سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
نگاهی به چرایی و چگونگی «بازگشت روسیه به خاورمیانه»

«بازگشت روسیه به خاورمیانه» شرح چگونگی و چرایی بازگشت روس‌ها به این منطقه‌ پرآشوب، فرم سیاست‌ورزی و نظامی‌گری آن‌ها و چگونگی همراه کردن جامعه‌ جهانی با این شکل از حضور به شدت پررنگ‌شان از خاورمیانه تا شرق اروپا و تمام شمال آفریقاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «بازگشت روسیه به خاورمیانه» به قلم نیکو پوسکو و استانیسلاو سکریرو با ترجمه محمدحسین فاضل زرندی از سوی نشر ثالث منتشر شد.

این کتاب به نحوی جامع اما به اختصار نشان می‌دهد که حضور مجدد روسیه در منطقه تنها به وجه نظامی و ایدئولوژیک منحصر نمی‌شود بلکه از مجموعه‌ای حساب‌شده و دارای انعطاف تشکیل شده است که شامل تمامی وجوه سیاسی و نظامی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می‌شود و از استراتژی‌های نوین تبعیت می‌کند، مثلاً به زعم استراتژی‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه‌ مداخله نظامی در افغانستان که تلفات فراوانی را برای این کشور به همراه داشت، استراتژی‌های نظامی جدید روسیه مبتنی بر تلفات کمتر و به کارگیری نیروهای نیابتی در منطقه استوار شده است. به علاوه دیپلماسی هوشمندانه انرژی روسیه در زمینه‌ی همکاری‌های بسیار نزدیک با کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک عملا ابتکار عمل بازارهای انرژی را از دست کشورهای غربی خارج کرده است. از طرف دیگر، شیوه‌ی این کشور در مدیریت تضادها که از جدیدترین ابتکارات سیاسی آن است، روسیه را قادر ساخته تا روابط خود را با کشورهای متخاصم از قبیل عربستان و ایران، اسراییل و ایران، قطر و عربستان، مراکش و الجزایر و… را به خوبی مدیریت کند.

قریب به دو دهه پس از فروپاشی شوروی و به خاصه بعد آن ماجراهای خفت‌بار حضور نیروهای شوروی در خاک افغانستان، آن هم زمانی که دیگر رمقی برای ارتش سرخ نمانده بود، روسیه‌ پساشوروی یک دهه است که با تکیه بر پوتینیسم، تبدیل به مهم‌ترین کشور منطقه شده است. بهار عربی جرقه‌ی ابتدایی حضور روس‌ها را زد و مبارزه با داعش جاپایشان را سفت کرد و کار به جایی کشید که امروز به هر نقطه‌ی خاورمیانه که نگاه کنیم، آمریکا از نظر وسعت نفوذ در جایگاهی پس از روسیه قرار دارد.

کتاب «بازگشت روسیه به خاورمیانه» نوشته‌ی «نیکو پوپسکو» و «استانیسلاو سکریرو» شرح چگونگی و چرایی بازگشت روس‌ها به این منطقه‌ پرآشوب، فرم سیاست‌ورزی و نظامی‌گری آن‌ها و چگونگی همراه کردن جامعه‌ی جهانی با این شکل از حضور به شدت پررنگ‌شان از خاورمیانه تا شرق اروپا و تمام شمال آفریقاست. نویسندگان این کتاب رجعت روس‌ها به خاورمیانه را در دل بازگشت آن‌ها به مناسبات اصلی قدرت در جهان دیده‌اند و این مهم را با تحلیل‌های دقیقی همراه کرده‌اند که عمق قدرت استراتژیک، نظامی و اقتصادی روس‌ها را نمایان می‌کند. بازگشت روسیه به خاورمیانه، توضیحی‌ست بر بازگشت روس‌ها به سبد یک قدرت در جهان و گذر کردن از خمودگی سال‌های ابتدایی دوران پساشوروی.

بخش اعظم خواست روسیه برای نفوذ در خاورمیانه تاثیرگرفته از انزوایی است که این کشور بعد از اشغال کریمه در سطح سیاست‌های جهانی متحمل شد. حالا و از فوریه 2022 که روسیه به اوکراین حمله نظامی کرد این انزوا ابعاد گسترده‌تری یافته است اما همچنان تنها بخش از سیاست خارجی روسیه که تا حدی ویران نشده، روابط آن با خاورمیانه‌ای‌هاست. ایران بیش از پیش به سمت روسیه چرخیده و عربستان و اسراییل و ترکیه از معدود قدرت‌هایی بوده‌اند که روسیه را طرد نکرده‌اند.

کتاب «بازگشت روسیه به خاورمیانه» به قلم نیکو پوسکو و استانیسلاو سکریرو با ترجمه محمدحسین فاضل زرندی در 189 صفحه به بهای 62 هزار تومان از سوی نشر ثالث منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها