پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
شبکه جهانی نخبگان افغانستانی را برای رونق زبان فارسی تشکیل می‌دهیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دومین جلسه «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» حضور نخبگان افغانستان در سراسر جهان را برای رونق زبان فارسی فرصت قابل توجهی دانست و تشکیل شبکه جهانی نخبگان افغانستان در آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دومین جلسه «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» با حضور حجت‌‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالله مرادی، مشاور و دستیار وزیر کشور، علیرضا قزوه، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجتبی نوروزی، مدیر‌کل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجتبی‌ رحمان‌دوست، دبير‌كل جمعيت دفاع از ملت فلسطين، محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران، پرویز کرمی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی افغانستان برگزار شد.
 
ایمانی‌پور، درباره این جلسه گفت: از شعر‌ها و صحبت هنرمندان و فعالان فرهنگی ـ افغانستانی ـ در این جلسه وجود درد مشترک را حس کردم و به رنجم افزوده شد. دعا می‌کنیم و دعا کنید که فراغ بالی ایجاد شود تا بتوانیم خدمت شایسته‌ای انجام دهیم.
 
وی با اشاره به انتخاب مدیران جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: با انتخاب مدیران جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشان دادم که افغانستان برای من مهم است. از‌جمله این انتصاب‌ها دکتر مجتبی نوروزی، به‌عنوان مدیر‌کل حوزه ریاست و دکتر علیرضا قزوه، به‌عنوان مشاور فرهنگی و ادبی هستند که به شدت در تلاش‌اند اقدامات موثری در حوزه افغانستان انجام شود.
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره برنامه‌های آتی سازمان در حوزه افغانستان گفت: تشکیل شبکه‌ای از نخبگان افغانستانی در سراسر جهان به همت آقای دکتر علیرضا قزوه، را در دستور کار داریم. با توجه به اینکه بسیاری از نخبگان افغانستانی در کشور‌‌های مختلف پراکنده شده‌اند، فرصت بی‌بدیلی را فراهم کرده است؛ بنابراین می‌توان با ایجاد شبکه ارتباطی، موضوع فارسی‌‌آموزی را در سراسر جهان به‌طور جدی رونق دهند.
 
ایمانی‌پور افزود: تلاش می‌کنیم راهی برای حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی افغانستان در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد کنیم؛ چراکه برای بیان دیدگاه‌ها و حرف‌های جمهوری اسلامی ایران فرصت قابل توجهی است و در این زمینه همه تلاشم را خواهم کرد.
 
وی با اشاره به توجه جمهوری اسلامی ایران به مساله افغانستان گفت: سال‌های اخیر توجه به مساله افغانستان افزایش پیدا می‌کند و در جلسات سران قوا همواره موضوع افغانستان طرح و فکر می‌شود. از‌جمله مصادیق آن تشکیل سازمان ملی مهاجرت و پرداختن به موضوع تحصیل و مهاجرت است. درد افغانستان را بیش از گذشته حس می‌کنیم. به‌زودی مسائل مطرح شده در این نشست، جلسه نخست و جلسه آتی جمع‌آوری و به مسئولان بالادستی مطرح خواهد شد.

سازمان ملی مهاجرت را ایجاد می‌شود
در ادامه این نشست مرادی، با اشاره به رویکرد‌های دولت سیزدهم به موضوع مهاجرت گفت: یکی از رویکرد‌ها در دولت جدید در حوزه مهاجرت، تشکیل سازمان ملی مهاجرت است. مبانی این سازمان تغییر نگاه امنیتی ـ انتظامی عبور کند به نگاه فرهنگی اجتماعی؛ به‌عبارت دیگر همه ابعاد زندگی و حیات اجتماعی مهاجران به‌ویژه افغانستانی را در بربگیرد. امید‌واریم فرآید ادارای این طرح تحولی طی شود. در حال تدوین لایحه تشکیل این سازمان هستیم. نکته دیگر درباره اقامت؛ تلاش می‌کنیم مصوبه‌ای داشته باشیم اقامت برای متقاضیان در سراسر کشور تمدید شود.        
 
کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ادامه این نشست با اشاره به سابقه نشست مشترک با نخبگان علمی افغانستانی گفت: از حدود‌یک‌سال و نیم گذشته، برنامه متخصصان غیر‌ایرانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده که بیشتر آن‌ها از عزیزان افغانستانی هستند. سال گذشته 80 نفر از داوطلبان برتر کنکور افغانستان در ایران بورسیه شده‌اند و امسال برای بورسیه 50نفر پیش‌بینی شده است. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد برای ایجاد استارت‌آپ‌های فرهنگی مانند رادیو و در حوزه آموزشی به عزیزان افغانستانی حاضر در ایران کمک کند.

 رادیو ایران آماده همکاری با فعالان فرهنگی افغانستانی است
محمدزاده، مدیر رادیو ایران با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان به‌ویژه در حوزه شعر بیان کرد: استودیوهای رادیو ایران و رادیو فرهنگ، آماده همکاری با  فعالان فرهنگی افغانستان برای تولید محتوا است. امکان ایجاد رادیو اینترنتی نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهیا است. تاکید می‌کنم که باور عمیق در رادیو به این موضوع وجود دارد.        
 

حیدر محقق، رئیس کتابخانه عمومی «دار‌‌القرآن کابل» با اشاره مشکلات تامین کتاب در کابل بیان کرد: حدود 50 سال پیش، طلاب حوزه علمیه در تایمن منابع درسی با مشکلات فروانی مواجه بودند؛ به‌طوری که منابع دست‌نویس می‌شد بعد از آغا دوره جهاد در افغانستان و حضور در ایران و برخی دیگر کشور‌های اسلامی، با کتابخانه‌های عظیم در مشهد و قم آشنا شدیم و ایده تاسیس کتابخانه عمومی در افغانستان برای علاقه‌مندان به‌ویژه قشر دانشجو و فرهیخته شکل گرفت. بعد از پیروزی جهاد افغانستان در سال 1371، رفع نیاز کتاب بیش از نان شب احساس شد؛ بنابراین کتاب‌ها در چند مرحله از ایران به افغانستان وارد شدند. متاسفانه در سال 1375 به دلیل اشغال افغانستان به‌دست طالبان موفق به افتتاح کتابخانه عمومی نشدیم کتاب‌ها به سختی مخفی و نگهداری شدند. در سال 1385 با روی کار آمدن کرزای، فرصت تاسیس کتابخانه فراهم شد.
 
وی افزود: 10 قفسه کتابخانه با کمک برادران ایرانی تهیه و به کابل ارسال شد و هزینه تامین مکان کتابخانه نیز از سوی یکی از افغانستانی‌های مقیم خارج، تامین و کتابخانه افتتاح شد. این کتابخانه در حال حاضر 150 هزار جلد کتاب دارد. از مسئولان جمهوری اسلامی ایران، درافتتاح کتابخانه همکاری قابل توجهی داشتند. یکی از نیاز‌های اساسی این کتابخانه تامین سیستم ضد‌حریق است.
 
محقق با اشاره به روابط عمیق و مشترکات ایران و افغانستان بر  ضرورت تسهیل صدور مجوز اقامت متقاضی حضور در ایران، گفت: شیعیان افغانستانی از عمق جان عاشق جمهوری اسلامی هستند و در هشت سال دفاع مقدس نیز مشخص شده این نیرو‌ها خالصانه جهاد کردند و تعدادی نیز در این راه شهید شدند. در جنگ سوریه نیز با حضور لشکر «فاطمیون» وضعیت مشابه‌ای شکل گرفت و آمریکا و اسرائیل در صدد انتقام از این نیرو‌های مخلص هستند.

در ادامه این نشست سید‌ضیاء قاسمی، نویسنده، شاعر و فلیم‌ساز با تشکر از بانیان نشست «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» تسریع در حل مشکلات اقامت فعالان فرهنگی که به تازگی از افغانستان آواره شده‌اند ضروری دانست و بر افزایش توجه به آنسوی مرز‌های شرقی ایران و زبان فارسی تاکید کرد.

قزوه، درادامه این نشست با بیان این مطلب که بعد از دریافت حکم از سوی رئیس سازان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تاکید شد چه اقداماتی را برای مردم افغانستان می‌توان انجام داد؛ از نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌‌ها بعد از برگزاری نخستین جلسه «هم‌اندیشی مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان» و تهیه دفتر برای «خانه ادبیات افغانستان» در مشهد خبر داد. وی افزود: پیگیری‌ها برای دفتر در برخی شهر‌های دیگر ادامه دارد.      
    
بسم‌الله شریف، شاعر افغانستانی در ادامه این نشست بر ضرورت حل مساله اقامت فعالان فرهنگی افغانستانی بیان کرد: فعالان فرهنگی افغانستان با توجه به مشترکات فرهنگی به ایران آمده‌اند.

دهقان، رئیس خانه ادبیات افغانستان درباره مهم‌ترین مسائل فعالان فرهنگی افغانستانی گفت: در چند نکته به این مسائل اشاره می‌کنم؛ نخست زمینه‌سازی برای اعطاء روادید برای هنرمندان اهالی فرهنگ و ناشران، به‌ویژه اینکه این فعالان در معرض خطر شدید قرار دارند. بسیاری از ناشران کتاب‌‌های خود را مخفی کرده‌‌اند و اسامی بسیاری از شاعران که آثاری در مخالفت با تروریسم دارند، در اختیار طالبان قرار دارد؛ بنابراین توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران را خواستاریم. تمدید اقامت اهالی فرهنگ، دانشجویان تازه مهاجر به ایران از دیگر موضوعات است تا با نگاه متفاوت را می‌‌طلبد. اقامت ویژه به فرهنگیان دارای سابقه فعالیت در ایران و اعطاء مجوز برای مراکز فرهنگی جدید و یا با سابقه، اعطا مجوز برای مجوز علمی و ترویجی برای نشریات، زمینه‌سازی برای تاسیس دانشگاه با حضور استادان دانشگاه مهاجر، زمینه‌سازی برای آموزش دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان دختر که از تحیل بازمانده‌اند که اگر محقق شود، اقدامات ماندگاری خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری هشتمین دوره برنامه «روایت همدلی» با هدف افزایش همدلی بین دو ملت ایران و افغانستان و طرح مشکلات مهاجران و انعکاس آن به مسئولان، درباره ضرورت توجه ویژه به حفظس کیان زبان فارسی در افغانستان بیان کرد:  دهمین دوره برنامه قند‌پارسی، سال 1401 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خانه ادبیات فارسی، آمادگی دارد در زمینه‌های علمی و میان‌رشته‌ای در حوزه زبان و ادبیات فارسی اقداماتی را انجام دهد.

رحمان‌دوست بر تسریع حل مشکلات مهاجران افغانستانی از کانال‌های مختلف از‌جمله مراکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها