سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در عرصه‌ مدیریت نشر تاثیر‌‌گذار عمل کرده است

میثم نیلی در نشست خبری با موضوع عملکرد مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با تاکید بر تاثیر این مجمع در حوزه تصمیمات مدیریتی نشر گفت: در بسیاری از عرصه‌های تاثیر‌گذار حوزه مدیریت نشر و برخی از بخش‌ها به‌عنوان یک سیستم ‌عامل خود را جا انداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری «فعالیت‌های یکساله مجمع ناشران انقلاب اسلامی» با حضور میثم نیلی، مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مجل برگزاری نشست‌های کتابخانه «پارک شهر» سه‌شنبه(3آبان‌ماه) برگزار شد.         
   
نیلی درباره فعالیت‌های یکساله  مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان کرد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در طول بیش از ۱۲ سال گذشته، نهال نسبتا پر‌توانی شده و قابلیت ثمردهی پیدا کرده در این سال‌ها قدرت عملیاتی و‌ منطق‌سازی خود را تشدید و تقویت کرده و ‌در بسیاری از عرصه‌های تاثیر‌گذار حوزه مدیریت نشر و برخی از بخش‌ها به‌عنوان یک سیستم ‌عامل خود را جا انداخته است. امیدواریم به‌عنوان یک بخشی از منطق قوی مدیریت نشر کشور باشیم و بتوانیم این حوزه را یک گام‌ در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی به پیش ببریم.

وی با اشاره به تغییرات در هیات امنای مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: سال گذشته  شاهد تغییراتی در هیات مدیره‌ مجمع ناشران انقلاب اسلامی‌ بودیم. ‌حمزه‌زاده، به‌عنوان مدیرعامل نخست مجمع و یکی از پیشکسوتان حوزه ادبیات اسلامی، انقلابی و‌ ‌ایرانی و از ‌ناشران پُر‌افتخار بود که جای خود را به آقای زمانی دادند. امیدوارم به‌زودی شاهد تحول مدیریتی و حضور نسل جدید در ترکیب مدیریتی مجمع ناشران انقلاب اسلامی باشیم.    
 
مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در تشریح تحولات این مجمع بیان کرد: براساس نظرهیات امنا، بخش رسانه‌ای با دفتر تشکل‌های مجمع، ادغام شد؛ بنابراین در قالب «دفتر ارتباطات و‌تشکیلات» ارتباطات با ناشران و مجموعه‌ها فعالی در حوزه ترویج و توزیع کتاب و تشکل‌های دیگر در قالب این دفتر پیگیری می‌شود. در بخش رسانه‌ای مجمع، مجموع «شیرازه» سال ۱۴۰۱ درقالب موسسه مستقل با تعیین هیات‌مدیره، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود:‌درباره سامانه کارشناسی نیز با تشکیل هیات علمی، شاهد نوآوری بودیم. در سال‌های گذشته بیش از 40 هزار عنوان کتاب در این سامانه نقد و بررسی شده است؛ به‌عبارت دیگر بسیاری از خروجی‌های محتوایی مجمع ناشران از طریق این سامانه بروز پیدا می‌کرد و با توجه به تشکیل هیات علمی، امیدواریم تمشیت سامانه با قوت بیشتری انجام شود.  یکی از نکات قابل توجه انتشار «گاه‌نقد» است. در این نشریه کتاب‌های مهم، نقد و بررسی می‌شود؛ تقویت فرآیند نقد، زمینه تولید محتوای با کیفیت را فراهم می‌کند.   
    
نیلی با اشاره به فعالیت دفتر بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان کرد:‌ امسال دفتر بین‌الملل با هدف ارتباط با ناشران انقلابی همچنین ‌اتحادیه‌ نویسندگان تشکیل شد.‌ ‌موفقیت‌های قابل توجهی نیز در این حوزه به‌دست آمده است. احیاء «دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی» با هدف مدیریت نشر کتاب از دیگر فعالیت‌های یکساله مجمع ناشران انقلاب اسلامی است.    
 
 مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره محور فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: فعالیت‌های مجمع در دو بخش تعریف می‌شود؛ نخست شرکت متصل به ساختار مجمع که موسسه «شیرازه» و «‌ترنج» شامل فروشگاه‌های «ترنجستان» همچنین شرکت نرم‌افزاری مجمع به نام «خاک» است.

نیلی درباره فعالیت ترنج گفت: از دو سال گذشته با تحول مدیریتی و عزم و همت هیات مدیریت، افتخارات خوبی را به دست آورده و برخی از مشکلات و ‌موانع را اصلاح کرده است؛ به‌عبارت دیگر در بازار کتاب، پیشرفت‌های اقتصادی خوبی داشته است ‌و تا حدودی در رفع ‌مشکل ویترین موثر بوده است. موسسه شیرازه در حوزه پویش‌های مطالعاتی در مجموع  ۳۹ پویش بزرگ را با توزیع ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نسخه کتاب را با مشارکت ۳۴ ناشر برگزار کرده است. چند پویش‌ براساس کتاب‌های «من زنده‌ام»، «تنها گریه کن» که بعد از تقریظ رهبری تقویت شد؛  «خداحافظ سالار» که با مشارکت قابل توجه همراه بود و «مهاجر سرزمین آفتاب» برگزار شد.  سلسله پویش‌های «کتاب و‌ زندگی» با تمرکز بر هویت دختران مسلمان ایرانی و سلسله پویش‌های «کتاب قهرمان» و «کتاب شارژ» برای توجه بیشتر به  نوجوانان در نظر گرفته شده بود. امیدواریم در سال‌های آتی این دست پویش‌ها ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی کتاب سازمان صدا وسیما با پیگیری مرکز رسانه‌ای شیرازه ادامه داد: ورود کتاب به بخش بازرگانی با تعرفه فرهنگی، حمایت از تولید برنامه‌های کتاب‌محور به‌ویژه تولید برنامه «کتاب‌باز» که با همت و اراده نیرو‌های خوش فکر مرکز شیرازه ک از‌جمله دیگر برنامه‌های چند سال اخیر مجموع بود. متاسفانه برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» مورد بی‌مهری مدیران وقت سازمان صدا و سیما قرار گرفت و با تغییر جهت محتوایی مواجه شد.   
 
نیلی افزود: ‌بخش‌مهم مجموع افتخارات، نتیجه عملکرد نویسنده‌ها و‌ناشران است؛ به‌عبارت دیگر فقط واسطه‌ هستیم تا  کتاب خوب را خوب معرفی کنیم. ‌اصل کار مربوط ‌به نویسنده‌ها و البته قدرت‌نمایی ناشران است. برگزاری نشست‌ها و‌دورهمی‌های فکری صنفی است؛ بیش از ۶۰ نشست با موضعات مختلف از‌جمله نشست‌های تبیینی، در حوزه  تولید و‌ صنفی، ادبی و فکری همچنین درباره کاغذ برگزار شده و برگزار می‌شود. برگزاری نشست‌های مشترک با اتحادیه کتاب عرب و اتحادیه ناشران سوریه ازجمله اقدامات مجمع است. نخستین جایزه ادبی فلسطین با محوریت مجمع با همکاری انجمن قلم شهرستان ادب و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌زودی در لبنان برگزار خواهد شد. کشور‌های اندونزی لبنان یمن ترکیه و پاکستان، در این جایزه مشارکت دارند. دومین جایزه  اندرزگو نیز برگزار شد و خوشحالم اعلام کنم با استقبال بیشتر و بهتر از دوره نخست برگزار شد. آثار ارسال به دبیرخانه به مراتب غنی‌تر وموثر بود. حمایت از نویسندگان در این حوزه جزو وظایف مجموعه است که پیگیری می‌کنیم. اتصال بین مراکز اسنادی، ناشران و نویسندگان این حوزه موجب شده تا محصولات موثری تولید شود.   

وی ادامه داد: تجلیل از بزرگان و چهره‌های انقلابی از‌جمله علامه حسن‌زاده آملی، آیت‌الله ری شهری.  آیت‌الله مصباح، همچنین جهانگیر خسروشاهی، مرحوم تشکری که از پیشتازان بزک‌زدایی از چهره پهلوی، علی شاملو، مطلبی، انصاریان، دعایی و موید که به‌عنوان سید‌الشهدا(ع) شعر اهل بیت شناخته می‌شوند.   
 
نیلی با اشاره به توجه مجمع ناشران به موضوع خودکفایی کاغذ گفت: در حوزه کاغذ و در کمک به دوستانمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش خودمان را ایفا می‌کنیم؛ امیدواریم نتیجه بگیریم و مشکل در این زمینه بر طرف شود.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها