دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
واردات 6 کانتینر الکل ایزوپروپیل تا پایان سال به کشور/ تعاونی‌های صنفی حمایت شوند

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران از اختصاص ارز برای واردات 6 کانتیتر الکل ایزوپروپیل مورد نیاز چاپخانه داران خبر داد؛ محموله‌ای که می‌تواند از افزایش قیمت این کالا طی ماه‌های آتی در بازار جلوگیری کند.

احمدرضا اعتمادمظاهری، مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ با اشاره به اقدامات این مجموعه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌داران در ماه پایانی سال، گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا، خریداری الکل خیلی سخت بود، اما اکنون با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم تشریفات ثبت سفارش و واردات را انجام دهیم و اکنون بعد از پایان موجودی الکل تعاونی، خوشبختانه تخصیص ارز انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه درخواست ما به بانک عامل رفته و پس از آن به بانک مرکزی رفته است، افزود: بعد از اینکه درخواست ما از بانک مرکزی بیاید، ثبت سفارش کامل انجام می‌شود، همچنین به صنف اطلاع‌رسانی شده است که اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری برای واردات الکل دارد می‌تواند سفارش بدهد که استقبال صنف هم خوب بوده است.
 
مظاهری ادامه داد: با تامین مستمر الکل ایزوپروپیل زمینه‌ای فراهم می‌شود که هم در طول سال همیشه این کالا موجود باشد، همچنین قیمت آن کنترل شود و البته الکل تقلبی به چاپخانه‌ها نرسد.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این محموله وارد کشور شود، عنوان کرد: این محموله می‌تواند نیاز چاپخانه‌داران را برای ماه‌های ابتدایی سال آینده کامل برطرف کند و اهالی این حوزه نگرانی‌ای از بابت تامین الکل نداشته باشند.
 
مظاهری همچنین با طرح این موضوع که توزیع این کالا در بازار بر قیمت آن در بازار تاثیر دارد، گفت: محموله جدید شامل شش کانتینر است که نسبت به دوره‌های گذشته ظرفیت بیشتری دارد و تا ماه‌ها پاسخگوی نیاز بازار است.
 
لزوم توجه به واردات کالای استاندارد
وی همچنین با اشاره به اهمیت تامین الکل ایزوپروپیل استاندارد برای چاپخانه‌ها توضیح داد: این الکل در چاپخانه‌ها مصرف بالایی دارد و کیفیت آن بسیار مهم است؛ اما گاهی دیده می‌شود تقلب‌هایی انجام می‌شود و کیفیت این کالا به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
مظاهری افزود: با توجه به اینکه ما در داخل کشور تولیدی در این حوزه نداریم مجبور به واردات آن هستیم، واردات این کالا با توجه به شرایط تحریم‌ها سخت شده است زیرا بخش زیادی از کارخانه‌ها به این دلیل به ما کالا نمی‌فروشند و فروش‌ها محدود شده است.
 
وی با بیان اینکه پیش از این دیده شده بود در برخی از بشکه‌های مصرف شده الکل به همراه استون و مواد دیگر می‌ریزند، گفت: گاهی موادی قاطی می‌کنند و به چاپخانه‌ها می‌فروشند که برای سلامتی کارگران و بهداشت محیط چاپخانه‌ها مضر است، همچنین کار چاپ را خراب می‌کند، مصرف را بالا می‌برد و به دستگاه‌ها و قطعات صدمه وارد می‌کند.
مظاهری تاکید کرد: بوی بد و استنشاق آن در دراز مدت برای کارگران مجموعه به مرور ایجاد بیماری‌های ریوی می‌کند و چاپخانه‌ها برای تهیه الکل استاندارد باید دقت ویژه‌ای داشته باشند، هر چندشرکت تعاونی تلاش دارد که بهترین الکل را تهیه کرده و در اختیار همکاران قرار می‌دهد.
 
وی همچنین با بیان اینکه بیش از 160 قلم کالا با تعرفه‌های مختلف در تعاونی وجود دارد، گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برای تامین سایر اجناس نیز از طریق کشور ترکیه و سایر کشورها در حال ارتباط و رایزنی هستیم تا مواد با کیفیت در اختیار چاپخانه‌ها قرار گیرد.
 
توانمندسازی تعاونی‌های صنفی
مظاهری در ادامه بر لزوم توانمندسازی تعاونی‌های صنفی تاکید کرد و گفت: حمایت از تعاونی‌های صنفی و کمک به فراهم سازی اجناس و کالاهای مورد نیاز صنف از جمله اقداماتی است که خوشبختانه در این زمینه در دولت جدید شاهد رویکرد مثبت  هستیم.
 
وی ادامه داد: تاکنون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در این زمینه حمایت‌های خوبی کرده که می‌تواند سرمنشا تامین کالاهای دیگر در بازار باشد و به آرامش فعالان حوزه چاپ کمک کند.
 
مظاهری با بیان اینکه وجود کالاهای مختلف در تعاونی‌های صنفی روی بازار تاثیر دارد، عنوان کرد: گاهی دیده می‌شود فروشندگان مرکب یا واردکنندگان در قیمت‌ها نوسان ایجاد می‌کنند که این اقدامات باعث بهم ریختن نظم بازار می‌شود، اما می‌‌توان نوید داد که چاپخانه‌ها خیالشان از بابت تامین مواد مورد نیازشان برای تولیدات ماه‌های آتی راحت باشد.
 
به گفته وی، نوسانات قیمت مواد اولیه در بسیاری موارد به برنامه‌ریزی چاپخانه‌ها آسیب زیادی می‌زند اما اگر به توان تعاونی‌های صنفی و نقش آن‌ها در تامین مواد اولیه مورد نیاز اصناف توجه شود می‌تواند بر بدنه صنف نیز تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها