پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
تصمیم‌گیری سازنده در صنعت چاپ به شناخت دقیق ظرفیت‌ها وابسته است

محسن یگانه، مدیر اجرایی بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ در هشتمین همایش صنعت چاپ استان گلستان، گفت: نقش اتحادیه‌ها برای رسیدن به آمار و ارقام واقعی و دقیق از ظرفیت‌های واحدهای چاپی در استان‌ها مهم و مؤثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، هشتمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با بیست و دومین جشنواره ملی چاپ ایران با حضور محسن یگانه، مدیر اجرایی بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ، محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، درویش‌علی حسن‌زاده، مدیر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، پیشکسوتان، مدیران و کارگران چاپ و رسته‌های وابسته استان گلستان، در صبح امروز پنج‌شنبه 21 مهرماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و قدردانی از تلاش و جان‌فشانی فراجا و سپاس از سال‌ها تلاش و مساعی فعالان صنعت چاپ استان گلستان، گفت: استان گلستان نزدیک به یک قرن در صنعت چاپ پیشینه دارد و این نشان از وجود قدمت این صنعت در این خطه است.

       

وی با تأکید بر اینکه در افق پیش رو و فصل نو خدمت با هم‌افزایی، دانش‌افزایی و بهره بندی از تجربه‌های پیشین می کوشیم این صنعت را توسعه بدهیم، افزود: آموزش از نیازهای ضروری در این صنعت است و برای این مهم برپایی پنج کارگاه تخصصی را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم در ادامه راه خدمات شایسته‌ای را رقم بزنیم.

در ادامه برنامه، کلیپی موضوعی از ظرفیت‌های برخی از واحدهای چاپی استان گلستان پخش شد و نیز گروه موسیقی آوای ایرانی و هنرمندان نمایش به اجرای برنامه پرداختند.

سپس محمدحسین غفاری، از فعالان صنعت چاپ استان گلستان به روی صحنه آمد و درباره مسائل و دغدغه‌هایی چون ساماندهی واحدهای چاپی و تلاش‌های صورت گرفته در سنوات گذشته تا به امروز، خروج سفارش‌های چاپی به خارج از استان، افزایش قیمت کاغذ، بلاتکلیفی فاکتورهای چاپی در ادارات، مالیات و ارزش‌افزوده و بیمه کارکنان و ضرورت ارائه تسهیلات مواردی را مطرح کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پس از کرونا نمایشگاهی برپا نشده است، بر ضرورت برپایی چنین رویدادی با حداکثر ظرفیت فعالان این عرصه در سطح استان تأکید کرد.

         

غفاری همچنین گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی اگر از چاپخانه‌های کوچک با ارائه تسهیلات کم‌بهره حمایت نشود، دریکی دو سال آینده دیگر وجود نخواهند داشت و تعطیل می شوند.

در ادامه کلیپی از فعالان صنعت چاپ استان گلستان که در سالیان گذشته رهسپار خانه ابدی شده اند بخش شد که با استقبال ویژه حاضران در همایش قرار گرفت.

سپس محسن یگانه، مدیر اجرایی بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ نیز ضمن تبریک هفته وحدت و تقدیر از فعالان صنعت چاپ در استان گلستان، سخنانش را با ارائه پیشنهادی آغاز کرد و گفت: شایسته است اتحادیه چاپخانه‌داران به‌صورت هماهنگ یک سری برنامه‌های خاص را در روزی مشخص برای کارگران صنعت چاپ تدارک ببیند تا تبدیل به یک‌رویه شود و این قشر تلاشگر موردتوجه ویژه قرار بگیرند.

وی افزود: ضرورت به‌روزرسانی مستمر اطلاعات کارکنان، تجهیزات و ... واحدهای چاپی، ضرورت توسعه و افزایش تعداد چاپخانه‌ها، آموزش پذیری و آموزش مستمر و توانمندسازی ازجمله چالش‌هایی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طبع آن در استان‌ها با آن مواجه هستیم که باید در کنار هم و به همت اتحادیه‌ها و فعالان این صنعت آن ها را برطرف کنیم.

         

یگانه با تأکید بر اینکه متأسفانه آمار و ارقام و اطلاعات از ظرفیت‌ها و نیازها به‌روز نیست؛ بنابراین نمی‌توانیم تصمیم‌های درستی بگیریم و برخی از اقدام‌ها و تصمیم‌ها بر اساس حدس و گمان‌ها اتخاذ می‌شود، افزود: اگر سرشماری دقیق و مستمر و همواره به‌روز شده از چاپخانه‌ها (تعداد کارکنان، تجهیزات، سطح خدمات و ...) به کمک اتحادیه‌ها انجام بگیرد؛ می‌توانیم بهترین تصمیم‌ها و اقدام‌ها را برحسب نیازها و اولویت‌ها برای صنعت چاپ اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به گوشه‌ای از سخنان یکی از فعالان چاپ استان گلستان مبنی بر خروج سفارش‌های چاپی از استان، گفت: عنوان می‌شود که سفارش‌های چاپی از استان خارج می‌شوند که در برخی استان‌های دیگر هم عنوان می‌شود؛ به نظرم یا چاپخانه‌ها توان تجهیزاتی آن خدمت سفارشی را ندارند و یا اینکه چاپخانه‌ها نتوانسته‌اند خوب کار و خدمتشان را به بازار هدفشان در سطح استان تبلیغ و معرفی کنند.

در بخش پایانی برنامه نیز از عباس ساغری، پیشکسوت صنعت چاپ استان گلستان و همچنین از ارازمحمدپقه و محمدبرزگر خاندوزی مدیران شرکت چاپ و بسته‌بندی دژ گلستان و چاپ دیجیتال چلچله تجلیل به عمل آمد.

همچنین از 12 نفر از فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی از سراسر استان گلستان با اهدای لوح تجلیل و قدردانی شد و با برپایی ضیافت ناهار این رویداد به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها