چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
بهتر بود به‌جای افزایش سقف خرید، میزان تخفیف‌ را بیشتر می‌کردند

با وجود نارضایتی برخی کتابفروش‌ها از یارانه «تابستانه کتاب 1400»، این طرح سبب رونقی نسبی در بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از ۹ مرداد آغاز شده و تا پانزدهم همین ماه به مدت ۷ روز در کتابفروشی‌های عضو اجرا می‌شود. سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح که ۲۰۰ هزار تومان بود، با افزایش ۵۰ درصدی اعتبار یارانه همراه شده و مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند تا سقف ۳۰۰ هزار تومان از این طرح کتاب خریداری کنند.

پاتوق کتاب ارومیه، پرهام، کتاب و نوشت‌افزار پژوهش، زارع، سلیمی، شهر کتاب بوکان، علوم دانشگاهی، موکریان، نمایشگاه کتاب ختایی، کتاب پیام، کتابسرای امام شافعی سردشت، کتابسرای بشری، کتابفروشی رضایی، سلطانی، صالحی، ظرافت، گزینگ، دانش، محمد رسول‌الله، مانگ، خانه دوست و زارع،  از جمله کتابفروشی‌های عضو این طرح در استان آذربایجان‌غربی هستند.

مسئول کتابفروشی «مانگ» شهرستان بوکان نظرش را در مورد طرح‌ «تابستانه کتاب» با خبرنگار ایبنا اینگونه در میان گذاشت: تخفیف کتاب‌ها خیلی کم است و اگر بیشتر بود وضعیت از این بهتر می‌شد.

سوسن اسماعیل‌نژاد ادامه داد: متاسفانه من از بیشتر طرح‌ها به دلیل عدم اطلاع‌رسانی جا می‌مانم و تابستانه کتاب را هم یکی از همکاران از سنندج به من اطلاع داد.


وی افزود: ما حتی نتوانستیم تسهیلات کرونایی دریافت کنیم و بعد از پیدایش این بیماری، بسیار وضعیت بازار در شهرستان ما دچار مشکل شد و مجبور شدیم بعد از چند سال محل کتابفروشی خود را به دلیل مبلغ افزایش کرایه تغییر دهیم و این باعث شد بسیاری از مشتری‌های خود را از دست بدهیم.
 
مسئول «کتاب و نوشت افزار پژوهش» در شهرستان مهاباد نیز درباره کم و کیف اجرای طرح تابستانه کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: در این چند روز، برخی از افرادی که برای خرید کتاب مراجعه می‌کردند، از طرح تابستانه کتاب بی‌خبر بودند؛ متاسفانه تبلیغات خیلی ضعیف است و ما مجبور هستیم با هزینه خودمان در کانال‌های محلی و مغازه تبلیغ کنیم تا مردم مطلع شوند.
 

به گفته وی، این مسئله علت دیر مراجعه کردن مردم مهاباد به کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح تابستانه کتاب بوده است.
 
سامان کریمی افزود: باید برای طرح‌های فصلی در حوزه کتاب در صدا وسیما و از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها تبلیغ خوب صورت بگیرد تا مردم به‌موقع از اجرای طرح‌ها اطلاع یابند و خرید خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی در مورد تخفیف‌های اعمال شده نیز افزود: قبلا میزان تخفیف 25 درصد بود و خیلی تاثیرگذار بود ولی الان سقف خرید را افزایش داده‌اند، البته درصد کم است و به نظر من اگر این سقف خرید همان 200 هزار تومان بود و در عوض درصد اعمال تخفیف بالای 20 درصد بود، خیلی بهتر بود.
 
مدیر کتابفروشی «دانش» در پیرانشهر هم در مورد کیفیت اجرای این طرح‌ها به خبرنگار ایبنا گفت: قیمت کتاب‌ها بروز نیست و کتاب‌های قیمت بالا را سامانه قبول نمی‌کند.

آزاد مجاوری با بیان اینکه بیشتر کتاب‌های من در حوزه تاریخ است، افزود: من اولین بار است که در این طرح‌ها شرکت می‌کنم و اصلا اطلاع نمی‌دادند و من همیشه از اجرای این طرح‌ها جا می‌ماندم.

 
وی افزود: از 1349 کتابفروشی ما با بیش از 2 هزار جلد کتاب فعال شده است و به دلیل اینکه کتاب‌ها بیشتر در حوزه تاریخ هستند، فروش حضوری داریم. مشتری‌های دائمی‌ام معتقد هستند که خرید کتاب به صورت حضوری لذت متفاوتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها