پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
درخشش یکی از روستاهای استان بوشهر در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب

روستای گورک سادات تنگستان استان بوشهر به واسطه اجرای طرح‌های لیلا رستمی مسئول کتابخانه عمومی امام علی (ع) در بحران کرونا، جزء ۱۰ روستای شایسته تقدیر هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شایسته معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر: کتاب یار دیرین و دوست آشنای امروز ماست که امروز به همت فعالان و دوستداران حیقیقی خود در حال ترویج در میان جامعه است. بدیهی است احیا و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی عزمی جدی و اراده‌ای شکست‌ناپذیر می‌طلبد که خوشبختانه در چند سال اخیر به همت متولیان فرهنگ و حوزه کتابخوانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است و با تعریف جشنواره‌های متنوع و متعددی خیز خوبی در این زمینه برداشته شده است.

بی‌شک برگزاری جشنواره‌هایی چون پایتخت کتاب، تقدیر از مروجان کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال‌های اخیر سهم بسزایی را در شناسایی فعالان و مروجان کتاب و همچنین معرفی و عرضه طرح‌های خلاقانه و نوآورانه متکی بر فرهنگ و نیاز هر خطه از کشور ایفا کرده است. خوشبختانه استان بوشهر در این هفت سال اخیر با مشارکت جدی در جشنواره‌های کتابخوانی و اجرای طرح‌های مبتکرانه و البته تاثیرگذار توانسته در جامعه هدف خود به کمک کتابداران، تسهیلگران، دهیاران، شهرداران، مسوولان و فعالان فرهنگی، کتاب را امروز به یک دغدغه جدی و یار آشنای مردمان خود بدل کند. به‌گونه‌ای که امروز به هر نقطه از این استان گام بگذارید با یک برگزیده یا اتفاق میمون کتابخوانی مواجه می‌شوید که با اراده و دانش و انگیزه کافی در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش‌آفرینی کرده یا می‌کنند.

استان بوشهر در سال جاری نیز در برنامه‌های کتابخوانی خود بابرنامه و مصمم ظاهر شد، حتی بحران کرونا نتوانست در اراده فعالان کتاب و کتابخوانی و کتابداران دغدغه‌مند این خطه تعللی ایجاد کند و این‌گونه شد که در جشنواره‌های مختلف کتابی باز شاهد درخشش طرح‌ها و دوستداران کتاب این استان بودیم که در تازه‌ترین اتفاق با درخشش روستای گورک سادات تنگستان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب روبه‌رو شدیم. این روستا در سال جاری با برنامه‌ها و تلاش‌های لیلا رستمی، کتابدار جوان کتابخانه عمومی این روستا توانست در بین ۲۰ نامزد نهایی این جشنواره قرار گیرد و در نهایت عنوان شایسته تقدیر این رویداد را از آن خود کند. این روستا در شمالی‌ترین بخش تنگستان و نزدیک‌ترین روستا به مرکز استان با جمعیتی بالغ بر  ۱۰۰۰نفر قرار دارد. گورک سادات در سال‌های اخیر به‌دلیل برخورداری از افرادی فرهیخته  موفق شده فعالیت‌های شاخص مختلفی را در زمینه کتابخوانی به سرمنزل مقصود برساند.

در این راستا، روز گذشته از این روستا در آیین پایانی هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تقدیر شد.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین با تبریک عید سعید مبعث، آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، گفت: با توجه به پیشینه فرهنگی و غنی استان بوشهر، این استان از ظرفیت بالایی برای برگزاری مطلوب جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و قرارگرفتن در ردیف استان‌های برتر کشور برخورداراست.

فاطمه کرمپور ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ کتابخوانی، حمایت از اقدامات انجام‌شده در روستاها، پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: انتخاب روستای گورک سادات از شهرستان تنگستان به‌عنوان روستای شایسته تقدیر دوستدار کتاب مرهون برنامه‌ها و تلاش‌های  لیلا رستمی مسئول طرح کتابخوانی روستای گورک سادات و سید‌محمد هاشمی دهیار روستای گورک سادات و حمایت و همدلی دهیار و شورای اسلامی با فعالیت‌های این نهاد صد درصد فرهنگی است.

کرمپور تاکید کرد: مهم‌ترین اهداف این جشنواره گسترش، توسعه و ترویج تقویت برنامه‌های کتابخوانی و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی و آبادی‌های عشایری معرفی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان گفته‌های خود از تلاش و کوشش‌های آنیتا مظفری معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی بهزادی رئیس اداره ارشاد تنگستان، درویشی بخشدار بخش دلوار، عمار خدری رئیس اداره کتابخانه‌های تنگستان، پرسا امیری کارشناس تازه‌ها کتاب و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کسانی که در این جشنواره مشارکت داشتند تقدیر کرد.

 در حاشیه این آیین با مسئول کتابخانه عمومی امام رضا (ع) از روستای گورک سادات به دلیل کسب این عنوان گپ و گفتی را صورت دادیم. لیلا رستمی در این باره به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: به مدت شش ماه است که در این کتابخانه فعالیت خودم را آغاز کردم. این کتابخانه اکنون نزدیک به ۹۰۰ عضو دارد که تعدادی از اعضای آن راز روستاهای همجوار هستند که جذب برنامه‌های کتاب‌محور و کتابخوانی این کتابخانه شده‌اند.

وی ادامه داد: ما در این کتابخانه چه قبل از شیوع کرونا و چه بعد از آن علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی مختلف در محیط کتابخانه به‌منظور جذب افراد به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه‌های متعددی را نیز در خارج از محیط کتابخانه اجرایی کردیم. در این راستا برای نهادینه‌شدن کتاب در میان مردم و قشرهای مختلف روستا به کشاورزان، دامداران، زنان خانه‌دار، خانه بهداشت روستا، مدارس، پایگاه‌های مقاومت بسیج، امامزاده روستا و... مراجعه می‌کردم و با آن‌ها به گفت‌وگو می‌نشستم و از اهمیت کتاب در توسعه فرهنگی روستا و منطقه صحبت می‌کردم. بنابراین منتظر نمی‌نشستم به امید اینکه آن‌ها به کتابخانه مراجعه کنند؛ بلکه خودم به میتن آنها می‌رفتم و از آن‌ها براي حضور در فعاليت‌هاي كتابخواني دعوت مي‌كردم.

وي مهم‌ترين برنامه‌هاي كتابخواني اين روستا را برگزاري نشست‌های کتابخوانی در کتابخانه و مدارس، قصه‌گویی، جمع‌خوانی کتاب، نمایشنامه‌خوانی، کتاب‌رسان سیار در مدار، پیک کتاب و... برشمرد و تصریح کرد: بیشتر این برنامه‌ها در دوران کرونا به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت مجازی برگزار شدند.

این کتاببدار با بیان اینکه در هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با نزدیک به  ۱۷۰ طرح خلاقانه شرکت کردم که مهم‌ترین آن‌ها طرح‌های «پیک کتاب» و «کوله کتاب» بود، افزود: طرح «پیک کتاب» همزمان با شیوع بیماری کرونا و قرنطینه خانگی در این روستا اجرایی شد. در این طرح افراد روستا با تماس با من، به‌عنوان مسئول کتابخانه، کتاب‌های مورد نظر خود را سفارش می‌دانند که این کتاب‌ها را خودم شخصا به خانه‌های آن‌ها می‌بردم. این کار باعث شد کسانی که از نزدیک کار مرا می‌دیدند، جذب کتابخوانی شوند و به عضویت کتابخانه درآیند. من این کار را نه تنها در محیط روستا کورگ سادات، بلکه برای دیگر اعضای‌ کتابخانه که در خارج از این روستا هم هستند، انجام داده و می‌دهم.

 
وی ادامه داد: طرح دیگر «کوله کتاب» بود که هر پنجشنبه کتاب را برای روستاهای محروم و دورافتاده می‌بردم و به‌آن‌ها به  امانت می‌دادم. در این طرح آنچه بیشتر از همه چیز به من انرژی می‌داد و ذوق و شوق من را به انجام بیشتر می‌کرد، همین شادی و لبخندهای کودکان بود که فضای کوچه را پر می‌کرد. آن‌ها در این روز با اشتیاق فراوان ساعت‌ها در کوچه منتظر من می‌نشستند تا من برسم و به آن‌ها کتاب‌های جدید به امانت بدهم. در این طرح افزون بر امانت کتاب، تعدادی کتاب هم خانواده‌ها، آرایشگاه‌ها، خانه بهداشت‌ها هدیه داده می‌شد.

مسئول کتابخانه امام علی (ع) گورک سادات عمده جامعه هدف خود را در این دو طرح کودکان و نوجوانان و افراد سالخورده معرفی کرد که به‌دلیل شرایط بغرنجی که کرونا بر روستا و روستاهای همجوار حاکم کرده، امکان حضور در کتابخانه برایشان مشکل بوده است.

به گفته رستمی، کتابخانه گورک سادات از سال ۹۶ تاکنون به دلیل اجرای طرح‌های مختلف در جشنواره‌های کتابخوانی کشور بارها درخشیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به درخشش اعضای کودک و نوجوان این کتابخانه در پویش «نامه به نویسنده»، پویش کتابخوانی و باشگاه‌های کتابخوانی، کتابخانه برتر در سال ۹۸، روستای دوستدار کتاب در سال ۹۷ و... اشاره کرد. افزون بر این، خود این کتابدار توانسته در سا‌ل‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به‌عنوان کتابدار نمونه استان بوشهر، کارمند نمونه کتابخانه‌های عمومی استان، کتابخانه برتر در سال ۹۸ و... را از آن خود کند.   

به عقیده این کتابدار برتر استانی، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توانسته است بازخورد مناسبی در میان فعالان و فرهیختگان این روستا در زمینه کتاب و کتابخوانی پیدا کند. افزون بر این، در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، مدارس روستا هم سهم بسزایی را ایفا کرده و می‌کنند.  

 وی در ادامه به نقش موثر همدلی و همکاری دهیاری این روستا در پیشبرد فعالیت‌های کتابخوانی تصریح کرد: دهیار روستا در اجرای برنامه‌های مختلف کتابخوانی و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی به‌مناسبت‌های مختلف به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش بسیار فعالانه و موثری را ایفا می‌کند و همیشه در کنار ما قرار داشته و دارد.

رستمی در ادامه با تاکید بر اینکه در فعالیت‌ها و برنامه‌های کتاب‌محور عمده تمرکز خود را بر گروه سنی کودک و نوجوان گذاشته است، افزود: چراکه بیشترین تاثیری که برنامه‌های کتابخوانی ما داشته، بر گروه  کودکان و نوجوانان بوده است؛ به‌طوری که برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و برگزاری مسابقات  باعث ایجاد یک شور و شوق خاصی میان آن‌ها می‌شود و همین مساله به محیط کتابخانه و برنامه‌های کتابخوانی رونق و صفای خاصی می‌دهد. خوشبختانه فعالیت‌های ما آنقدر برای کودکان تازگی و جذابیت دارد که ما عضوی دو ساله داریم که کوچک‌ترین عضو کتابخانه را تشکیل می‌دهد. این کودک هفته‌ای یک‌بار مادر خود را مجبور به امانت گرفتن کتاب می‎کند. این اتفاق خوشبختانه موجب شده که مادران روستا با عشق برای کودکان خود کتابخوانی کنند.

وی ادامه داد: قبل از شیوع  ویروس کرونا کتابخانه پاتوقی دنج و امن برای بچه‌های روستا بود، تصریح کرد: تمام اعضای کتابخانه چه آن‌هایی که اهل این روستا بودند و چه آن‌هایی که از خارج روستا می‌آمدند با شوری خاص و به‌صورت مستمر در کتابخانه حضور داشتند. امیدوارم با از بین رفتن این ویروس دوباره شاهد حضور گرم و پرشور بچه‌ها باشیم.

رستمی در پایان با بیان اینکه مهربانی و برقراری ارتباط کلامی با افراد می‌تواند تاثیر خوب و مثبتی در پیشبرد برنامه‌های کتابخوانی برای سایر قشرهای جامعه داشته باشد، یادآور شد: ما در طول سال برای زنان خانه‌دار و مادران برنامه‌های متنوعی را اجرایی می‌کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به نشست کتابخوانی، معرفی کتاب و مادران قصه‌گو اشاره کنیم که همه این برنامه‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند. افزون بر این، در ایام کرونا برای سالمندان برنامه کتابخوانی داشتم. این‌گونه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برای آن‌ها کتاب می‌خواندم و خوشبختانه با ذوق و شوق پذیرای این برنامه بودند.
 

یادآوری می‌شود، در پایان این آیین از لیلا رستمی مسئول و کتابدار کتابخانه‌ امام علی (ع) و سید‌محمد هاشمی دهیار روستای گورک سادات با اهدای لوح سپاس و جوایز نقدی از سوی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تقدیر به عمل آمد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها