شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
سهم بزرگی از نسخه‌های خطی در اختیار ایرانیان است

نماینده مقام معظم رهبری در احیای نسخ خطی شیعه در هندوستان در بازدید از کتابخانه بزرگ آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) شهر قم، سهم ایرانیان را نسبت به در اختیار داشتن نسخه‌های خطی مهم ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مهدی خواجه‌پیری نماینده مقام معظم رهبری در احیای نسخ خطی شیعه در هندوستان در بازدید از کتابخانه بزرگ آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) شهر قم گفت: از نظر کشورهای غربی اگر از کتاب‌های خطی علوم شرقی چیزی در کتابخانه آنها وجود نداشته باشد، آن کتابخانه و منابع آن ناقص است. از این رو مسئولان سعی دارند که به هر شکل ممکن از این منابع به دست بیاورند.
 
وی بیان کرد: در کتابخانه مسجد اعظم و مرکز اسناد حوزه علمیه کارهای بسیار خوبی انجام شده است، اما به دلیل عدم تبلیغات بین‌المللی، کارهای صورت گرفته در همین محدوده خود باقی مانده است.
 
خواجه‌پیری یادآور شد: بهترین و بیشترین فهرست‌نگاران، مصححان، خطاطان و صحافان در عصر حاضر، در ایران پرورش پیدا می‌کنند و سهم بزرگی از جهانِ نسخه‌های خطی در اختیار ایرانیان است.
 
نماینده مقام معظم رهبری در احیای نسخ خطی شیعه در هندوستان، حفاظت از این مجموعه‌های بزرگ را مهم ارزیابی کرد و گفت: مساله مهم تنها جمع‌آوری سند نیست، بلکه باید بتوانیم سامانه‌ای طراحی کنیم که بتوانیم از این میراث بزرگ حفاظت و نگهداری کنیم.
 
وی افزود: یکی از مسایل مهمی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، حفاظت از منابع است که متاسفانه نتوانسته‌ایم از آنان؛ آنطور که باید نگهداری کنیم و نتیجه این است که الان مجبور به جمع آوری دوباره این آثار هستیم.
 
خواجه‌پیری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حال حاضر باید انجام دهیم، علاوه بر جمع‌آوری، حفاظت از اسناد و معرفی آثار است، که متاسفانه در معرفی ضعیف عمل می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها