شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
مورخ فرزانه در قاب تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

نشست تخصصی مورخ فرزانه به مناسبت شانزدهمین سالگشت ارتحال حجت‌الاسلام علی دوانی توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و شانزدهمین سالگشت ارتحال استاد علی دوانی، نشست تخصصی مورخ فرزانه توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مشارکت دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی و مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، یکشنبه ۲۵ دی در محل تالار ابونصرمحمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور و سخنرانی سید جلال‌الدین مدنی، محمد رجبی و محمدرضا کائینی و دبیری مالک شجاعی همراه است.

نشست تخصصی مورخ فرزانه یکشنبه ۲۵ دی ساعت ۱۰ در محل تالار ابونصر محمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌تواند به آدرس پاسداران، خیابان شهید مؤمن‌نژاد (گلستان یکم)، شماره ۱۲۴ مراجعه کنند. همچنین این نشست از طریق صفحه اسکای‌روم مؤسسه مذکور به نشانی b2n.ir/iscs به صورت زنده پخش می‌شود.


درباره حجه‌الاسلام علی دوانی
علی رجبی دَوانی (۱۳۰۸-۱۳۸۵ش) روحانی شیعه و از پژوهشگران و نویسندگان اهل ایران. شهرت دوانی به همکاری در مجله مکتب اسلام و مؤسسه دار التبلیغ قم و تألیف کتاب‌های دینی، تاریخی و شرح‌حال عالمان شیعه بازمی‌گردد.

دوانی دروس حوزوی را در نجف و قم گذراند و بیشتر به نوشتن، تبلیغ و شرکت در نشست‌ها و کنگره‌های علمی می‌پرداخت. وی آثار نوشتاریِ فراوانی دارد که دو مجموعه نهضت روحانیون ایران و مفاخر اسلام از جمله آثار مشهور او است. دوانی در سال ۱۳۸۵ش درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

او در ۲۳ سالگی اولین کتابش را در شرح زندگی جلال‌الدین دوانی، متکلم شیعه قرن نهم هجری، نوشت. دوانی بیشتر به نگارش شرح احوال عالمان دینی می‌پرداخت بر همین اساس، کتاب‌های «مفاخر اسلام» را تألیف کرد. در همین زمینه، «شرح زندگانی استاد کل وحید بهبهانی»، دیگر کتابی است که از جانب سید حسین بروجردی، مرجع تقلید شیعیان، مورد تشویق قرار گرفت. ترجمه جلد ۱۳ بحار الانوار، نوشته علامه مجلسی، در شرح احوال امام زمان(عج)، از دیگر اقدامات دوانی بود که به دستور آیت‌الله بروجردی انجام گرفت و به نام «مهدی موعود» انتشار یافت. دوانی، کتاب نهضت روحانیون ایران را که در ۱۰ جلد و توسط وی نگاشته شده، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین تاریخ انقلاب اسلامی ایران خوانده است.

از علی دوانی، ۱۱۰ اثر علمی در قالب‌های تصحیح، تحقیق، ترجمه و تألیف بر جای مانده است. همچنین یک سال پس از درگذشت دوانی، کتابخانه‌اش که حاوی بیش از شش هزار عنوان کتاب در موضوعات قرآن، حدیث، رجال، فقه شیعه و سنی، و تاریخ بود به دانشکده علوم حدیث اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها