضان گفت: دف نوازی و گرداندن چراغ نمادین برای بیدارباش به هنگام سحر نیز یکی از رسوم است، این رسم که بیشتر در مناطق سنی نشین همانندشهرستان جوانرود رایج بود که امروزه با گسترش استفاده از رسانه های جمعی، کاربرد چندانی ندارد.

اقامه نماز تراویح در مردمان اهل سنت کرمانشاه

وی از نماز تراویح به عنوان یکی از عبادات مردم اهل سنت یاد کرد و گفت: این نماز در مساجد شهرستان‌هایی همچون پاوه و جوانروداقامه می شود و به نمازهايی اطلاق می‌شود كه اهل سنت در شب‌های ماه رمضان به جماعت مي‌خوانند، اين نماز پس از نماز عشاءخوانده مي‌شود و در بين اهل سنت رسم است كه هر شب يك جزء قرآن را در اين نمازها تلاوت كنند تا در پايان ماه رمضان، قرآن ختم شود.

هاشمی از ختم قرآن و هدیه آن به روح گذشتگان به عنوان یکی دیگر از رسوم مردم کرمانشاه در رمضان یاد کرد و ادامه داد: این مراسم علاوه بر مساجد بیشتر به صورت مردمی و در منازل با حضور پررنگ جوانان برگزار می‌شود و با برپایی سفره های افطاری، از روزه‌داران پذیرایی می‌شود.

جشن کاسه در میان اقوام کرد

این پژوهشگر دینی و فرهنگی به جشن کاسه در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: جشن کاسه و یا کاسه همسایه از رسوم قدیمی کرمانشاه است که در آن همسایگان از غذای خود کاسه یا ظرفی را به دیگر همسایگان کناری به خصوص افراد کم بضاعت می دهند و این رسم هنوز در برخی مناطق قدیمی پابرجاست.

گذاشتن فطریه بر زیربالش و اهدای آن به مستحقان دین‌دار از رسوم دیگر مردمان این دیار در شب های رمضان محسوب می شد کهامروز شکل دیگر بخود گرفته است.

از مراسمات و رسوم مذهبی ماه که بگذریم، تنوع غذایی کرمانشاهیان جذابیتی بیشتر به این ماه می دهد.


آش عباسعلی با روغن حیوانی اعلای کرمانشاهی با قدمت ۲۰۰ساله از لذیذترین غذاهای محلی است که ردپای آن در سفره افطار این‌شبها بیشتر دیده می شود.

این آش توسط آشپزی به نام عباسعلی تهیه شده که نذر می‌کند برای روزه داران آش مخصوص و ویژه بپزد تا با آن روزه خود را باز کنند.

این غذای لذیذ و معطر با برنج، عدس، نخود، گوشت دنده گوسفندی و سایر حبوبات پخت می‌شود و با نعنا و روغن حیوانی معطر می‌شود.

آش ترخینه، خوراک چنگال، خورشت خلال، شیربرنج از دیگر غذاهای محلی مرسوم در این ماه مبارک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها