شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
از امضای تفاهم‌نامه همکاری با استانداری تا افتتاح دفتر انجمن در استان همدان

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سفر یک روزه به استان همدان ضمن ملاقات با استاندار همدان و امضای تفاهمنامه همکاری با استانداری؛ طی مراسمی دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان همدان را افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمود شالویی دراین سفر پس از حضور در مزار ابن سینا و باباطاهر عریان با مدیران و کارشناسان بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا و آیت‌الله علی نظامی از مفاخر فرهنگی و استادان برجسته حوزه علمیه همدان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در ادامه گزارشی از این سفراستانی را می‌خوانید:
 
نقش تعیین‌کننده «همدان»  در گسترش قلمرو  فرهنگیِ ایران
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای حضور در همدان، با علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار پس از قدردانی از تلاش‌های استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در جلسه امروز افتخار داریم که پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن و استانداری همدان، احکام اعضای هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگیِ استان همدان که ریاست آن را استاندار محترم به عهده خواهند داشت، به این عزیزان اهدا کنیم؛‌بنابراین  انشاءالله دفتر استانی انجمن نیز در شهرستان همدان افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یکی از نهادهای فرهنگی ایران با قدمت یکصد ساله است.  مهمترین ویژگی‌های انجمن، حضور رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس هیأت امنای است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: انجمن از ابتدای تأسیس تاکنون یکی از نهادهای تأثیرگذار فرهنگی کشور است چراکه فعالیت‌های مهمی همانند تکریم مفاخر فرهنگی؛ همچنین ساخت و مرمت ابنیه فرهنگی و انتشار آثار مکتوب چهره‌های برجسته فرهنگی ایران را در عهده همت خویش داشته است؛ البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیگیری احیای آرامگاه‌ها و بناهای یادبود از سوی انجمن با وقفه‌هایی مواجه شد که خوشبختانه در دولت جدید، دوباره این اقدام، با تأکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به انجمن محول شده است.

شالویی بیان کرد: احداث بزرگراه حکمت از سهرورد تا آرامگاه بوعلی سینا در همدان از دیگر فعالیت‌هایی است که انجمن از امسال با جدیت آن را پیگیری خواهد کرد تا در قالب آن، ارتباط فکری و فرهنگی دو نحله فکریِ اشراقی و مشائی در این بزرگراه برقرار شود؛ البته در بزرگراه حکمت به شکل قابل توجهی فعالیت‌های فرهنگی نیز به منصه ظهور خواهد رسید که علاوه بر منافع ملی در عرصه بین‌المللی نیز تأثیرات شگرف و قابل توجهی خواهد داشت. 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تأکید کرد: همدان در زمره شهرهای قدیمی و تاریخی و حایز شرایط فرهنگی و ادبی خاص است و می‌تواند تأثیر بسزا و نقش تعیین‌کننده‌ای در گسترش قلمرو فرهنگی کشور داشته باشد. از این رو با تاسیس دفتر انجمن در همدان می‌توان از ظرفیت‌های  این استان به‌ویژه برای معرفی بیشتر و بهتر مفاخر این دیار به ایرانیان و جهانیان بهره برد.

استاندار همدان نیز در این دیدار با بیان اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی است، گفت: حضور و فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان همدان با سابقه کهن چند هزار ساله و  مفاخر درخشان، یک ضرورت انکارناپذیر است.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: در پی رایزنی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر انجمن در استان همدان برای حفظ آثار فرهنگی و مفاخر استان و معرفی و انتقال تجربیات این بزرگان به نسل جدید و جوان کشور تأسیس شده است. معرفی آثار و مفاخر فرهنگی و شخصیت‌های برجسته معاصر در زمان حیات آن‌ها موجب تقویت بنیان فکری جامعه خواهد شد. این شخصیت‌ها به ریشه‌های فکری، ارزشی و ملی پیوند خورده‌اند و به نوعی سرمایه‌های تمدنی هستند که در کنار مردم و دولت، زمینه رشد فرهنگی کشور را فراهم می‌آورند.

قاسمی فرزاد در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگرچه تقدیر از چهره‌های فرهنگی و هنریِ درگذشته بسیار مهم است، اما اینکه این اهتمام در انجمن وجود دارد که بزرگان در قید حیات کشور بیشتر و بهتر مورد اکرام و تکریم قرار بگيرند، بسیار مهم و قابل تقدیر است.

در ادامه این نشست صمیمی مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، کاوه خورابه و مهدی شفیعی، معاونان پژوهشی و اجرایی انجمن نیز گزارش‌های مبسوطی از روند تاسیس دفتر انجمن در شهرستان همدان و برنامه‌های راهبردی این دفتر در آینده ارائه دادند.

در پایان این دیدار پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استانداری همدان با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن و علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، احکام اعضای هیأت امنای انجمن در استان به آنان اهدا شد.

اعضای حقوقی هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگیِ استان همدان را علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اعضای حقیقی آن را جواد محقق و حمید حسام از چهره‌ها و مفاخر فرهنگی و ادبی استان تشکیل می‌دهند.


 
افتتاح دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان همدان
در ادامه این سفر دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان همدان با حضور محمود شالویی رئیس انجمن، مسئولان استانی و جمعی از مفاخر فرهنگی استان، در مجتمع شهید آوینی شهرستان همدان افتتاح شد.

در این آیین که با حضورمسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، کاوه خورابه و مهدی شفیعی معاونان پژوهشی و اجرایی انجمن، استاد جواد محقق و استاد حمید حسام از اعضای هیأت امنای انجمن در استان همدان برگزار شد، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی تأکید کرد: با تأسیس این دفتر، روند تجلیل از چهره‌های فرهنگی و هنری استان همدان و ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با مفاخر در این استان با جدیت پیگیری خواهد شد.
 
شعاع نور ابن سینا در جهان ساطع است
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پس از افتتاح دفتر انجمن و بازدید از آرامگاه ابن سینا با حضور در بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با مدیران و کارشناسان این بنیاد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

شالویی در این دیدار با بیان اینکه «همدان» مرکز تمدن و فرهنگ ایران محسوب می‌شود گفت: از دیرباز شکل‌گیری تمدن ایرانی از این منطقه بوده و برای ما ایرانیان، همدان همواره موجب مباهات و افتخار است.

او با تاکید بر اینکه امروز هم همدان از مراکز عمده نخبه‌پروری کشور محسوب می‌شود، افزود: فرزانگان این شهر و دیار به گذشته‌های خیلی دور محدود و محصور نمی‌شوند بلکه در طول ادوار متمادی از تاریخ درخشان علمی و فرهنگی ایران، همواره همدان، فرهنگیان و فرهیختگان بسیاری را به جامعه ایرانی و جهانی عرضه کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گشایش دفتر انجمن در استان همدان گفت: با توجه به سابقه علمی و فرهنگی همدان، راه‌اندازی دفتر انجمن در این استان می‌تواند فصل جدیدی برای رونق فعالیت‌ها در زمینه تکریم و بزرگداشت فرزانگان و همچنین انتشار آثار آن‌ها باشد. امیدواریم با همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها و با محوریت و مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بتوانیم در زمینه گرامیداشت مفاخر، برنامه‌های مختلف و متعددی را در سال‌جاری و سال‌های آینده اجرایی کنیم.

وی در ادامه به بازدید خود از آرامگاه شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا اهمیت ویژه و فراوانی دارد زیرا شعاع نور این شخصیت نه‌تنها در ایران و منطقه بلکه در سراسر جهان ساطع است. امیدوارم در دفتر انجمن در همدان مقدمات بیشتری را فراهم می‌کنیم که بتوانیم اندیشه و آثار  ابن‌سینا را در اشکال جدید  و همه فهم‌تر معرفی کنیم.

شالویی تأکید کرد: بنا بر این نیست که در تکریم و بزرگداشت بزرگان فقط به‌عنوان اینکه ایشان بزرگ بوده‌اند از آن‌ها یاد و ذکری کنیم بلکه باید زمینه‌ای باشد تا دیگران هم بدانند و بتوانند که در آینده همانند بزرگی چون ابن‌سینا شوند.

وی در پایان گفت: ایجاد روحیه «توانستن» از مهمترین اقداماتی است که در معرفی مفاخر و مشاهیر باید مدنظر قرار گیرد و امیدواریم با برنامه‌هایی که دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در همدان دارند زمینه‌سازی صحیحی برای معرفی بهتر و بیشتر شخصیت‌هایی چون ابن‌سینا صورت بگیرد.
 
ادای احترام به باباطاهر عریان
پس از پایان این دیدار، رئیس انجمن و هیأت همراه با حضور در آرامگاه باباطاهر عریان؛ ضمن قرائت فاتحه، به این شاعر برجسته ایرانی ادای احترام کردند.



دیدار با نابغه روشندل همدانی
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان سفر یک روزه خود به استان همدان با حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظامیِ همدانی از مفاخر فرهنگی و استادان برجسته حوزه علمیه همدان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار که با حضور معاونین پژوهشی و اجرائی انجمن، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و جواد محقق، عضو هیأت امنای دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همدان برگزار شد، محمود شالویی ضمن قدردانی از خدمات آقای نظامی همدانی گفت: امیدواریم با کوشش هیأت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان همدان از مقام علمی آقای نظامی تقدیر بیشتر و بهتری صورت بگیرد تا خدمات فرهنگی ایشان بیش از گذشته به جامعه علمی کشور معرفی شود.

در پایان این دیدار، لوح تقدیر و هدایای انجمن آثار و مفاخرفرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از سوی رئیس انجمن به حجت‌الاسلام و المسلمین نظامی اهدا شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نظامی همدانی، متولد سال 1326 خورشیدی در روستای قاسم‌آباد همدان، ‌روحانیِ روشندل و از مفاخر فرهنگی حوزه علمیه این استان است. وی از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاعلی معصومی همدانی است و ده‌ها اثر وزین و ارزشمند را در علوم مختلف به ‌خصوص در فقه و اصول و علوم معقول تألیف و به جامعه علمی کشور عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها