یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
شورای شهر به فوریت طرح «الزام شهرداری در انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهرآفتاب» رای داد

نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران امروز به طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» قید یک فوریت دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در جلسه امروز یکشنبه(21 آذر‌‌ماه) یک‌ فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» به رای گذاشته شد و با 21 رای به تصویب نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران رسید.
 
چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به  موضوع انتقال برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی به مجموعه شهر آفتاب گفت با توجه به اینکه مجموعه شهر آفتاب در دوره پیشین شورای شهر، تکمیل نشد، محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی دوباره قدرت گرفت. متاسفانه با تدوین تقویم نمایشگاه مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما امکان اصلاح آن وجود دارد.
 
وی با تشکر از اقدام رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در اجرای قانون برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب بیان کرد: رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با جدیت ایستادند و حداقل طول ساعت برگزاری را کاهش دادند که ارزشمند است؛ بنابراین از وزارت صمت تقاضا‌ی همکاری داریم تا مسائل  برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی را حل و فصا کنیم.

پیش‌تر با وزیر صنعتف معدن و تجارت دولت قبل جلساتی برگزار و مسائل حل و فصل شده بود. اما متاسفانه با توجه به اینکه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب رها شده و به‌صورت متکروکه درآمده است، باید با صرف هزینه فراوان مانند چهار سال قبل، سرپا شود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که چهار سال پیش مجموعه نمایشگاهی «شهر‌آفتاب» مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» چهار سال پیش کارکرد قابل‌ قبولی داشت افزود: در ‌حالی‌که چهار سال پیش این مجموعه کارکرد خوبی داشت، متاسفانه رها شد که یکی از اشتباهات  آن دوره مدیریت شهری بود.
 
در ادامه این نشست سروری، نماینده شورای شهر در جلسه امروز  شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان موافق طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» گفت: مطالب زیادی درباره  طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» وجود دارد که در موقع آن  بحث خواهد شد. با توجه به اینکه طرح دو فوریتی است و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ـ دوره سی‌و‌سوم ـ را در پیش داریم که برگزاری آن احتمال بروز معضل ترافیکی تبدیل شود، ضروری است هرچه سریع‌تر شهرداری کاستی‌ها ـ تکمیل ـ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب ـ را برطرف کند برای برگزاری نمایشگاه سال 1401 آماده کند؛ بنابراین تصویب فوریت این طرح جدی است. 
 

پیش از رای‌گیری، درباره دلایل یک فوریت این طرح به مباحث زیر اشاره شد؛
 
«برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سالیان متمادی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در تقاطع بزرگراه شهید چمران خیابان سئول معضلات بسیاری را فراهم آورده که با فقدان تصمیم متولیان امر همچنان به‌عنوان معضل لاینحل مدیریت شهری باقی مانده است.

خسارت‌های زیانبار آلودگی هوا و محیط زیست به دلیل تشکیل صف‌های طولانی و درجا کار کردن خودروها ایجاد ترافیک و راهبندان‌های سنگین اختلال در معابر بزرگراهی و تاثیر آن در مختلط کردن بزرگراه‌های اطراف درگیر کردن شبکه معابر شریانی کمبود حمل و نقل عمومی مناسب به‌خصوص نبود مترو برای دسترسی به نمایشگاه ایجاد تأخیر و تداخل در شبکه اتوبوسرانی فقدان فضای پارک مناسب و سرگردانی برای پیدا کردن جای پارک آشفتگی و بی‌نظمی فعالیت مسافربرهای شخصی اختلال و تاخیر در خدمات امدادی سردرگمی و سرگردانی شهروندان اتلاف وقت و سلب آرامش و آسایش آن‌ها و در نتیجه ایجاد نارضایتی به‌خصوص برای اهالی منطقه و ده‌ها معضل ریز و درشت دیگر که مکرراً توسط کارشناسان و خبرگان امر خصوصاً پلیس محترم راهنمایی و رانندگی مطرح و از سوی رسانه‌ها به کرات منعکس شده و نیازی به تکرار آن‌ها نیست؛ ازجمله آسیب‌ها و پیامدهای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل کنونی نمایشگاه بین‌المللی تهران است؛ لذا با توجه به موارد مطروحه ضروری است که قید فوریت از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ممانعت و کلیه رویدادها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شود.

متن پیشنهاد ماده واحده به استناد بندهای ۲،۶،۸ و ۲۹ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳ /۱۳۷۵ و الحاقات بعدی آن و  به موجب مقررات مندرج در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و تبصره ذیل آن و براساس مصوبه کمیسیون تخصصی زیربنایی صنعت و محیط زیست هیات دولت ابلاغی به به شماره مورخ ۲۱ /۱۰/ ۱۳۹۸ و در چارچوب بندهای ۲۷ و ۲۸ مصوبه یک یکصد‌و‌سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۵ در اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران جهت تهیه و ارائه طرح بهبود حمل و نقل و عبور و مرور در محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران و چگونگی انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران و شهربازی از محل فعلی ابلاغی به شماره مورخ 13/07/1379 مصوبه «مجوز انجام مطالعات و اجرای پروژه نمایشگاه بین‌المللی تهران ابلاغی به شماره مورخ ۱۶/07/1384 و به‌منظور کاهش ترافیک و آلودگی‌های محیط زیستی افزایش رضایت عمومی شهروندان ارتقای کیفیت زیست شهری افزایش سرانه فضای سبز عمومی شهرداری تهران موظف است با همکاری و هماهنگی پلیس راهور تهران بزرگ و مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و در چارچوب قوانین و مقررات موضوع از ابتدای سال ۱۴۰۱ از برگزاری هرگونه نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران واقع در تقاطع بزرگراه شهید چمران خیابان سئول جلوگیری نموده و نسبت به انتقال نمایشگاه‌های مذکور به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اقدام نماید.
 
تبصره ۱ شهرداری تهران مکلف است ضمن حفظ آمادگی خود را جهت میزبانی پیش‌بینی‌های لازم به‌منظور برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه‌ها را تا پایان سال ۱۴۰۰ اتخاذ نماید.

تبصره ۲ شهرداری تهران مکلف است فضای لازم جهت برگزاری کلیه نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ را از طریق سالن‌های موجود و عنداللزوم با به کارگیری سازه‌های موقت حداکثر تا انتهای سال ۱۴۰۰ فراهم نماید.

تبصره ۳ شهرداری تهران مکلف است نسبت به تکمیل طرح جامع نمایشگاه شهر آفتاب با اولویت تکمیل سالن‌های نمایش‌هایی تا انتهای سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

 تبصره ۴ داری تهران مکلف است اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل طرح جامع نمایشگاه شهر آفتاب را در قالب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران پیش‌بینی و ارائه نماید.
تبصره ۵ شهرداری تهران مجاز است نسبت به کارگیری به کارگیری سازه به‌کارگیری ساز و کارهای مشترک مشارکت و جذب سرمایه به منظور تامین منابع لازم جهت توسعه پروژه شهر آفتاب اقدام نموده و پیشنهادات خود را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

تبصره ۶ شهرداری تهران موظف است در راستای افزایش سرانه فضای سبز عمومی نسبت به ارائه پیشنهاد مشخص به کمیسیون ماده ۵ جهت اصلاح و تغییر کاربری اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران در چارچوب ضوابط طرح جامع شهر تهران و سایر ضوابط و مقررات شهرسازی اقدام نماید.

تبصره ۷ برگزاری نمایشگاهی مندرج در تقویم نمایشگاه بین‌المللی تهران تا پایان سال ۱۴۰۰ و همچنین برپایی نمایشگاه‌های که مخاطب و فصلی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به‌منظور غیرمتمرکز و پراکنده منوط به تایید کمیته ساماندهی نمایشگاه شهر تهران از اعضای کمیته ساماندهی نمایشگاه شهر تهران به شرح ذیل است.

ـ نماینده شهرداری تهران عضو برای شورا رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عضو مدیرعامل شرکت نمایشگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب (عضو دبیر شورا)

ـ نماینده تام‌الاختیار وزارت صنعت معدن و تجارت عضو
نماینده شورای اسلامی شهر تهران عضو

ـ تبصره ۸ شهرداری تهران موظف است با هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به تنظیم تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه «شهر آفتاب» اقدام نموده و این تقویم را به اطلاع عموم برساند.

ـ تبصره ۹ شهرداری تهران مکلف است گزارش اقدامات صورت گرفته را هر سه‌ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط