جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰
ويژه برنامه‌هاي مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران در دهه فجر

برنامه‌هاي مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران ويژه ايام خجسته دهه فجر از سوي علي اكبر اشعري ، مشاور رييس جمهور و رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي اعلام شد. از جمله برنامه هاي اين كتابخانه در ايام مبارك دهه فجر، برپايي نمایشگاه اسناد انقلاب در ساختمان گنجینه و نيز نمایشگاه عکس انقلاب در كتابخانه ملي است./

مشاور رييس جمهور و رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي در گفت‌و‌گوي اختصاصي با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: يكي از برنامه‌‌هاي اين مركز در دهه فجر، افتتاح فاز اول طرح حافظه رقومي ملي (حرم) است.

وي گفت: با توجه به اين طرح، مركز اسناد ملي، دارايي خود را از طريق اينترنت در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار خواهد داد و علاوه بر آن ناشران و پژوهشگران نيز مي‌توانند دارايي خود را از طريق اينترنت در دسترس استفاده ديگران قرار دهند. 
 
وي افزود: طرح حرم، طرحي پنج ساله است كه يك سال از مقدمات اجراي آن گذشته است. عنوان «حرم»، مخفف حافظه رقومي ملي است كه ظرف چهار سال آينده به ‌طور كامل به‌بهره‌‌برداري خواهد رسيد و بخش قابل توجهي از دارايي كتابخانه ملي از طريق اينترنت را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

اشعري در ادامه، درباره ساير برنامه‌هاي دهه فجر گفت: يكي از اين برنامه‌ها، تجليل از افرادي است كه در طرح تاريخ شفاهي، خاطرات خود را به ثبت رسانده‌اند. همچنين گزيده‌اي از اين خاطرات در قالب كتاب‌هاي پالتويي و جيبي زير چاپ اند. 
وي همچنين گفت: در ايام دهه فجر، نمایشگاه اسناد انقلاب در ساختمان گنجینه و همچنين نمایشگاه عکس انقلاب در كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران افزود: نمايشگاهي از آثار برندگان كتاب سال‌هاي گذشته و نمايشگاه خوشنويسي بزرگان معاصر نيز در ايام دهه فجر در اين مركز برپا خواهد شد.

اشعري گفت: هر سال از برندگان خارجي كتاب سال دعوت به عمل مي‌آيد تا يك شب ميهمان كتابخانه ملي باشند و امسال اين برنامه مفصل‌تر با نام «شب ايراني» برگزار مي‌شود.

مشاور فرهنگي رييس جمهوري افزود: همچينن از اهدا کنندگان مجموعه‌ها، كتاب‌ها و آثار خطی به‌ صورت سمبوليك در کتابخانه ملی تقدیر و تجليل به‌ عمل‌ خواهد آمد و بخش كودكان سايت كتابخانه ملي نيز در اين ايام افتتاح خواهد شد.

وي درباره برنامه‌هاي خارج از كشور مركز اسناد و كتابخانه ملي دهه فجر گفت: از بسياري از نسخه‌هاي نفيس در كتابخانه ملي عكس‌برداري شده و پوسترهايي تهيه شده كه با هماهنگي سفارتخانه  كشورهاي مختلف، طي ايام خجسته دهه فجر در نمايشگاه‌هاي خارج از كشور ارائه مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط