چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
آسیب‌‌دیدگی جزئی به 2 کتابخانه عمومی در زلزله اخیر هرمزگان

امینه دریانورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: در زلزله 11 تیر‌ماه بندر خمیر و بندر لنگه استان هرمزگان دو کتابخانه رسالت و بنی‌ معین در روستاهای شهرستان قشم دچار آسیب‌دیدگی جزئی شدند.

امینه دریانورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در گفت‌‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره میزان خسارت به کتابخانه‌های این استان به دنبال زلزله 6 ریشتری که کانون آن  روستای سایه خوش از توابع بندر خمیر استان بود، اظهار کرد: این زلزله بامداد شنبه 11 تیرماه ساعت 2و 3  دقیقه بامداد رخ داده و خوشبختانه کتابخانه‌های  شهرستان‌های بندر خمیر و بندر لنگه در این زلزله آسیب چندانی ندیدند، زیرا ساختمان این کتابخانه‌ها از ایمنی خوبی برخوردار بودند.
 
وی با بیان این‌که در این زلزله فقط دو کتابخانه دچار آسیب‌دیدگی جزئی شدند، گفت:سنگ نمای دیوار حیاط  کتابخانه رسالت در روستای گوران شهرستان قشم دچار  آسیب جزئی شده است. کتابخانه بنی معین در روستای گورزین شهرستان قشم نیز به دلیل نزدیکی به کانون زلزله؛ دچار ترک خوردگی جزئی در سالن مطالعه شده است.
 
 

دریانورد با اشاره به حساسیت نهاد کتابخانه‌های عمومی و نظارت مستقیم و مستمر مهندسان ناظر بر روی ساختمان کتابخانه‌های عمومی قبل از ساخت، ثبت یا شروع به فعالیت به‌عنوان کتابخانه گفت: ساختمان‌های کتابخانه این استان از استحکام خوبی برخوردار است زیرا مهندسان ناظر دائم استحکام و وضعیت ساختمان کتابخانه‌‌ها را رصد می‌کنند و نهاد کتاخانه‌های عمومی کشور درباره استحکام و ایمنی کتابخانه‌ها بسیار حساس است و در صورت ایمن نبودن، اجازه ثبت کتابخانه را نمی‌دهد.

 دریانورد درباره نظارت و اطمینان از استحکام و ایمنی ساختمان کتابخانه‌ها از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: قبل از ثبت بنا با کاربری کتابخانه‌ای، ساختمان علاوه بر بازدید کارشناسان عمرانی استان، از سوی بازرسان عمرانی تهران نیز بررسی می‌‌شود تا استحکام بنا تایید شود. در بُعد نگهداری از ساختمان کتابخانه نیز با گزارش کوچکترین مورد، برای بازسازی و حل مساله ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام می‌شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: ساختمان‌ کتابخانه‌هایی که در اطراف و خود شهرستان خمیر و بندرلنگه  قرار داشتند، آسیب کمی دیدند زیرا همگی ایمن بودند و سن این ساختمان‌ها پایین بود. در مجموع 6 کتابخانه در محدوده کانون زلزله بودند اما  به دلیل استحکام بنا و سن پایین خوشبختانه ساختمان‌ها آسیب چندانی ندیدند.از این کتابخانه‌ها یک باب در بندر خمیر و 5 باب در بندر لنگه قرار دارد.
 
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: با توجه به اینکه زلزله در نیمه شب و زمان تعطیلی کتابخانه رخ داد، تلفات جانی نداشت و آسیب‌های مالی در این زلزله نیز خوشبختانه بسیار محدود بود. روستای سایه خوش با 1700 نفر جمعیت، صدرصد تخریب شده است؛ البته هیچ کتابخانه‌ای در این روستا وجود نداشت. این روستا در 40 كیلومتری بندر خمیر قرار دارد و اهالی روستا از کتابخانه آن جا استفاده می‌کنند.

 
کتابخانه خلیج فارس با قدمتی 50 ساله نیازمند ساخت مجدد است
دریانورد درباره کتابخانه‌هایی که در معرض آسیب هستند و ممکن است با وقوع زلزله‌های احتمالی دچار تخریب یا آسیب جدی شوند، گفت: کتابخانه‌ای که دارای وضعیت اورژانسی برای بازسازی یا در آستانه تخریب و آسیب جدی باشند، وجود ندارد.

وی افزود:  البته برخی کتابخانه‌ها در استان هرمزگان نیازمند تعمیرات اساسی هستند اما در آستانه تخریب یا آسیب نیستند؛ مثلا کتابخانه خلیج فارس شهرستان قشم با قدمتی 50 ساله و به دلیل محدودیت فضا و سن بالا، باید تخریب و مجدد ساخته شود. هرچند این کتابخانه از نظر استحکام بنا، بسیار محکم و پابرجاست.

 توقف ساخت کتابخانه مرکزی هرمزگان به دلیل کمبود بودجه
دریانورد با بیان اینکه کتابخانه خلیج فارس شهرستان قشم به دلیل واقع شدن در بافت قدیمی و وسعت زمین، قابلیت تبدیل‌ شدن به کتابخانه مرکزی استان را نیز دارد، عنوان کرد: اکنون در نزدیکی فرودگاه شهر بندرعباس کتابخانه‌‌ای در حال ساخت است. این‌کتابخانه براساس اعتبارات استانی، تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما 6سالی است که  به دلیل نداشتن اعتبار، ساخت آن متوقف شده است. امیدواریم با تکمیل این کتابخانه، این استان نیز صاحب کتابخانه مرکزی شود.

 بامداد (شنبه ۱۱ تیر) زمین لرزه شدید ۶.۳ ریشتری و دو زمین لرزه ۶.۱ ریشتری، شهرستان‌های بندرلنگه و بندرخمیر در غرب هرمزگان را لرزاند. روستای سایه خوش بندر خمیر در این زلزله به تقریباً به‌طور کامل تخریب شده است. این روستا در 40 کیلومتری جنوب بندر خمیر و 55 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها