دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
پایانی تلخ برای 12 سال فعالیت تنها کتابفروشی عرضه آثار تُرکی در زنجان

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» زنجان، ضمن اعلام تعطیلی این واحد صنفی، از آنچه عدم حمایت دستگاه‌های فرهنگی از کتابفروشی‌ها نامید، انتقاد کرد و گفت: به نظر بنده فروش پُفک بیشتر از کتاب برای مسئلان اهمیت دارد، چون تبلیغات یک برند پُفک و چیپس بیشتر از کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، شیوع کرونا و تعطیلی‌های اجباری همانطور که چرخ‌هایی چون تولید و خدمات را از کار انداخت و به برخی از آنها خسارت صد در صدی وارد کرد، صنعت نشر را هم به اغمای کامل برد.

هرچند که ناشران و کتابفروشی‌ها به طرق مختلف تلاش کردند که در این ایام کرونایی سرپا بمانند، اما خسارت کرونا و البته عدم حمایت مسئولان آنقدر زیاد بود که برخی از کتابفروشی‌ها دوام نیاورده و به خاطر ورشکستگی کلا این حرفه را رها کردند.

پس از شیوع ویروس کرونا حدود 5 کتابفروشی در زنجان اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند و با کمال تاسف باید گفت ویروس تعطیلی مانند یک بیماری مهلک به جان کتاب‌فروشی‌ها افتاده و پیر و جوان هم نمی‌شناسد.

خبر تعطیلی کتابفروشی‌ها در یک سال گذشته زنگ خطر جدی را در صنعت نشر به‌ویژه در عرصه کتابفروشی به صدا درآورده است؛ تعطیلی که شاید نبود خریدار کتاب، مشکلات مجوزها و اقبال کمتر مخاطبان به کتاب نسبت به سال‌های گذشته، از دلایل مهم آن باشد.

اما آخرین خبر تلخ تعطیلی کتابفروشی‌ها در زنجان مربوط به تعطیلی تنها کتابفروشی تخصصی عرضه آثار به زبان ترکی در این شهر بود که با 12 سال سابقه فعالیت، کرکره مغازه را پائین کشید.

آری! کتابفروشی «حکیم هیدجی» که نامی آشنا برای زنجانی‌ها بود و کتاب‌های ترکی را عرضه می‌کرد به خاطر بی‌توجهی و کرونا تعطیل شد.

درباره علت تعطیلی این کتابفروشی با «تلناز نعمتی» مدیر آن به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا درباره فعالیت خود در عرصه کتاب و کتابفروشی گفت: با اینکه قبلا در عرصه خبرنگاری به صورت جدی فعالیت داشتم، اما یکی از حرفه‌های مورد علاقه‌ام نویسندگی و کتابفروشی بود.

نعمتی، تاریخچه فعالیت خود در عرصه کتاب را مربوط به دوران دانش‌‌آموزی‌‌اش دانست و افزود: به جرات می‌توانم بگویم گه بیشتر از 20 سال است که در این عرصه فعالیت دارم.

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» با بیان اینکه فعالیت در عرصه کتابفروشی نیازمند صبر و حوصله بسیاری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه کارهای فرهنگی در ایران حمایت نمی‌شود، فعالان فرهنگی باید از جیب خود برای ادامه حیاتشان، هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه کتابفروشی متبوعش به صورت تخصصی فعالیت می‌کرد و حتی در همه نمایشگاه‌های کتاب زنجان هم حضور داشت، افزود: متاسفانه اخیرا کار به جایی رسید که کتابفروشی جز ضرر، دیگر عایدی برایمان نداشت.

نعمتی با بیان اینکه پس از ناامیدی کامل از ادامه فعالیت کتابفروشی در نهایت بهار امسال اقدام به تعطیلی آن کردیم، افزود: متاسفانه کتاب‌هایی را هم که برای فروش خریداری کرده بودیم، به ناشران عودت دادیم.

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» با بیان اینکه این کتابفروشی به لحاظ فعالیت تخصصی خود با اغلب ناشران ارومیه، تهران، میناب و آذربایجان همکاری می‌کرد، گفت: در این 12 سال کتابفروشی، مشتریان خاص خود را داشت و استقبال از فعالیت آن هم بسیار بالا بود.

وی با اشاره به اینکه یک‌سری از کتاب‌هایی که از سال‌ها و ماه‌های قبل خریداری شده بودند، هنوز در انبار موجود است، افزود: متاسفانه کار به جایی رسیده است که کتاب با قیمت خرید 7 هزار تومانی، امسال با همان 7 هزار تومان هم به فروش نمی‌رسد.

نعمتی با اشاره به اینکه پیشنهاد برخی از ناشران فروش اینترنتی کتاب‌ها بود، گفت: متاسفانه فروش اینترنتی هم مشتری نداشت و کتاب‌ها در انبار خاک می‌خورند.

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» کتاب‌های دپو شده را شامل کتاب‌های تاریخی، رمان، فلسفه، کتاب‌هایی با مضامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: تعدادی از کتاب‌ها هم دارای محتوای فولکلور است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا قدرت ریسک را از همکاران کتابفروش گرفته است، اضافه کرد: در حال حاضر اعلب کتابفروشی‌ها به صورت فروش آنلاین فعالیت دارند که آن هم زیاد قابل قبول نیست.

نعمتی شرط پایداری فعالیت در کتابفروشی را درآمدهای جانبی از جمله انجام امور کپی، پرینت و یا فروش لوازم‌التحریر عنوان کرد و افزود: فروش همین اقلام هم کفاف هزینه‌های یک خانواده را نمی‌دهد، به همین خاطر مجبور شدیم کتابفروشی را تعطیل کنیم.

وی با انتقاد از عدم حمایت دستگاه‌های فرهنگی از کتابفروشی‌ها و کارهای فرهنگی افزود: به نظر بنده فروش پفک بیشتر از کتاب برای مسئولان اهمیت دارد، چون تبلیغات یک برند پفک و چیپس بیشتر از کتاب است.

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» عامل رشد هر کشوری را افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: کسی که به دنبال شغل کتابفروشی است، یا باید کارمند باشد یا بازنشسته، در غیر این صورت (این شغل) هیچ عایدی برای شخص نخواهد داشت.

نعمتی با بیان اینکه کتابفروشی‌ها در صف حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند، گفت: وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم برخی از افراد حمایت شده‌اند که شاید اصلا ربطی به حوزه فرهنگ هم ندارند.

وی با اشاره به مهاجرت خود از زنجان به تبریز بیان کرد: عدم حمایت مسئولان از ادامه فعالیت دلسردمان کرد و به همراه همسر و فرزندم به تبریز رفتیم.

مدیر کتابفروشی «حکیم هیدجی» به موضوع تورم نیز اشاره کرد و گفت: تورم آخرین و غیرضروری‌ترین کالای سبد خرید مردم را حذف کرد و به نظرم دیگر جایی برای ما کتابفروشان باقی نمانده است، پس ناچار به تعطیلی شدیم.

نعمتی که به تازگی کتاب «اولاندا اولا بیلمک» را چاپ و منتشر کرده است، گفت: این کتاب ویژه کودکان است و با توجه به اینکه خودم هم فرزند خردسال دارم، بسیار علاقه‌مند هستم که در تبریز در این وادی فعالیت کنم.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتابفروشان زنجان نیز با اشاره به وضعیت اسف‌بار کتابفروشی‎های زنجان، گفت: با گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا، کتابفروشی‌ها یک به یک اقدام به تعطیلی می‌کنند.

فریدون رستم‌خانی با اشاره به اینکه تاکنون 5 کتابفروشی در زنجان تعطیل و یا کاربری واحد خود را تغییر داده‌اند، افزود: متاسفانه با وجود اعتراض‌های بسیار حمایتی از کتابفروشان نشده است و تنها کورسوی امید این واحدها، فروش لوازم‌التحریر است.

وی تعطیلی کتابفروشی‌های زنجان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: اقتصاد کتابفروشی‌ها بسیار ضعیف است و چرخ کتابفروشی‎ها با فروش همین کتب درسی و عدم حمایت دولت، مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و گرفتن مجوز فروش کتاب‌های درسی، اجازه امکان فعالیت به کتابفروشان را نمی‎دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها