چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
ارتش 339 کتابخانه عمومی در کل کشور دارد/همکاری 90 کتابخانه ارتش با نهاد کتابخانه‌های عمومی

مسئول مرکز اسناد و امور کتابخانه‌های سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش درباره همکاری 90 باب کتابخانه از مجموع 339 کتابخانه عمومی ارتش با نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت. در سطح یگان‌های ارتش در کل کشور 339 باب کتابخانه عمومی وجود دارد. 90 باب از این کتابخانه‌ها با نهاد کتابخانه‌ها همکاری دارند.

سرهنگ رحمت‌الله شکری فیروزجاه، مسئول مرکز اسناد و امور کتابخانه‌های سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در سطح یگان‌های ارتش در سراسر کشور 339 باب کتابخانه عمومی وجود دارد. این کتابخانه‌ها در سطح پادگان‌ها،خانه‌های سازمانی، یگان‌های آموزشی و دانشگاه‌ها قرار گرفته‌اند.
 
 وی درباره تعداد کتاب‌های این کتابخانه‌ها گفت: با توجه به تعداد زیاد کتابخانه‌ها نمی‌توان آمار دقیقی از  کتاب‌های موجود در آن‌ها ارائه کرد اما در همه کتابخانه‌های سازمانی که در شهرک‌های ارتش قرار گرفتند، با توجه به جمعیت هر شهرک؛ 150 تا 200 جلد کتاب در کتابخانه‌هایشان وجود دارد یا در صورت دانشگاهی بودن ممکن است چند صد هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها موجود باشد.
 
همه خانه‌های سازمانی و مراکز آموزشی ارتش کتابخانه دارند
شکری فیروزجاه، در پاسخ به این پرسش که آیا وجود 339  باب کتابخانه برای نیروهای کنونی ارتش کفایت می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: ارتش برای هر یگان خود حتی اگر کوچک و  گروه‌های پدافندی هم باشند، کتابخانه ایجاد کرده است. مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های سازمانی ارتش و مراکز آموزشی ارتش  همه کتابخانه دارند و منابع کتابخانه‌ای در این مراکزبا توجه به نیازهایشان به روز می‌شود.
 
مسئول مرکز اسناد و امور کتابخانه‌های سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش اظهار کرد: بخش عقیدتی و سیاسی ارتش که متولی فرهنگی ارتش است، در بخش کتابخانه‌های این نهاد هم حضور فعالی دارد و تلاش می‌کند از طریق ارتباط با نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه ملی و سایر مراکز فرهنگی، منابع کتابخانه‌ای ارتش را غنی کند.
 
وی افزود: از آن‌جا که بخشی از جوانان در مراکز آموزشی ارتش فعال هستند‌؛ تلاش کردیم در هر قسمت حتی در گروه‌های کوچک ارتش هم یک کتابخانه داشته باشیم و قسمتی از بار فرهنگی جامعه را در سطح ارتش با غنی‌تر‌کردن منابع کتابخانه‌هایمان، بر دوش بکشیم.
 
خرید کتاب به صورت متمرکز از ناشران و توزیع کتاب‌های انتشارات
شکری فیروزجاه درباره خرید منابع برای کتابخانه‌های ارتش گفت: بخشی از منابع لازم برای کتابخانه‌هایمان را از طریق خرید متمرکز تامین می‌کنیم؛ یعنی کتاب‌های کتابخانه‌های ارتش را مستقیم از ناشران خریداری می‌کنیم. یکی دیگر از راه‌های تامین منابع کتابخانه‌هایمان، توزیع کتاب‌هایی است که از سوی انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منتشر می‌شود. 
 
 با بیان این‌که کتابخانه‌های عمومی ارتش هم مانند کتابخانه‌های دیگر همان 10 موضوع دیوئی را پوشش می‌دهد، عنوان کرد: این کتابخانه‌ها با وجود فعالیت در ارگانی مانند ارتش، کتابخانه عمومی هستند و همه نیازهای مطالعاتی مخاطبان خود را پوشش می دهند و کتابخانه تخصصی نظامی نیستند که فقط کتاب نظامی داشته باشند.
 


وی که کارشناسی ارشد کتابداری دارد، درباره تعامل کتابخانه‌های ارتش با نهادهای فرهنگی دیگر از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: اکنون 90 باب از کتابخانه‌های ارتش با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری می کند و با توجه به گرانی کاغذ و کتاب بهتر است ازظرفیت کتابخوانی در فضای مجازی هم استفاده کنیم هر چند کتابخوانی صوتی و اشکال دیگر کتابخوانی در فضای مجازی هیچگاه جای کتابخوانی سنتی و کاغذی را نمی‌گیرد.
 
مسئول مرکز اسناد و امور کتابخانه‌های سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت مراکز فرهنگی مانند نهاد کتابخانه‌ها، کتابخانه ملی برای پربار کردن کتابخانه‌های ارتش استفاده کنیم زیرا هدف مراکزی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی هم گسترش فرهنگ مطالعه در کشور است.
 
شکری فیروزجاه وجود مدیریت‌‌های مختلف سازمانی برای اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را ضعف ندانست و گفت: یکپارچه نبودن مدیریت کتابخانه‌های عمومی از سوی یک نهاد و سازمان، مغایرتی با اصل ایجاد کتابخانه و گسترش فرهنگ مطالعه ندارد. کتابخانه عمومی خاصیتش این است که با توجه به نیاز مخاطبش، منابع مورد نیاز خود را تامین کند. این کتابخانه می‌تواند در هر قسمت، نهاد، ارگان یا سازمان و مجموعه‌ای در جامعه ایجاد شود و این نحوه اداره از سوی سازمان‌های مختلف، منافاتی با اصل و سیاست کلی ایجاد کتابخانه و مدیریت آن از سوی نهادهای مختلف ندارد.
 
وی افزود: در واقع هر شهری می‌تواند یک کتابخانه مرکزی داشته باشد و در هر کوچه مسجد و هیاتی هم می‌توان یک کتابخانه ایجاد کرد و مطمئنا این کتابخانه‌ها در گسترش فرهنگ مطالعه تاثیرگذار خواهند بود.
 
شکری فیروز‌جاه با بیان این‌که فلسفه کتابخوانی این است که باعث عمیق‌تر شدن افکار می‌شود، گفت: کودکان و نوجوانان امروز برای تسلط بییشتر بر کارهایش باید کتابخوان باشند تا بتوانند نگاهی همه جانبه نسبت به امور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها