دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
ادبیات کهن یک گنجینه ناشناخته است که باید کشف و بازشناخته شود

منیژه آرمین تاکید کرد: به نویسندگان جوان توصیه دارم که از مطالعه ادبیات کهن غافل نشوند نویسنده‌ای که آثار ادبی را نخوانده نویسنده خوبی نیست و در نگارش دچار مشکل می‌شود. ادبیات کهن یک گنجینه ناشناخته است که باید کشف و بازشناخته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منیژه آرمین که 26 اردیبهشت در غرفه جایزه جلال آل احمد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخن می‌گفت، عنوان کرد: نویسنده مرد و زن را جداگانه نباید بررسی کنیم و دیواری میانشان بکشیم. البته داستان‌نویسان زن به لحاظ کمیت زیادند و چون احساسی می‌نویسند شمارگان آثارشان نیز بالاست و بسیاری از آنها عوام‌پسند می‌نویسند.

آرمین بر ضرورت آسیب‌شناسی داستان‌نویسی زنان تاکید کرد و افزود: هر کتابی که چاپ می‌شود وارد حافظه فرهنگی ایرانیان می‌شود و باید با ارزش باشد.

وی همچنین با اشاره به جایزه پروین که با رویکرد بررسی آثار ادبی زنان برگزار می‌شود، گفت: موافق حذف جایزه پروین نیستم چون برای دوره‌ای که زنان مهجور بودند لازم بود ولی در زمان کنونی این جایزه باید تغییر رویکرد یابد و به آثار زنان و مردانی که چون او فلسفی و حکیمانه اثر خلق می‌کنند، اختصاص یابد.

آرمین همچنین از جایزه جلال آل احمد به عنوان پدیده‌ای خجسته یاد کرد و افزود: روند برگزاری این جایزه مطلوب بوده و حساسیت‌های خوبی در انتخاب آثار اعمال می‌شود. البته بهتر است به طور مقطعی نباشد و نیز اطلاع‌رسانی آن گسترده‌تر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه دسترسی به مصلای امام خمینی (ره) برای بازدیدکنندگان نمایشگاه دشوار است، گفت: مصلا محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست اما در مجموع اتفاقی خوب است و من از هشت سالگی عاشق کتاب بوده‌ام.

آرمین همچنین با بیان اینکه در حال نگارش چهارمین رمان تاریخی خود است، توضیح داد: این چهار رمان تاریخی من هیچ کدام بر اساس تعاریف داستان‌نویسی نوشته نشده‌اند و در آنها بر اصل هویت‌یابی تاکید کرده‌ام. چهار کتاب من یک دوره 100 سال اخیر تاریخ ایران را شامل می‌شوند که اولی به نام «شب و قلندر» از اواخر قاجار تا اعلام مژده مشروطیت اول و دومی به نام «شباویز» اعلام مشروطه تا حکومت رضاشاه و کتاب سوم به نام «16 سال» تمام دوران رضاشاه را دربردارد. تمام این آثار نشان می‌دهند که چگونه انسان‌ها بر وقایع اجتماعی تاثیر دارند و برخی شخصیت‌ها تاریخی و تعدادی واقعی هستند.

وی افزود: «شب و قلندر» به نثر قدیم نوشته شده و شباویز اندکی از روایت قدیمی فاصله دارد و به مدرن نزدیک شده است. کتاب سوم نیز به نوعی جنگ سنت و مدرنیته است و به شکل پازل ادامه می‌یابد تا کتاب چهارم که اکنون در حال نگارش است و «کسوف» نام دارد که به دوران پس از رضاشاه پرداخته است. این کتاب تا مهر ماه آماده انتشار خواهد بود.

آرمین تاکید کرد: به نویسندگان جوان توصیه دارم که از مطالعه ادبیات کهن غافل نشوند نویسنده‌ای که آثار ادبی را نخوانده نویسنده خوبی نیست و در نگارش دچار مشکل می‌شود. ادبیات کهن یک گنجینه ناشناخته است که باید کشف و بازشناخته شود.

سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به صورت مجازی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها