دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
قیمت کاغذ کاهش یافت/بهای زینک و مرکب بالا رفت

نگاهی به بازار مواد اولیه تولید کتاب نشان می‌دهد که کاغذ طی روزهای اخیر با کاهش 30 هزار تومانی همراه بوده، در عین حال برخی اقلام مثل مرکب و زینک 10 درصد افزایش قیمت داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، طی روزهای اخیر بازار ملزومات چاپ و نشر با فراز و فرودهای قیمتی بسیاری همراه بوده است، کاغذ تحریر که تا اوایل هفته جاری به بندی یک میلیون و 250 هزار تومان هم رسیده بود، کاهش قیمت داشته است. درحالی‌ که قیمت مرکب و زینک 10 درصد افزایش داشته است. 

رصد بازار کاغذ در روز دوشنبه‌(28 آذر ماه) حاکی از این است که امروز هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به‌قیمت یک‌میلیون و 220 هزار تومان عرضه می‌شود. هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز که تا روزهای قبل به قیمت 900 هزار تومان عرضه می‌شد، امروز حدود 870  تا 880 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی در گراماژ 80 گرمی 70 در 100 نیز با تغییر بسیار کمی نسبت به 2 هفته گذشته یک‌میلیون و 250 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت 980 هزار تا  یک‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
 
کاغذ گلاسه گرم پایین نیز هر کیلوی آن با اندکی افزایش قیمت 36 و 500 هزار تومان عرضه شده و کاغذ گلاسه گرم بالا نیز کیلویی 40 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
افزایش قیمت زینک و مرکب
سایر ملزومات حوزه چاپ و نشر نیز با تغییرات افزایشی نسبت به هفته‌های اخیر روبه‌رو بوده، مرکب ایرانی همانند هفته‌های گذشته تغییر قیمتی نداشته است. هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 142 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شده، همچنین هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 110 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 123 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز 97 هزار تومان است.
 
به گفته برخی کارشناسان و فعالان ملزومات حوزه چاپ و نشر، کارخانه‌های مرکب ایرانی از احتمال افزایش قیمت این کالا به دلیل نوسانات نرخ ارز همچنین بالا رفتن بهای مواد مصرفی برای ماه آینده خبر داده‌اند.
 
نوسانات نرخ ارز طی هفته اخیر ادامه داشته و افزایش قیمت برای سایر اقلام حوزه چاپ و نشر ادامه داشته، بهای مرکب گلاسه خارجی با 10 درصد افزایش همراه بوده و امروز هر کیلوی آن حدود 240 تا 250 هزار تومان در بازار عرضه شده است.

الکل ایزوپروپیل نیز حدود پنج درصد افزایش قیمت داشته و حدود 65 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
افزایش قیمت در زینک نیز ادامه داشته است و شاهد رشد 10 درصدی قیمت بوده، هر ورق زینک حدود 70 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
در عین حال هرکیلو چسب سرد ایرانی بدون تغییر قیمت خاصی حدود 80 هزار تومان و چسب گرم کیلویی 175 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
در این میان به نظر می‌رسد افزایش قیمت سایر ملزومات حوزه چاپ و نشر به بالا رفتن قیمت کتاب طی ماه‌های‌ آتی منجر شود، نکته‌ای که می‌تواند با ثبات قیمت برای هر یک از این اقلام به آرامش بازار نشر و کتاب کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها