سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
از مجموعه تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام رونمایی شد

از مجموعه «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» اثر حبیب‌الله محمودیان، محقق و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، از مجموعه کتاب‌ «تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» تألیف حبیب‌الله محمودیان، پژوهشگر و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، رائد ناصری‌فر، معاون میراث‌ فرهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری، سیدمنصور رجبی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از نویسندگان، شاعران و فعالان فرهنگی برگزار شد.
 
در این آیین حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در ترویج و ارتقای سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با در نظرگرفتن شرایط روز جامعه، از یک دستگاه فرهنگی معمولی با عملکرد سنتی خارج و به مجموعه‌ای مدرن و با عملکردی دانش‌محور بر مبنای ارزش‌های اسلامی و انقلابی تبدیل شده که موجب تحولات فرهنگی چشمگیری در جامعه شده است.
 
 
وی ادامه داد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی با هدف بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود گسترش یافته و در این زمینه برای بهبود عملکرد از راهنمایی و مشاره استادان و فعالان فرهنگی استفاده می‌کنیم.
 
در ادامه حبیب‌الله محمودیان، نویسنده مجموعه کتاب‌های تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام، گفت: نویسندگان بزرگی در این استان وجود دارند که متاسفانه بخش بزرگی از آثار آن‌ها ناشناخته مانده و باید برای معرفی‌شان به جامعه و ایفای نقش تاثیرگذار در آینده استان، چاره اندیشی شود.
 

مولف کتاب «اطلس استان ایلام(جغرافیای تاریخی و گردشگری)» با اشاره به کتاب‌های مورد نظر در این آیین گفت: این آثار که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان رونمایی می‌شود، از پشتوانه علمی و پژوهشی محکمی برخوردارند و حاصل 70 پروژه تحقیقاتی باستان‌شناسی است که در کنار آن، تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی با هدف شناساندن تمدن دیرینه استان ایلام انجام شده است.
 
وی با اشاره به سابقه تمدنی استان ایلام تصریح کرد: سرزمین ایلام در تاریخ تمدن بشری در چند زمینه پیشگام بوده و اکتشافات مختلف ثابت کرده که در بخش‌های کشاورزی، دامپروری و حتی صنایع ابتدایی، خدمات بزرگی به بشریت داشته است.
 
در ادامه رائد ناصری‌فر، معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان  با تقدیر از تلاش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در برپایی این آیین گفت: رونمایی از آثار مکتوب در حوزه میراث فرهنگی استان کار ارزشمندی است که این اداره کل انجام می‌دهد و تدابیری برای ایجاد هم‌افزایی فکری و مشارکت از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در این زمینه اتخاذ می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: پژوهشگران آثار تاریخی استان، طی سال‌های اخیر برای شناسایی آثار تاریخی و تمدنی استان تلاش فراوانی داشته‌اند و آثار ارزشمندی هم منتشر شده است. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تلاش می‌کند برای سهولت کار، دسترسی آسان این پژوهشگران به اسناد و محوطه باستانی فراهم نماید.
 
در این آیین سیاوش لطفی‌کار، شاعر و سراینده شاهنامه بزرگ کردی؛ صیدمحمد درخشنده، نویسنده و ایلام‌پژوه، حسن افشار، مولف و فعال فرهنگی؛ مسعود شادمان، مدیر موسسه ایران‌شناسی شعبه ایلام، سیدمنصور رجبی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از علاقه‌مندان حضور داشتند و با تقدیر از تلاش‌های حبیب‌الله محمودیان، از مجموعه کتاب‌های تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام، رونمایی شد.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها