دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
روایتی از رویدادهای کتاب‌محور قم در سال ۱۴۰۱/ از پایان انتظار برای کتابخانه مرکزی تاجشنواره مطبوعات دینی

همه ساله رویدادهای مختلفی در حوزه کتابِ استان قم رقم می‌خورد. در سالی که گذشت نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی برگزار شد و انتظار 10 ساله به پایان رسید و کتابخانه مرکزی قم نیز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سال 1401 همچون سال‌های گذشته رویدادهای مهمی در حوزه فرهنگ و کتابِ استان قم رخ داد. همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب، افتتاح کتابخانه‌ها، انتشار کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ‌های متعدد ازجمله رویدادهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. ایبنا در گزارشی به چند رویداد مهم سال 1401 پرداخته است.

نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی
 
اولین رویداد بزرگی که تیرماه سال 1401 به صورت ملی برگزار شد، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی با حضور وزیر فرهنگ بود. جشنواره‌ای که در سه بخش حرفه‌ای، بخش موضوعی و بخش ویژه رسانه‌های حوزه دین فعالیت کرد. نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی که از شهریورماه فراخوان اعلام کرده بود با ارسال ۸۰۰ اثر مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. یونس عزیزی خبرنگار ایبنا در نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در دو بخش گزارش و مصاحبه دو رتبه نخست را از آن خود کرد.
 














مردادماه اما همراه شد با مرگ یکی از اهای چاپ و نشر استان قم.  محمدتقی انصاریان پسر عموی استاد حسین انصاریان و برادر بزرگتر مرحوم حاج رضا انصاریان که مدیریت انتشارات انصاریان را برعهده داشت و از پیشکسوتان فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی قم بود، پس از نیم قرن تلاش در حوزه نشر دار فانی را وداع گفت. مرحوم انصاریان در فاصله ۵۰ سال تلاش در حوزه نشر و ترجمه قریب به  ۱۲۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا چاپ و منتشر کرد.
 
مهرماه با نشست دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها با نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان ادامه پیدا کرد. نشستی که به مناسبت هفته ملی  کودک، با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و معاونان با جمعی از نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان قمی صورت گرفت.

این نشست با هدف هم‌اندیشی و گفت‌وگو با صاحب‌نظران این حوزه با موضوع نویسندگان و ناشران ادبیات دینی کودک و نوجوان برگزار شد.

دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»
  
در آبان‌ماه استان قم شاهد برگزاری اختتامیه استانی دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» بود. این آیین اختتامیه همزمان برای استان‌های قم و قزوین در بخش کودک کتابخانه مرکزی قم برگزار شد. 90 اثر از استان قم به دبیرخانه ملی جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۳۰ اثر در بخش صحنه‌ای و 60 اثر در بخش دیجیتال جشنواره بود و همچنین 22 اثر منتخب استان قزوین شامل 8 اثر صحنه‌ای و 14 اثر دیجیتال نیز در این برنامه داوری شد.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
 
آبان‌ماه اما یک رویداد بزرگ دیگر داشت، برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس  با حضور 90 ناشر کشوری. این نمایشگاه با حضور علی رمضانی، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سردار محمد رضا موحد فرمانده سپاه علی‌ابن ابیطالب قم و احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. نمایشگاه ملی دفاع مقدس که به مدت یک هفته در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار شهدای قم پذیرای علاقمندان کتاب بود، بیش از ۶ هزار عنوان کتاب درباره دفاع مقدس به مخاطبین خود عرضه کرد.
 
دو افتتاح فرهنگی نیز سهم آبان‌ماه بود. ابتدا آیین بازگشایی کتابخانه عمومی امام علی(ع) بود که با حضور مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان قم؛ مدیر اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش استان؛ و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد. دیگری افتتاح خانه فرهنگ و هنر ملل(فهم) قم با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. این خانه به‌منظور توسعه و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین میزبانی از رویدادهای فرهنگی بین‌المللی افتتاح شد.
 
برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب «پژوهش‌های فقه معاصر» در آذرماه دیگر اتفاق فرهنگی استان قم بود. حضور مراکز و پژوهشگاه‌های تخصصی در عرصه فقه معاصر، و بازدید علما، استادان، مدیران و مسئولان سازمان‌ها و نهاد‌های پژوهش‌بنیان، از ویژگی‌های این نمایشگاه بود.
 
وزیر فرهنگ سفرهای رسمی و غیررسمی مختلفی به قم دارد. یکی از سفرهای رسمی در بهمن‌ماه اتفاق افتاد. یک سفر یک‌روزه که با هدف دیدار با علما، مراجع تقلید و حضور در جمع فعالان فرهنگی حوزوی رفم خورد. دیدار با آیات عظام جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، سید محمد سعیدی، سید هاشم حسینی بوشهری، حضور در جمع نمایندگان فرهنگی 100 کشور، نشست با نخبگان حوزه و دانشگاه و بازدید از برخی مدارس علمیه و مراکز فرهنگی از جمله برنامه‌های وزیر فرهنگ در استان قم بود.


 
در پایان سال جاری اما یکی از مهمترین رویدادها برگزاری ششمین نمایشگاه کتاب دین بود. این نمایشگاه بعد از یک وقفه 5 ساله در ۲۶ بهمن افتتاح و ۱ اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های قم به کار خود خاتمه داد. نمایشگاه با حضور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاندار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم و جمعی از فعالان حوزه نشر و اهالی قلم افتتاح شد و در جریان برگزاری این نمایشگاه مسئولین مختلفی از نمایشگاه بازدید کردند که می‌توان به حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد.

افتتاح کتابخانه مرکزی قم
 
آخرین خبر سال به کتابخانه ربط پیدا کرد. اسفند‌ماه امسال یک انتظار 10 ساله به پایان رسید و کتابخانه مرکزی قم با حضور وزیر ارشاد، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد. در این برنامه که همزمان با نیمه شعبان شد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، استاندار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مدیران کل کتابخانه‌های سراسر کشور حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها