یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
کتاب «بی‌نشان» رونمایی شد

با حضور مسئولان استانی و جمعی از اصحاب قلم از کتاب «بی‌نشان» نوشته «فرحزاد جهانگیری» در خرم‌آباد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، در مراسمی که پیش از ظهر امروز (24 بهمن) با حضور مشاور استاندار، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ، رئیس حوزه هنری ، معاون هنری-سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از رزمندگان دفاع مقدس و اصحاب قلم برگزار شد از کتاب «بی‌نشان» نوشته «فرحزاد جهانگیری» رونمایی شد.

سامان سپهوند رئیس حوزه هنری استان در ابتدای این مراسم گفت: این اثر که رونمایی خواهد شد نمونه‌ای از یک گنجینه عظیم و منبع بی‌پایان از سال‌های مجاهدت خاموش و دشوار آزادگان عزیز استان لرستان است و حوزه هنری در راستای مأموریت‌های خود در ثبت، ضبط و انتشار خاطرات رزمندگان، همت و اراده جدی برای پرداختن به خاطرات آزادگان استان لرستان دارد.




سپهوند خطاب به هنرمندان گفت: ذهن خلاق و هنری آنها می‌توانند چنین شخصیت‌های قدرتمند، با ایمان و صبوری را به بهترین شکل و همراه با واقعیت‌هایی که در آن دوران اتفاق افتاده به تصویر بکشد و ثبت و ضبط کند.

رئیس حوزه هنری لرستان اظهار داشت: ما به عنوان مسئولین باید این گنج عظیم را به محتوای مورد استفاده جامعه تبدیل کنیم و هنرمندان از این فرصتی که با مجاهدت، تلاش و ایثار نسلی از جوانان این مملکت به وجود آمده استفاده کنند و از ظرفیت و گنجینه فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برای فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی خود استفاده کنند.
 
در بخش دیگری از این مراسم محمود زرین‌جویی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان با اشاره به اینکه هیچ هنری بالاتر از شهادت نیست افزود: شهادت هنر مردان خداست و هنرمندان واقعی و اهالی قلم باید مسیری را که این مردان آسمانی طی کردند به تصویر بکشند، بنویسند و به نسل نوجوان جوان و آینده منتقل کنند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان زبان هنر ماندگارترین و اثرگذارترین زبان دانست و افزود: این زبان می‌تواند هنر مردان خدا را به نمایش بگذارد و در دل‌ها جای دهد.




زرین‌جویی با تأکید بر اینکه گنجینه‌های معنوی دفاع مقدس باید ثبت و ضبط شوند افزود: گنجینه‌های معنوی و ارزشمند خانواده‌های شهدا، رزمندگان، آزادگان اگرچه وارد صحنه نمی‌شوند و مطالب را بیان نمی‌کنند ما باید به دنبال آنها برویم و فضا را فراهم کنیم که این عزیزان روایت‌گری کنند و واقعیت‌های جنگ را بیان کنند چرا که هزاران داستان واقعی و نه رمان و افسانه را می‌توان از دل این گنجینه معنوی دفاع مقدس استخراج کرد که باید به شکل‌های مختلف مانند کتاب، مستند، فیلم و سریال بازتولید کرد و مردم آنها را ببیند و لمس کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب در وصف رزمندگان لر در عملیات حاج عمران فرمودند: «رزم مردان لر قبل از اینکه شنیدنی باشد دیدنی است»، و اینجاست که نقش اهالی قلم، هنر و رسانه بیشتر می‌شود که هنر غیورمردان لرستانی را که چه نقشی در جنگ و انقلاب داشته‌اند را به تصویر بکشند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان بیان داشت: با توجه به اینکه در آستانه کنگره 6544 شهید استان لرستان هستیم و 22 کمیته تخصصی در این زمینه در استان توسط همه دستگاه‌های اجرایی مشغول فعالیت می‌باشند - که از نظر من این خود یک انقلاب است – تشکل‌ها و اندیشه‌ورزان در مباحث مختلفی در حوزه ایثار و شهادت کار می‌کنند که باید نمود بیشتری داشته باشد.

زرین‌جویی تصریح کرد: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا یک فرهنگ ارزشمند است که هرجا این فرهنگ باشد پیروزی هم همانجا است که همانا فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از فرهنگ عاشورا است.
   
در ادامه این مراسم از کتاب «بی‌نشان» رونمایی شد، پژوهش این اثر توسط نسرین دالوند از واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان لرستان انجام شده و نویسنده آن فرحزاد جهانگیری است که در 232 صفحه، با شمارگان 1250 نسخه، در سال 1399 از سوی انتشارات سوره مهر در قطع رقعی به قیمت 37 هزار تومان منتشر شده است.



این کتاب نمونه‌ای از نتایج یک طرح تاریخی شفاهی برای ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس است که از زبان یکی از رزمندگان عرصه جنگ (امامعلی کونانی) جاری و به قلم نویسنده نگاشته شده است. راوی این کتاب قبل از رسیدن به سن خدمت سربازی در سال ۱۳۶۵ به جبهه می‌رود و پس از دو سال در روزهای آخر خدمتش در سال ۱۳۶۷ در منطقه عملیاتی کوشک به اسارت رژیم بعثی عراق در می‌آید، در این میان همزمان پیکر یک شهید که شباهت زیادی به امامعلی دارد به خانواده وی تحویل داده می‌شود و شهید به جای امامعلی دفن می‌شود.

سرانجام پس از دو سال و ۲ ماه و ۵ روز رنج اسارت آن هم به صورت مفقودالاثر در اردوگاه مخوف تکریت عراق در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۶۹ به وطن باز می‌گردد و اکنون پس از گذر سال‌ها زندگی خود را در کنار خانواده در شهرستان کوهدشت در استان لرستان ادامه می‌دهد. آن شهید که به جای ایشان مدفون شده به‌عنوان شهید گمنام در کوهدشت دفن است و در این میان برای بسیاری از اهالی کراماتی داشته است. تاکنون نیز تلاش‌های زیادی برای شناسایی هویت شهید انجام شده اما گمنام مانده است.
 


گفتنی است احمد احمدپور، مستندساز لرستانی نیز به سفارش واحد هنرهای تصویری حوزه هنری لرستان از شخصیت کتاب (امامعلی کونانی)، مستندی ساخته بود که در این مراسم رونمایی و از راوی، مستندساز، نویسنده و پژوهشگر اثر تجلیل به عمل آمد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها