این شاعر آیینی با بیان اینکه شعر اغلب بزرگان ادبیات ایران زمین مضامین بلند اجتماعی داشته است، افزود: اصطلاح حکیم که برای شاعرانی چون فردوسی، رودکی، نظامی و سنایی به کار میرفته به دلیل توجه آنها به مسایل اجتماعی و سیاسی بوده است. میتوان گفت در طول تاریخ ادب فارسی شاعران بیش از هر موضوع از جمله فلسفه، عشق و طبیعت، شاعر اجتماعی بودهاند و میتوان شعر اجتماعی را سنگ بنای ادب فارسی دانست.
وی با تاکید بر غلبه شعر اجتماعی از دوران کهن تا امروز در شعر فارسی گفت: حبسیههای سبک خراسانی در شعر امثال ناصرخسرو نمونه بارز و موفق شعر اجتماعی است. در دوره غلبه شعر عراقی نیز که دوران طلایی ادبیات فارسی به شمار میرود میبینیم اشعار حافظ، سعدی، نظامی و مولانا مملو از مضامین اجتماعی هستند. اشعار سبک هندی نیز مملو از مضامین اجتماعی هستند و میتوان این سبک ادبی را به نوعی مردمی و نقد اجتماعی دانست. در دوره بازگشت ادبی نیز شاعران به شعر اجتماعی روی آوردند و در دوران مشروطه تمام شاعران، اجتماعیسرا بودند. شعر انقلاب اسلامی نیز فرزند ادبیات مشروطه است و شاهدیم شعر اجتماعی همچنان در ادبیات انقلاب زنده و پرتپش است و شاعران انقلاب اسلامی در عین جدال با قدرتمندان ظالم از مظلومیت انقلاب اسلامی دفاع میکنند.
قزوه همچنین با اشاره به گسترش شعر در فضای مجازی طی سالهای اخیر افزود: بزرگان شعر و ادب فارسی که پاک و خالص شعر میسرودند همیشه ماندگار میمانند و کسانی که قدرت زبانی و اندیشه عمیقی ندارند ماندگار نخواهند شد. حافظ و مولانا شعرشان را با نام خدا و نعت پیامبر اسلام و مولا علی(ع) آغاز میکردند و شاعرانی در دهه 60 شکوفا شدند که پیرو و یادگار شاعران بزرگ کهن ما بودهاند. متاسفانه آن شاعران بزرگ اوایل انقلاب را قدر ندانستیم و از کنارشان گذشتیم که این امر سبب شد در دهههای 80 و 90 شعر افول کند و بیشتر شاعران جوان تنها دنبال بازیهای زبانی و نه اندیشههای بلند باشند. شاعران بزرگ انقلاب اسلامی شهره نمیشوند و دیگرانی که اشعارشان عمق و ظرافت نداشت مورد توجه قرار گرفتند.
وی در عین حال تصریح کرد: ما در طول تاریخ روزهای خوب و بد زیادی را دیدهایم و تاریخ انقلاب اسلامی نیز خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را پشت سرگذاشته است. شاعری که متعهد باشد همیشه به انقلاب و جمهوری اسلامی وفادار میماند و مانند حاج قاسم این شعر سعدی را از عمق جان خطاب به رهبرش تاکید میکند «ما را سریست که گر خلق روزگار/ دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم»
شعر فارسی جای خالی فلسفه کاربردی را پرکرد
همچنین در این نشست، علی محمد مودب، شاعر آیینی و مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب در سخنانی امتیاز شعر فارسی را گرهخوردن آن با حکمت،دانش و قرآن عنوان کرد و گفت: در زمانی که فلسفه پیوندی با مردم نداشت و فقط برای خواص قابل فهم بود شعر فارسی جای آن را در ارتباط با اقشار مختلف پرکرد و امثال فردوسی و حافظ میداندار خلق و آفرینش اندیشههای ناب و عامفهم شدند. گره خوردن و اتصال شعر فارسی با حکمت و اندیشه آن را قابل فهم کرده و ایرانیان درونشان با شعر و ظاهرشان با شرع آراسته است.
مودب تاکید کرد: با وجود اینکه فیلسوفان زیادی در ایران داشتهایم اسکلت فرهنگی ما را شاعران شکل دادهاند. شاعران ایران زمین در قالب شعر مشکلات اجتماعی را بیان کردهاند و در تمام ادوار ادبیات فارسی ردو پای اشعار اجتماعی را میتوان دید.
وی با انتقاد از غلبه تفکر اقتصادی بر فرهنگی در سالهای اخیر افزود: دشمنان تلاش کردهاند به ما القا کنند بحران اصلی، اقتصاد است نه فرهنگ و تا اندازهای موفق دشهاند به گونهای که امروز اغلب ما انسان را وسیله سود میدانیم و شعر انقلاب جای خود را به اشعار ضعیف و تبلیغاتی سطح پایین داده است. مسئولان از شعر انقلاب غافل شدهاند و ادبیات بازاری جای ادبیات و شعر سیاسی و اجتماعی را گرفته است.
مودب همچنین گفت: غفلت نهادهای فرهنگی از برنامهریزی برای تربیت نسل جدید شاعران متعهد سبب شده گوهر اصلی انقلاب رها شود و شاعران متعهد دلسرد شوند. امروز ما با بحران ادبیات مواجه شدهایم و فراموش کردهایم، شعر وفادارترین هنر به انقلاب و اسلام است که تنها به شاعر، کلمه و کاغذ نیاز دارد.
مدیرعامل موسسه شهرستان ادب در ادامه به برگزاری 10 دوره آموزش شعر در این موسسه در قالب شعر جوان آفتابگردانها اشاره کرد و افزود: شاعرانی که در این 10 دوره تربیت شدند پیشگام در بصیرتسازی در زمان اغتشاشات اخیر بودهاند و در آینده نزدیک تلاش داریم دوره آموزشی شعر آفتابگردانها را به یک دوره دانشگاهی نیز تبدیل کنیم.
نظر شما