چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
رونمایی از کتاب محمدعلی رجبی دوانی در خبرگزاری فارس

امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه در محل خبرگزاری فارس از کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی و تجلیات آن بر هنر انقلاب اسلامی ایران» رونمایی خواهد شد. مدعوین حاضر در این نشست دکتر محمدعلی رجبی دوانی، دکتر شهریار زرشناس و دکتر عبدالمجید شریف‌زاده هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ بیش از سه دهه است که جریان روشنفکری در کشور ساحت اندیشه و تفکر را ذیل «ترجمه» تعریف و صورت‌بندی می‌کنند. از منظر مهم‌ترین تئوریسن‌های آن‌ها، در زبان فارسی مگر در ساحت ترجمه آراء و اندیشه‌های متفکران غربی تفکر ممکن نمی‌شود.     

اما این همه ماجرا نیست در این میان کسانی هستند که به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند و توانسته‌اند بین فلسفه و حکمت اسلامی و دوران معاصر گفت‌وگو ایجاد کنند. 
یکی از شاخص‌ترین تئوریسن‌های این نحله دکتر «محمدعلی رجبی دوانی» است. هرکسی که کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی و تجلیات آن بر هنر انقلاب اسلامی ایران»  را دیده باشد متوجه این مهم می‌شود.             

کتابی سراسر نو با زبانی شیوا و بیانی خلاق که می‌تواند خلا حاکم بر میدان «نظریه هنر» کشور را پر کند. بی‌شک این کتاب از یک‌سو می‌تواند به سرعت به یکی از منابع اصلی دانشگاهی در درس «حکمت هنر اسلامی» تبدیل شود و از سوی دیگر چراغ راهی باشد برای هنرمندان (به ویژه هنرمندان هنرهای تجسمی) و پژوهشگران هنر.               

کتابی که سطربه‌سطر مخاطب را به عمق سنت و فرهنگ ایرانی اسلامی دعوت می‌کند و در کوچه‌های ادبیات، نگارگری، خوشنویسی و... می‌چرخاند. هم افق کردن حکمت هنر اسلامی با دنیای امروز و معاصر کردن آن، از ویژگی‌های اصلی این کتاب است.

این کتاب را فرهنگستان هنر منتشر کرده است. فرهنگستانی که انگار با این کتاب دوباره به ریل اصلی خود بازگشته است. این نهاد مهم در دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود کتاب‌های مهمی در حوزه نظریه هنر غرب و شرق، نقد و زیبایی شناسی منتشر کرده بود و حالا در امتداد همان رویکرد دست به انتشار کتابی مهم زده است.  
 

امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت 14 در محل خبرگزاری فارس از این کتاب رونمایی خواهد شد. مدعوین در این نشست دکتر محمدعلی رجبی دوانی، دکتر شهریار زرشناس، دکتر عبدالمجید شریف‌زاده هستند.       
 
کتاب حاضر از هفت بخش تشکیل شده است: فصل اول؛ تفکر اسلامی و ساحت دل آگاهی. فصل دوم؛ فتوت و آداب جوانمردی. فصل سوم؛ هنر، معرفت قلبی انسان. فصل چهارم؛ هنرهای اساطیری. فصل پنجم؛ ممیزات هنر اسلامی. فصل ششم؛ هنر در زمانه غربت در انتظار. فصل هفتم؛ تجلی آداب معنوی در هنر انقلاب اسلامی.
 
نویسنده در سیروسلوک هفتگانه این کتاب همچون عبور از هفت شهر عشق، مخاطب را با مهم‌ترین نظریه‌های فلسفه و حکمت هنر اسلامی و ادبیات کهن فارسی آشنا می‌کند و در آخر هم به دنیای معاصر و هنر انقلاب اسلامی می‌رسد. گفت‌وگوی میان مفاهیم انتزاعی فلسفی و عینیت هنرهایی چون عکاسی، نقاشی و خوشنویسی رنگ و بویی تازه به کتاب بخشیده است. بی‌شک این کتاب دهه‌ها می‌تواند در دانشگاه‌های کشور تدریس شود و منبعی مهم برای هنرمندانی باشد که در جستجوی هنری متعهد هستند و می‌خواهند بنیانی نظری برای آثار خویش بجویند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها