پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کتاب‌های مکشوفه از چاپخانه‌های شهرری 40 هزار جلد است/ابطال یا تعلیق مجوز برای نشر‌دهندگان «خلیج عربی»

به‌گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران، چاپخانه‌داران متخلف در شهرری که در انتشار بیش از 40 هزار جلد کتاب از عنوان جعلی «خلیج عربی» استفاده کرده بودند، به مراجع قضایی معرفی شدند.

عبدالرضا علی‌پناه،معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تشریح جزئیات شناسایی و کشف چاپخانه‌ای در شهرری که با عنوان جعلی «خلیج عربی» کتاب منتشر کرده بود، گفت: گروه‌های بازرسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مستمر از چاپخانه‌های سطح استان تهران بازدید و بر روند کار چاپخانه‌ها نظارت دارند. در یکی از این بازرسی‌ها، سه چاپخانه شناسایی شد که در چاپ کتاب‌ از عنوان جعلی «خلیج عربی» استفاده کرده بودند.
 
وی افزود: طی هماهنگی‌ انجام شده، حوزه‌های نظارتی و نیروی انتظامی به محل اعزام شدند، انباری که کتاب‌ها در آن قرار داشت کشف و در بازرسی‌ها افزون بر 40 هزار جلد کتاب کشف شد. در این زمینه آماری که در خبرهای دیگر منتشر شده نادرست است.
 
علی‌پناه با بیان اینکه اقدامات لازم برای پلمب چاپخانه انجام شد، عنوان کرد: در اصل سه چاپخانه در انتشار این کتاب‌ها فعالیت داشتند که یکی از آن‌ها مسئولیت اصلی این کار را داشتند، در این زمینه همه دستگاه‌ها و ماشین‌های این مجموعه نیز پلمب شدند.
 
وی با اشاره به جریمه و مجازاتی که برای این چاپخانه متخلف در نظر گرفته شده است، توضیح داد: علاوه بر اینکه در حوزه قضایی، مراجع این حوزه برای متهمان تصمیم‌گیری می‌کنند، پرونده این موضوع به کمیته تخلفات چاپ ارائه شده است و در آنجا اقدامات تنبیهی شامل تعلیق مجوز یا ابطال مجوز چاپخانه براساس نظر اعضا اعمال می‌شود.
 
علی‌پناه تاکید کرد: یکی از نکاتی که در بازرسی دوره‌ای بازرسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران دنبال می‌شود، این است که چاپخانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند، البته چاپ این کتاب‌ها نیز بدون مجوز انجام شده است.
 
سال 1401 و ارزیابی و نظارت
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امسال را در ارشاد استان تهران، سال «نهضت ارزیابی و نظارت» نامگذاری کردیم، گفت: در این حوزه طی یک‌سال اخیر همه مجوزهایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده ارزیابی شدند و بازرسی‌ها مسمتر انجام می‌‌شود.
 
وی افزود: در سال جاری از نظر تعداد بازدید و نظارت‌ها رشد بسیار خوبی داشتیم که با سال گذشته قابل مقایسه نیست. در این حوزه خود را مکلف می‌دانیم بر همه مراکزی که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مجوز دارند نظارت داشته باشیم.
 
علی‌پناه با اشاره به تشکیل تیم‌هایی در این حوزه، گفت: از فروردین ماه تعداد زیادی از مراکز بازرسی و مراکز فاقد مجوز از ارشاد به مراجع قضایی معرفی شدند، از حدود 4 هزار مجوز چاپخانه که در استان تهران است حدود چهار‌پنجم بازرسی شده‌اند، در حوزه کتاب نیز خود را مکلف می‌دانیم که حوزه نظارت را گسترده دنبال کنیم.
 
به گفته وی، تخلفات را به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌کنیم، به‌عنوان مثال برای چاپخانه‌ای که جعبه‌های فاقد اصالت و جعلی برای کالاهای تقلبی تولید می‌کرد با وزارت صمت و سازمان غذا و دارو مکاتبه کردیم تا رسیدگی شود.
 
علی‌پناه همچنین درباره نظارت بر تابلوی سردر اصناف نیز گفت: این موضوع نیز از حوزه‌هایی است که برای پاشداست زبان فارسی و توجه به این حوزه در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار دارد و همکاران جدی پیگیر آن هستند.
 
به گزارش ایبنا؛ طی روزهای اخیر رئیس پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از کشف ۲۱ هزار جلد کتاب با عنوان جعلی «خلیج عربی» در یکی از چاپخانه‌های شهرری خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها