جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
تهران، پایتخت گرافیک

کتاب «صد سال گرافیک در تهران» به بررسی موضوعاتی نظیر نخستین آتلیه‌ها و کانون‌های آگهی در تهران، آموزش و پیدایش رشته‌ی گرافیک در تهران، جریان‌ها و مکان‌های مرتبط با گرافیک، نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌ها و ... می‌پردازد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «صد سال گرافیک در تهران» با پژوهش و تالیف معراج قنبری، به‌تازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. کتاب برخلاف نامش، از روزگار قاجار آغاز می‌شود. پس از بررسی اجمالی ورود چاپ، نخستین روزنامه‌ها، چاپ سنگی، نخستین اعلان تبلیغاتی منتشر شده در تهران و... در ادامه‌ی فصل نخست به موضوع‌ها و آثاری توجه شده که شهر یا نام تهران از منظرهای گوناگون در آن‌ها قابل بررسی است.



موضوعات فصل اول کتاب شامل نخستین آتلیه‌ها و کانون‌های آگهی در تهران، آموزش و پیدایش رشته‌ی گرافیک در تهران، جریان‌ها و مکان‌های مرتبط با گرافیک، نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌ها، فعالیت‌های گرافیکی نظیر طراحی جلد کتاب و ... است. در فصل دوم نیز شناخت‌نامه‌ صد طراح گرافیک در تهران آمده شده است، طراحانی که یا متولد تهران هستند یا تهران صحنه‌ رشد و بالندگی آن‌ها بوده است. در این کتاب ۴۱۰ اثر، اتود، عکس و سند آورده شده، که قدیمی‌ترین آن متعلق به ۱۸۳ سال پیش است که بخشی از این موارد نیز دیده نشده یا کم‌تر دیده شده بودند.



مولف درباره‌ی محتوای تصویری این کتاب چنین توضیح می‌دهد: «در انتخاب همه‌ی آثار استانداردهای حرفه‌ای و کیفیت بصری در نظر گرفته شده است، بسیاری از این آثار نیز واجد معنای تاریخی هستند. آثار فصل اول باتوجه به موضوع‌ها و توالی تاریخی، کاملا درخدمت متن و تکمیل‌کننده‌ی آن هستند. در فصل نخست آثار بسیاری از طراحانی که در فصل دوم معرفی نشده‌اند آورده شده که از این بین می‌توان به نفیسه ریاحی، سودابه آگاه، گیتی نوین، ناهید حقیقت، نسرین دشت‌آرا، ناهید فراست، احمد آقاقلی‌زاده، ابوالفضل عالی، محسن جمالی، واحه مرادیان، فرهاد باتمانقلیچ، نیکزاد نجومی، بهرام خائف، محمدرضا دادگر، علی‌اکبر صادقی، بزرگ خضرائی، امیر اثباتی و برادران شیشه‌گران اشاره کرد. در فصل دوم نیز از هر طراح یک اثر انتخاب شده است که یا از شاخص‌ترین کارهای آن طراح بوده یا از کم‌تر دیده شده‌ها.»



در فصل دوم این کتاب طراحانی مانند ناپلئون سروری، فردریک تالبرگ، میشا گیراگوسیان، هایک اجاقیان، زمان زمانی، هرمز وحید، بیوک احمری، محمد بهرامی، هوشنگ کاظمی، محمود جوادی‌پور، آراپیک باغداساریان، باریس آسیریان، سرژ آواکیان، محمد پولادی، بهزاد گلپایگانی، مجید بلوچ، مرتضی ممیز، قباد شیوا، صادق بریرانی، عباس کیارستمی، آیدین آغداشلو، علی‌اصغر محتاج، خسرو بیات، ایرج انواری، بهزاد حاتم، محمدعلی حدت، محمدعلی باطنی، محسن دولو، مهنوش مشیری، لادن رضایی، طاهره محبی تابان و... معرفی شده‌اند. در معرفی این طراحان تاریخ‌های دقیق تولد، درگذشت و اطلاعات کاملی از تحصیلات، کارها و دست‌آوردهایشان نوشته شده است.
 
کتاب در ۳۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به بهای ۲۰۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها