چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
«یلدا» به معنی زایش است

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف استان آذربایجان‌غربی در نشست «بررسی فولکلور آذربایجان» با بیان این مطلب که یلدا، واژه عبری و به معنی زایش است گفت: ادبيات‌ شفاهی بخش‌ مهمی از فولكلور محسوب می‌شود. فولكلور شامل‌ فرهنگ‌ مردم‌، فرهنگ‌ عامه‌، دانش‌ عوام‌، فرهنگ‌ توده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، نشست «بررسی فولکلور آذربایجان» به‌مناسبت شب یلدا، چهارشنبه(30 آذر‌ماه) با حضور محبوب طالعی، مدرس دانشگاه و محقق ادبیات ترکی؛ مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ حجت‌الاسلام سیدمرتضی غیبی، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه اداره کل امور عشایر استان؛ علاقه‌مندان و اعضای محفل در سالن استاد شهریار کتابخانه مرکزی استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

محبوب طالعی، مدرس دانشگاه و محقق ادبیات ترکی گفت: یلدا، واژه عبری و به معنی زایش است، آیین شب یلدا، اسطوره ای و مقارن با میلاد مسیح است؛ از دیرباز مردم این شب را با شادی سپری می‌کنند، چراکه مقدمه بهار و روشنی است.

این محقق افزود: در منطقه آذربایجان شب یلدا، «شب چله» نامیده می‌شود که دیدگاه‌های متفاوتی درباره این نامگذاری وجود دارد؛ برخی چله را به معنای چهل می‌دانند؛ چراکه زمستان به دو بخش چله بزرگ‌(چله کلان ) و چله کوچک (چله خُرد‌) تقسیم می‌شد. چله بزرگ از اول دی‌ماه تا دهم بهمن‌ماه و چهل روز کامل و چله کوچک از یازدهم بهمن تا پایان بهمن‌ماه و به‌دلیل اینکه 20روز کمتر چله کوچک نام دارد.

وی ادامه داد: برخی نیز «چله» را برگرفته از کلمه ترکی «چل» به معنی خالدار می‌دانند؛ که این کلمه اشاره به وضعیت آب و هوا در زمستان و هندوانه شب یلدا دارد.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف نیز در این مراسم ضمن اشاره به آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان‌غربی گفت: ادبيات‌ شفاهی بخش‌ مهمی از فولكلور محسوب می‌شود. فولكلور شامل‌ فرهنگ‌ مردم‌، فرهنگ‌ عامه‌، دانش‌ عوام‌، فرهنگ‌ توده‌ است؛ شهریار با منظومه «حیدربابا» بنیانگذار شعر فولکلور در آذربایجان در این منظومه همه آداب و رسوم مذهبی، محلی منطقه را توصیف کرده است.

وی افزود: کتاب «امثال و حکم» اثر علی‌اصغر مجتهدی که نخستین‌بار سال 1331 منتشر شد از دیگر آثار حوزه فرهنگ توده و عمومی به شکل ضرب‌المثل‌ها است.

به گزارش ایبنا؛ شعرخوانی اعضای محفل با محوریت «شب یلدا» و سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمرتضی غیبی، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه اداره کل امور عشایر استان بخش پایانی این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها