شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
تربيت نيروی انسانی توانمند در صنعت چاپ ضروری است

كارشناسان در نشست «صنعت چاپ و تحقق مسئوليت‌های اجتماعی» حوزه چاپ با تاكيد بر اهميت نقش آموزش، تاکید کردند، كه تربيت نيروی انسانی توانمند در صنعت چاپ از مسئوليت‌های تشكل‌ها در حوزه مسئوليت‌های اجتماعی است و بايد به آن توجه كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، چهارمين نشست آنلاين هم‌انديشی علمی و تخصصی از سلسله نشست‌های هفتمين نكوداشت علوم و فناوري چاپ ايران با عنوان «صنعت چاپ و تحقق مسئوليت‌های اجتماعی» با حضور مسئولان، دست‌اندركاران و كارشناسان فعال در حوزه صنعت چاپ عصر جمعه (١٢ شهريور‌ماه) برگزار شد.

محمد بيطرفان، رئيس انجمن علمی فناوری چاپ ايران با بيان ضرورت توجه ويژه به موضوع مسئوليت‌هاي اجتماعی در صنعت چاپ، تاكيد كرد: واحدهای صنفی فعال در كل كشور  بايد در كنار برندسازي شركتی و شخصی، از ديدگاه مسئوليت اجتماعی، سرمايه‌گذاری و مشاركت در برند‌سازی صنعت را به‌طور مستمر در دستور كار خود قرار دهند تا بتوانيم بطور موثر و كارآمدتري ارتقاء جايگاه اين صنعت در نظام تصميم‌گيري و معرفی ظرفیت‌‌ها، توانمندی‌ها و نقاط قوت كم‌نظير صنعت چاپ را پيگيري كنيم.

وي در ادامه بر توجه به امر آموزش و استعداديابی و حمايت علمی و آموزشی از فرزندان با استعداد، اما كم‌برخوردار در مناطق مختلف كشور به‌خصوص مناطق محروم كشور، تاكيد كرد و افزود:  تربيت نيروی انسانی توانمند در صنعت چاپ نيز ديگر از مسئوليت‌های تشكل‌ها در حوزه مسئوليت‌های اجتماعی است و اين انجمن برای همكاری با خيريه‌ها و بنيادهای فعال در اين حوزه برنامه‌ريزي دارد.
 
بيطرفان همچنين خواستار نظارت جدی و عملی تشكل‌ها و متوليان در سطح كشور براي جلوگيری از چاپ و توليد بسته‌بندي‌ها، ليبل و ساير محصولات چاپي فيک و برخورد با متخلفين شد.

وي تاكيد كرد: تدوين و پياده‌سازی استانداردهای لازم به‌عنوان ديگر مسئوليت اجتماعي در صنعت چاپ است كه بايد به زودی انجام شود.

مسئوليت‌پذيری را در صنعت چاپ جدي بگيريم
در بخش ديگر اين نشست، حمید فریور در سخنانی بر لزوم مسئوليت‌پذيري صنعت چاپ در حوزه بسته‌بندی‌های پلیمری، گفت: تعهد اجتماعی در ذیل مقوله اخلاق کسب‌و‌کار مطرح می‌شود و وقتی می‌خواهیم منافع اجتماع را به منافع خودمان ترجیح بدهیم يعنی کاری اخلاقی می‌کنیم. 

وی با اشاره به مبحث محيط زيست و اهميت آن براي فعالان صنعت چاپ، افزود: از مهمترین منافع اجتماعی که در صنعتي باید مد نظر قرار بدهیم، بحث محیط زیست است، زيرا به خاطر وجود کارخانه‌های پتروشیمی در کشور، بسته بندی پلیمری به تدریج جای بسته‌بندی‌های سلولزی را گرفت.

فريور در پايان به تبعات تجدید پذیر نبودن پلاستیک، تاكيد كرد: اهالی صنعت چاپ بايد در اين حوزه تعهد اجتماعی داشته باشند و به حفظ بازار محصولات بسته‌بندی سلولزی كمک كنند.

ديگر سخنران اين نشست، غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران بود، كه به ذكر نكاتی در اين حوزه پرداخت و گفت: متاسفانه تمام چاپخانه‌ها و لیتوگرافي‌ها آب‌های سطحی شهر تهران را آلود می‌کنند و اين موضوع بر محيط زيست تهران تاثير زيادي دارد.

وي افزود: اين در حالی است كه چاپخانه‌ها در آلمان فاضلاب عمومی و صنعتی جداگانه دارند اما در تهران مخزنی جداگانه برای مواد شیمیایی پيش‌بيني نشده است. 

همچنين در بخش پايانی اين نشست سعید شهریاری، مدرس دانشگاه چاپ بر لزوم نقش آموزش در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی، عنوان كرد: آموزش همواره نقش مهمي در پيشگيري و حل مشكلات دارد و نوعي سرمايه‌گذاري براي آينده به شمار می‌آيد، اگر آموزش را جدی بگیریم، نتیجه این آموزش منجر به درامد بیشتری در صنعت چاپ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها