یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
صنعت کاغذ روند رو به رشد تولید، صادرات و اشتغال‌زایی را دنبال می‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه پنجمين نمايشگاه تخصصى بین‌المللی كاغذ و مقوا گفت: مجموع اقدامات انجام شده در بخش کاغذ و مقوا نشان می‌دهد روند رو به رشد تولید، صادرات و اشتغال‌زایی در این صنعت ما را امیدوار می‌کند که در سال 1401 هدف‌ حدود 200 میلیون دلار در حوزه صادرات را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمين نمايشگاه تخصصى بین‌المللی كاغذ و مقوا، صح امروز یکشنبه (دوم مرداد‌ماه) با حضور مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امید نیک‌نژاد، مدیرکل صنایع چوب و کاغذ مازندران و جمعی از فعالان حوزه کاغذ افتتاح شد.
 
در این نمایشگاه که تا چهارشنبه 5 مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است، 120 شرکت داخلی و خارجی فعال در بخش‌های مختلف سلولزی از تامین‌کننده مواد اولیه، تامین‌کننده ملزومات مورد نیاز، ماشین‌آلات، تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، تولیدکنندگان کارتن و سایر محصولات در فضایی به وسعت 9 هزار مترمربع حضور دارند.
 
رضا امیدی، رئیس پنجمين نمايشگاه تخصصى بین‌المللی كاغذ و مقوا، با اشاره به استمرار برگزاری این نمایشگاه طی 5 دوره گفت: اگرچه بسیاری از نمایشگاه‌ها طی دو سال اخیر به دلیل شرایط سخت کرونایی برگزار نشد اما تلاش کردیم که این رویداد، مستمر برگزار شود و وقفه‌ای در آن نباشد.
 
وی افزود: امسال علاوه بر شرکت‌های داخلی شاهد حضور نمایندگان این حوزه از کشورهای چین، روسیه، هند و امارات هستیم و برخی شرکت‌ها، نخستین‌بار در این رویداد حضور دارند.
 
امیدی با بیان اینکه رایزنی برای حضور بازدیدکنندگان تخصصی بخش‌های مختلف طی این مدت انجام شده است، عنوان کرد: این نمایشگاه شاهد حضور هیات‌های تجاری از هندوستان، قزاقستان، عراق و ... است تا با فناوری‌های این حوزه بیشتر و بهتر آشنا شوند.
 
فعالیت 372 واحد در حوزه سلولزی در کشور
برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در مصاحبه با ایبنا با اشاره به ارزیابی خود از برپایی این رویداد، گفت: یکی از ویژگی‌های ساختار جدید وزارت صمت توجه به موضوع صنایع سلولزی، مستقل در قالب یک اداره کل است، در دوره‌های قبل مجموعه سلولزی مستقل نبود اما با تدبیر وزیر صمت، اداره کل در حوزه سلولزی ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه طی هشت‌ماه اخیر، هم رضایتمندی از وزارت صمت وجود دارد، از سوی دیگر با اقداماتی که انجام شده، حجم تولید و سرمایه‌گذاری نیز در این بخش افزایش پیدا کرده است.
 
برادران با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد، اگر وزارت صمت در کنار فعالان حوزه صنعت قرار گیرد، ساختارهای مناسب و حمایت‌کننده از صنعت ایجاد می‌شود و انجمن‌های تخصصی نیز به این موضوع اذعان دارند.
 
وی تاکید کرد: اکنون حدود 372 واحد صنعتی در حوزه سلولزی داریم که این واحدها عمدتا فعال هستند و از ظرفیت آن‌ها در داخل کشور استفاده می‌شود.
 
برادران با اشاره به صادرات 92 میلیون دلاری محصولات سلولزی در سال گذشته، گفت: این عدد نسبت به سال گذشته 67 درصد رشد داشته است که عدد قابل توجهی است. پیش‌بینی می‌شود، امسال این عدد افزایش پیدا کند؛ زیرا از یک سو اجازه صادرات صادر شده و از سوی ذیگر تسهیلاتی نیز به واردات تزریق شده است؛ موضوع تعرفه‌‌های گمرکی نیز تسهیل شده است.
 
به گفته وی، اخیرا تلاش کردیم با اقدامات حمایتی که در بحث تعرفه‌ها داشتیم، شرایط بازار را برای عرضه محصولات مواد اولیه رقابتی‌تر و زمینه صادرات را بیشتر مهیا کنیم.
 

              
برادران با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در حوزه نوآوری و دانش‌‌بنیان انجام شده است، یادآور شد: در زمینه تولید کاغذ از سنگ، به‌عنوان یک محصول جدید، سرمایه‌گذاری شده، به بازار آمده و استقبال خوبی هم از آن شده است.
 
وی با اشاره به جایگاه ویژه شرکت چوب و کاغذ مازندران، گفت: این مجموعه توانسته نخستین‌بار با حمایت دولت و شخص معاون اول رئیس‌جمهور، 70 درصد نیازهای داخلی در حوزه کاغذ کتاب درسی را تامین کند که از حمایت وزارت آموزش و پرورش تقدیر می‌کنیم؛ زیرا توانسته‌ فعالیت یک واحد تولیدی کشور را حفظ کند.
 
 وی یادآور شد: به‌طور کلی مجموع اقدامات انجام شده در بخش کاغذ و مقوا نشان می‌دهد، روند رو به رشد تولید، صادرات و اشتغال‌زایی در این صنعت امیدوار‌کننده است. در سال 1401 هدف‌ حدود 200 میلیون دلار در حوزه صادرات را دنبال کنیم.
 
پنجمين نمايشگاه تخصصى بین‌المللی كاغذ و مقوا تا 5 مرداد‌ماه هر روز از ساعت 8 تا 15 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها