شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
خدمت «مشاوره کتاب» با مشارکت تشکل‌های مردمی در خراسان رضوی ارائه می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب ضمن تشریح برنامه‌های کتاب‌محور در استان از ارائه خدمات مشاوره کتاب به‌مناسبت این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، آیین افتتاحیه سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نشست خبری اعلام برنامه‌های این رویداد شنبه (۲۱ آبان‌ماه) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر ستاد برگزاری سی امین هفته کتاب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی و با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.
 
لزوم تقویت حوزه مشاوره در بخش کتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست گفت: برای اینکه خانواده بتواند کتاب خود را متناسب با نیاز خود تامین کند، فرآیند مشاوره کتاب به همت تشکل‌های مردمی در طول هفته کتاب انجام می‌شود تا به یک امر لازم در کل سال تبدیل شود.

محمد حسین‌زاده افزود: امسال بنا به تدبیر وزارت ارشاد برپایی نمایشگاه کتاب حذف و به جای آن فرصت به کتابفروشی‌ها داده شده است تا بتوانند کتاب بیشتری را به دوستداران کتاب عرضه کنند.
 
وی افزود: طرح خرید کتاب و اختصاص یارانه برای خریداران کتاب همزمان با این هفته در کل کشور اجرا می‌شود که در این راستا سامانه آنلاین فروش کتاب از کتابفروشی ها فعال شده و در طول سال یارانه‌ای برای آن در نظر گرفته می شود که فرد می تواند با کارت ملی خود کتاب موردنظرش را خریداری کند، در این راستا مردم همه شهرستان‌های فاقد کتابفروشی این امکان را پیدا می‌کنند که کتاب مورد نظر خود را از کتاب فروشی‌های مختلف خریداری کنند.
 
باید در کل سال کتاب در سبد فرهنگی خانوار قرار داشته باشد
 دبیر ستاد هفته کتاب خراسان رضوی اظهار کرد: هفته کتاب و کتابخوانی با شعار «ما همانیم که می خوانیم» با برنامه‌های متنوعی همراه است که ازسوی فعالین و تشکل‌های این بخش طراحی شده که یکی از مهمترین شاخص های آن همراهی و همدلی دستگاه‌های فرهنگی سطح استان و تلاش‌های فعالان مردمی است تا در کنار هم یک هفته پرشور را رقم بزنند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: کتاب غذای روح است و باید در ۳۶۵ روز از سال در سبد فرهنگی خانوار قرار داشته باشد، هفته کتاب نیز فرصتی برای تامل و تمرکز بر حوزه کتاب، تبلیغ و ترویج، توجه به کتاب‌های خاص و جریان ساز و گفت‌وگو بین اهالی کتاب در کشور است.
 
وی اظهار کرد: مهمترین اتفاقی که طی یک سال گذشته در حوزه کتاب رخ داد، تصویب طرح «سبد فرهنگی خانواده» در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بود تا همواره کتاب به‌عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر از خانواده به شمار برود، در مرحله نخست کتاب‌های متنوعی به‌ویژه در سیره حضرت رضا(ع) به خانواده‌ها عرضه شد و ماه به ماه این سبد تکمیل و کتاب‌ها به مردم معرفی می‌شود.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی، تاثیری که رسانه‌ها بر ترغیب مردم به خواندن کتاب دارند، آن را به اثر بی‌بدیلی تبدیل می‌کند، اگر کتاب خوب به مردم معرفی شود به تجربه بسیاری از فعالان عرصه کتابخوانی، مردم با رغبت کتاب را تهیه و آن را می‌خوانند، این بخشی است که می‌توان از طریق آن چرخه کتاب را کامل کرد.
 
حسین‌زاده گفت: در حوزه کتاب‌های صوتی، اتفاقات خلاقانه ای در طول هفته کتاب در ایستگاه‌های قطار شهری و فضاهای عمومی شهر رخ خواهد داد که ازجمله آن خوانش زنده کتاب، رونمایی و جشن امضای کتاب و برگزاری نشست‌های در فروشگاه‌های کتاب با حضور مردم خواهد بود.
 
«اردو کتاب» در خراسان رضوی برگزار می‌شود
 وی با تاکید بر تقویت حوزه مشاوره در بخش کتاب گفت: چاپ کتاب زیاد اتفاق می‌افتد که عدد بالایی است اما اینکه خانواده بتواند کتاب خود را متناسب با نیاز خود تامین کند، کمتر اتفاقی است که رخ می دهد؛ بنابراین فرآیند «مشاوره کتاب» به همت تشکل‌های مردمی در طول هفته کتاب انجام می‌شود تا به یک امر لازم در طول سال تبدیل شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزاری «اردو کتاب» را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در استان برشمرد و افزود: کتاب‌های مختلف در زمینه‌های مختلف در طول سال‌های گذشته چاپ شده است اما جریان‌سازی کتاب نیاز به راهنما دارد و در این راستا راوی کتاب با دانش آموزان همراه می‌شود و سیر یا داستان نوشتن یک کتاب را نقل می‌کند تا سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به انتخاب کتاب خوب بالا برود.
 
حسین زاده گفت: در هفته کتاب مدارس و مساجد خراسان رضوی بسته ویژه کتابخوانی خواهند داشت که شامل میز فروش کتاب یا نمایشگاهی در این زمینه خواهد بود.
 
 
برگزاری 1401 رویداد در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
 
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه نسبت رشد فضاهای کتابخانه‌ای نسبت سال قبل 104% افزایش داشته است، تصریح کرد: تا به امروز 7 کتابخانه سیار در شهرستان های کاشمر، مشهد، چناران، تایباد و باخرز در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اقصی نقاط استان هستند. با توجه به اینکه تعداد 27 شهردر استان فاقد کتابخانه هستند، در نظر داریم تا پایان سال 6 کتابخانه سیار دیگر نیز در شهرستان های طرقبه شاندیز، تایباد، قوچان ومشهد به ناوگان کتابخانه‌های عمومی در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار و دورافتاده راه اندازینمائیم.
 
سبزیان در ادامه افزود: تا پایان سال کتابخانه های مرحوم محسن قاسمی کردیانی در شهرستان باخرز، سیار پیک دانایی 11 و 12 درشهرستان طرقبه شاندیز، سیار پیک دانایی 8 و 9 در شهرستان مشهد، سیار پیک دانایی 13 در شهرستان تایباد، سیار پیک دانایی 10 در شهرستان قوچان نیز افتتاح خواهند شد.همچنین درباره تجهیزات نیز بالغ بر 910 میلیون ریال و در سایر موارد بالغ بر 2 میلیارد ریال ازسوی خیرین خریداری و اهدا شده است.
 
 
وی گفت: تا آبان‌ماه سال 1400 بالغ بر 3 میلیون و 325 هزار نسخه منابع در کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشت که در آبان‌ماه 1401 این منابع بالغ بر 3میلیون و 397 هزار نسخه رسید که نشان از رشد 102 درصدی در این حوزه دارد.

همچنین تعداد منابع اهدایی تا آبان‌ماه سال 1400 بالغ بر 73 هزار نسخه بوده که در آبان‌ماه 1401 به 139هزار نسخه رسیده که شاهد رشد 190 درصدی آن هستیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به تعداد بالغ بر 117 هزار نفر در سال 1400 و افزایش آن به تعداد 226هزارنفر سال 1401، از رشد 192 درصدی اعضا نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد.
 
وی همچنین درباره رشد سالن‌های مطالعه در سطح استان، گفت: تا آبان‌ماه 1400، 12 باب سالن مطالعه و در آبان‌ماه 1401 16 باب سالن مطالعه با مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند که رشدی بالغ بر 133درصد داشته‌اند.
 
26 پروژه نیمه تمام کتابخانه عمومی در استان
 
سبزیان در رابطه با امضای تفاهم نامه های همکاری، افزود: تا کنون 43 تفاهم نامه با سایر دستگاه های اجرایی به امضا رسیده استکه نسبت به سال قبل شاهد رشد 121درصدی هستیم.
 
وی همچنین از 26 پروژه نیمه تمام کتابخانه عمومی در استان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها در انتظار جمع‌آوری کمک‌های خیرین و تخصیص اعتبارات دولتی برای اتمام و بهره‌برداری هستند.
 
سبزیان با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های فرهنگی کتاب محور نیز با رشد 290 درصدی مواجه بوده ایم، به تشریح برنامه ها وفعالیت های فرهنگی پیش بینی شده در سی امین هفته کتاب و کتابخوانی پرداخت و ابراز کرد: میثاق با امام مهربانیها، تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل، آئین غبارروبی از مزار شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدا؛ اجرای پویش اهدای کتاب در سطح ادارات باعنوان «کتاب خواندنی است نه تزئینی» در راستای تجهیز کتابخانه های تازه تاسیس و دور افتاده، انعقاد تفاهم نامه با سایر دستگاههای اجرایی، برگزاری پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی، برگزاری محافل ادبی با حضور شاعران و نویسندگان، برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی با محوریت مهارت‌های سبک زندگی و روانشناسی، تور کتابخانه گردی، نمایشگاه کتاب با همکاری فروشگاه های کتاب درسطح استان، ویژه برنامه های قصه گویی و نشستهای کتابخوانی، جلسات مشاوره، عضویت رایگان در 24 آبان‌ماه، جشن کتاباستانی، بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی در روزهای 21 تا 27 آبانماه، پویش ملی «کتاب دستت چیه؟» با محوریت خوانش آخرینکتاب، دیدار با خانواده های درگذشته، تدوین و ارائه بسته های مطالعاتی و ... ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در کتابخانه‌های عمومی به مناسبت سی امین هفته کتاب و کتابخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها