شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
«مشق خوبان» روانه بازار شد

روایت «مشق خوبان» از عروس خطوط اسلامی یکی از تازه‌های نشر سوره مهر که با محوریت خط نستعلیق در ایران نوشته شده، آخرین اثر محمد علی رجبی دوانی با عنوان « مشق خوبان » است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب شرح و حاشیه‌ای است بر رساله‌های صراط السطور سلطانعلی مشهدی و مداد الخطوط میرعلی هروی است. این دو رساله نمونه بارز سنت تاریخی نستعلیق‌نویسی از دو استاد مسلم خط نستعلیق هستند. در هر بخش کتاب، بر حسب نیاز برای شرح و بسط بیشتر، آرا دیگر نویسندگان هم اضافه شده است.

نستعلیق از آغاز قرن نهم هجری جایگاه ویژه‌ای در ایران داشته و به همین خاطر به عروسی در میان خطوط اسلامی شهره شده. این خط آیینه دریافت فرهنگ ایرانی از سنت نبوی و میراث اسلامی هم هست.

دوانی که هم اهل هنر مستند است و هم اهل نظر، دو رساله را با مقدمه و شرح و حاشیه ارزنده‌ای فراهم آورده است. این شرح و حاشیه‌نویسی جز مهمی از سنت آموزش و انتقال هنر و علم در ایران است. 

این کتاب که در شمارگان  1250 نسخه و به سفارش پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ رسیده است در سه بخش، ابتدا متن رساله صراط السطور، سپس متن رساله مداد الخطوط و در فصل پایانی سخنی درباره نقاشی خط را به مخاطبان ارائه می‌‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها