چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
مولوی گریزگاه و مفرّ جهان آبستن از عقل معاش و عقلانیت ابزاری است

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی گویندگی و اجرای مولانا، مولوی را گریزگاه و مفرّ جهان آبستن از عقل معاش و عقلانیتِ ابزاری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی گویندگی و اجرای مولانا که در سالن همایش‌های دانشگاه دامغان برگزار شد، گفت: خوشحالم که باز هم جناب مولوی همه ما را زیر یک سقف جمع کرد و این نه فقط هنر او، که ظرفیت شعر و ادب فارسی است.

وی افزود: روایت‌های مختلفی از تطور تاریخ و به تعبیری فلسفه تاریخ غرب صورت گرفته است. برخی بر مبنای شیوه تولید یا نظامات اقتصادی، برخی بر مبنای فناوری، برخی برمبنای ارتباطات و ... اما بنیانی‌ترین روایت از این تحول به خودبنیادی عقل توجه می‌دهد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: انسان غربی جرأت اندیشیدن پیدا کرده است و از نابالغی به‌درآمده و سودای فهم تصرف مستقل عالم را دارد. انسانی که خدا را از جهان بیرون کرده و سرمستانه و پیروزمندانه داعیه مهار تمام ارکان و نیروهای جهان را دارد. انسانی که نه فقط ادعای مهار طبیعت که نیز ادعای مهار خودبنیاد جامعه و تاریخ را نیز دارد؛ بدین ترتیب نه فقط انسان با آسمان قهر کرد و بیگانه و خودبنیاد شد که نیز تاریخ و جامعه نیز خودبنیاد شد.
 

کلانتری با اشاره به نظریات اندیشمندان غربی ادامه داد: آری به بیان نیچه انسان خدا را کشت و هرگونه معنای قدسی را مهمل خواند و کوشش کرد تا آن را از جهان بیرون کند اما این سرمستی خیلی زود به پایان رسید و به‌تصویر فوکو انسان با مرگ خدا، پایان خویش را نیز اعلام نمود و مُرد و جهان سرد، خاکستری، بی‌روح و بی‌معنا شد.

وی افزود: چنین فضایی بود که منجر به بحران‌های بزرگ اجتماعی نظیر جنگ‌های بزرگ جهانی و ظهور فاشیسم شد. بی‌معنایی همه چیز را مباح می‌کرد و انسان فراسوی خوب و بد به هر اقدامی دست میزد چنین فضایی نقد مدرنیته را تشدید کرد؛ تا آنجا که جستجوی معنا مجددا در دستور کار قرار گرفت. انقلاب اسلامی در این زمان پیروز شد و تبدیل به روح جهان بی‌روح شد و توجه جهانی به شعر و ادب فارسی که حامل معنا و عامل انتشار آن بود نیز در این فضا انجام شد.

عبدالحسین کلانتری با بیان ویژگی‌های شعر فارسی ادامه داد: شعر و ادب ایران نه‌تنها تکیه‌گاه مردم ایران که ناجی مردم جهان بوده و هست. این توجه وسیع به مولوی بی‌جهت نیست مولوی گریزگاه و مفر جهان آبستن از عقل معاش و عقلانیتِ ابزاری است.

وی یادآور شد: اگر زبان خانه هستی است مولوی بر صدر خانه هستی نشسته و معنای هستی را با کلام معجزه آسای خود بر ما مکشوف می‌سازد.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: در حدود هفتصد سال گذشته انگشت‌شمار شرحی بر آثار مولوی تدوین و تالیف شده است؛ ولی در این هفتاد سال اخیر صدها شرح و تفسیر از سوی دانشگاهیان، حوزویان و محققان به رشته تحریر درآمده است و این خود حکایت‌گر این است که عصر مولوی و عصر فعلی به عنصر امید و معنویت بسیار نیازمند است.

کلانتری گفت: مولوی با جان و ذات انسانی سخن می‌گوید ‌و به همین علت محدود به زمان و مکانی خاصی نیست.

معاون فرهنگی وزارت علوم شعر را به‌عنوان عامل پیوند اجتماعی معرفی کرد و ادامه داد: شعر عامل ترمیم شکاف‌های اجتماعی، سنبل خدمات متقابل ایران و اسلام، تداوم بخش اندیشه ایرانی اسلامی و تلطیف کننده زندگی ایرانیان است و با زندگی ایرانیان گره خورده است.

وی اظهار کرد: ایرانیان با شعر به‌دنیا می‌آیند، زندگی می‌کنند و می‌میرند؛ لذا می‌توان گفت ادبیات انعکاس هویت ما نیست، خود ماست هویت ماست.  
 

محمدامین بدیعی دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی مولانا گفت: نخستین جشنواره مولانا که با محوریت گویندگی و اجرا در دو بخش ویژه و رقابتی و به همت دانشگاه دامغان برگزار شد و با معرفی برگزیدگان و تقدیر از آنها به کار خود پایان می‌دهد.

وی ادامه داد: 942 اثر از 50 دانشگاه سراسر کشور توسط دبیرخانه این جشنواره دریافت شد که از میان آنها 142 اثر به بخش داوری راه یافت و در نهایت 24 نفر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر، انتخاب و معرفی شدند.

دبیر اجرایی جشنواره ملی مولانا دانشگاه دامغان گفت: این جشنواره با هدف توجه ویژه به دستاوردهای فرهنگی و هنری و ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری و پرورش هر چه بهتر آن برگزار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها