سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۴
تهيه بانك اطلاعاتي ملي جامع بر اساس شيوه هاي استاندارد  نگهداري اسناد

رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به بحث دولت الكترونيك و نظام جامع اسناد ملي، خواستار استفاده از روش‌هاي همسو و استاندارد براي نگهداري اسناد و در نهايت تهيه بانك اطلاعاتي ملي جامع شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران، علي‌‌اكبر اشعري در مراسم افتتاح كارگاه آموزشي حفاظت و نگهداري اسناد كه صبح امروز(سه شنبه) در كتابخانه ملي برگزار شد، افزود: با توجه به بحث دولت الكترونيك و نظام جامع اسناد ملي، ضرورت دارد مديران و كارشناسان بايگاني و اسناد كشور از روش‌هاي همسو و استاندارد شده‌اي براي نگهداري اسناد استفاده كنند تا بتوان در نهايت بانك اطلاعاتي ملي جامعي براي استفاده همه دستگاه‌ها و پژوهشگران آماده كرد.

وي مقوله اسناد را از موضوعات محوري در نزاع‌ها و دعواهاي بين‌المللي دانست و گفت : اهميت اين موضوع در حدي است كه از جمله اولين اقدامات آمريكا در حمله به عراق، سرقت يا معدوم كردن اسناد اين كشور بود تا گذشته ملت عراق  از صفحات تاريخ پاك شود.

اشعري با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه، ازبين بردن كتابخانه‌ها، مدارك و اسناد ملت غزه را از جنبه‌هاي مهم جنايات اخير اين رژيم خواند و افزود : ما با ارسال نامه به مدير كل يونسكو و رؤساي كتابخانه‌هاي ملي كشور‌هاي اسلامي، خواستار موضع‌گيري مسوولانه آنها در قبال اين جنايات شديم .

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، به وجود قوانين و مقررات مناسب در كشور در مورد اسناد اشاره كرد و گفت : بايد تلاش كنيم با استفاده از فناوري‌هاي نوين، روش‌ها و ابزار را براي ماندگاري بيشتر اسناد و خدمات‌دهي بهتر به پژوهشگران كارآمد كنيم.

اشعري از انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي مشترك با برخي از دانشگاه‌هاي كشور براي چاره انديشي در مورد معضلات نگهداري و مرمت اسناد خبر داد. 

در ادامه، فريبرز خسروي، معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، در سخناني با اشاره به توليد بيش از 80 درصد اطلاعات توليد شده در جهان توسط اداره‌ها گفت : در كشور ما در سال حدود يك ميليارد سند توليد مي‌شود كه براي پردازش آنها بيش از 90 سال زمان لازم است .

خسروي نيز از آمادگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي استفاده از نظرات مديران و كارشناسان اسنادي كشور در تهيه و تدوين نظام جامع اسناد ملي خبر داد. 

كارگاه آموزشي حفاظت و نگهداري از اسناد امروز(سه‌شنبه) با حضور رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي، كارشناسان و مديران بايگاني دستگاه‌هاي دولتي درسازمان اسناد افتتاح شد.

در اين كارگاه يك روزه كه به منظور گسترش تعامل و هماهنگي ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي با دستگاه‌هاي دولتي درباره اسناد برگزار شد، بيش از 150 نفر از كارشناسان و مديران بايگاني دستگاه‌هاي مختلف با موضوعاتي نظير عوامل آسيب‌رسان اسناد، تعيين استانداردهاي حفظ و نگهداري اسناد و راهكارهاي اجرايي در زمان بروز بحران آشنا شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط