سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
ارسال سفارش‌های آنلاین نمایشگاه کتاب از اول خرداد آغاز شود

سیدیدالله ستوده، معتقد است، اگر فرآیند ارسال سفارش‌های مجازی به بعد از نمایشگاه موکول شود، ناشران چالش‌ کمتری در مدیریت همزمان غرفه فیزیکی و پاسخ به مشتری‌های آنلاین خواهند داشت.

سیدیدالله ستوده، مدیر انتشارات شاپورخواست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، با اشاره به سابقه 12 ساله حضور خود در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران گفت: از این‌که سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعد از وقفه‌ دو ساله در اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، خوشحالیم؛ چرا‌که نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای عرضه کتاب‌هایی باشد که طی این دو سال و سال جاری منتشر کرده‌ایم و در انبارها تلنبار شده‌اند.
 
وی با اشاره به بهره‌مندی ناشران شهرستانی از  دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به آسیب‌های اقتصادی ناشی از  شیوع کرونا، فرصتی ویژه برای ناشران شهرستانی بود. اما یکی از نکات قابل تامل نمایشگاه مجازی، از بین رفتن فرصت لمس، تورق و ندیدن محتوای کتاب برای مخاطب است.     

ستوده ادامه داد: فهرست مطالب، مقدمه اثر به‌صورت کامل برای مخاطب در خرید مجازی قابل دسترس نیست و به نوعی مخاطب از عنوان کتاب یا سلیقه مطالعاتی خود خرید را انجام می‌دهد و ممکن است هنگام دریافت کتاب آن‌گونه که باید رضایت او جلب نشود بنابراین به‌‌نظر می‌رسد، مخاطب ضرر می‌کند؛ اما یکی از محاسن  نمایشگاه‌های مجازی، این است که مخاطبان از سراسر ایران می‌توانند خریدهای خود را در 24 ساعت شبانه‌روز انجام دهند.
 
ستوده درباره‌ برگزاری همزمان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو قالب فیزیکی و مجازی گفت: این‌که یک ناشر شهرستانی با بهره‌مندی از همه نیروی‌های انسانی خود در تهران ـ محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ـ مستقر می‌شود و باید همزمان در غرفه حضور داشته باشد و پاسخ‌گوی مشتری‌های غیر‌حضوری نیز باشد تا حدودی برای ناشران دشوار است.
 
مدیر انتشارات شاپورخواست گفت: ناشرانی که فقط به صورت مجازی در این دوره شرکت می‌کنند، همانند دو دوره‌ برگزاری نمایشگاه مجازی مشکلی پیش‌‌رو نخواهند داشت؛ چراکه تجربه حضور در نمایشگاه مجازی را دارند؛ اما مدیریت همزمان مجازی و فیزیکی برای ناشران شهرستانی و حتی ناشران تهرانی به‌طور حتم چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. اما برای مخاطبان و خریداران این مشکلات شاید کم‌تر باشد و امیدواریم شرایط خوبی برای ناشران رقم بخورد.

ستوده گفت: به‌نظر می‌رسد، اگر فرآیند ارسال سفارش‌های مجازی به بعد از نمایشگاه موکول شود، ناشران چالش‌ کمتری خواهند داشت؛ اجرای این پیشنهاد به ناشران کمک می‌کند تا مدیریت دقیق‌تری در غرفه و سامانه فروش مجازی داشته باشند.         

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های ثبت‌نام ناشران شهرستانی در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران، گفت: همه ساله برای ناشران شهرستانی از لحاظ اجاره غرفه‌ها تخفیف‌هایی را در نظر می‌گرفتند؛ اما در این دوره چنین چیزی در نظر گرفته نشده و هزینه‌ها به نسبت دوره‌های قبل افزایش پیدا  کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها