جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
ده‌ها هزار صفحه حاصل پژوهش‌های تاریخ شفاهی خوزستان در حال خاک خوردن

خوزستان- نویسنده دزفولی گفت: ده‌ها هزار صفحه حاصل پژوهش و کار تحقیقی نویسندگان در حوزه تاریخ شفاهی خوزستان در کمدها خاک می‌خورد و فرصت نشر و ارتباط با مخاطب پیدا نکرده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فریبا حیدرپور: روز چهارم خردادماه، روز مقاومت دزفول نامگذاری شده است.و علت این نامگذاری مقاومت مردم این شهر در برابر موشک باران رژیم بعثی عراق در طول جنگ ایران و عراق بوده است. این شهر در دوران جنگ بارها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم عراق بود تا آنجا که آن را با نام شهر موشک‌ها یاد کرده‌اند. همچنین در آغاز جنگ ایران و عراق دزفول بیش از ۲۰۰ بار موشک‌باران و ۲۰ هزار بار گلوله‌باران شد.مردم دزفول با وجود موشک‌باران شدید همچنان مقاومت می‌کردند و نماز جمعه دزفول هر هفته با حضور مردم و رزمندگان اقامه می‌شد. شهرستان دزفول در دوران جنگ هفت هزار کشته، زخمی و مفقودالاثر داشت که از این تعداد، دو هزار و ۶۰۰ نفر کشته‌های جنگ بودند.

حسین بذرافکن نویسنده دزفولی، از نو جوانی به نوشتن علاقه داشت و به مطالعه آثار ادبی نویسندگان معاصر پرداخت. در همین دوران انقلاب اسلامی را تجربه کرد و در شانزده سالگی با آغاز جنگ به سوی جبهه شتافت و پس از جنگ فرصتی پیش آمد تا اندوخته‌های ادبی و معنوی خود را در قالب داستان کوتاه و رمان و مقاله منتشر کند. بذرافکن اولین نوشته‌های خود را از سال ۶۷ در نشریات مختلف منتشر کرد و تا کنون بیش از یک صد داستان، مقاله و قطع ادبی در نشریات کشور به چاپ رسانیده است.

این نویسنده خوزستانی کتاب‌های متعددی چون داستان «مشتی آرد»، مجموعه داستان «اقلیم عشق»، مستند داستانی «نبرد شوش»,داستان بلند «غوطه ور در بی خودی»، داستان بلند «اندیمشک در باران آتش»، مجموعه داستان «آن روزها»، خاطرات سردار شهید توکل قلاوند «مثل ستاره»، مجموعه داستان «سجاده خونین»، رمان «عبور از شط آتش»، مجموعه داستان «نزدیک غروب» در پرونده کاری خود دارد.

کسب مقام‌های اول، دوم و سوم داستان نویسی در مسابقات داستان کشور و استان خوزستان، فیلم‌نامه نویسی و.. داور مسابقات مختلف داستان نویسی و مقاله نویسی،.مدرس کلاس‌های آموزش داستان نویسی در سطح استان خوزستان و..همچنین هفت سال مسئول کانون نویسندگان اندیمشک و مدیر خانه فرهنگ اندیمشک از دیگر پرونده کاری این نویسنده خوزستانی است. به مناسبت چهارم خرداد گفت وگوی ایبنا با حسین بذرافکن نویسنده دزفولی از نظر مخاطبان می‌گذرد.

-ظرفیت نویسندگان ادبیات پایداری خوزستان به ویژه درفول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و در چه جایگاهی قرار دارند؟

خوزستان از دیرباز تاکنون نویسندگان توانا و صاحب سبکی در داستان نویسی داشته است. این نویسندگان، غالباً در حوزه‌های مناطق نفتی مثل آبادان، اهواز و مسجد سلیمان متمرکز بوده‌اند.

به عنوان مثال اولین داستان کوتاه جنگ را نویسنده خرمشهری نوشت و اولین رمان جنگی نیز توسط نویسنده دزفولی ساکن اهواز «احمد محمود» با عنوان زمین سوخته نوشته شد.

ده‌ها هزار صفحه حاصل پژوهش‌های تاریخ شفاهی خوزستان در حال خاک خوردن

اما سهم دزفول نیز پر رنگ و برجسته است. نقش دزفول در جنگ هم در حملات موشکی و بمباران و هم در جبهه برجسته و تاثیر گذار بوده است. و شاعران و نویسندگان با الهام از خاطرات جنگ می‌توانند آثار ارزشمندی در این زمینه منتشر کنند و اما جایگاه ادبیات پایداری دزفول بستگی به تعداد آثار منتشر شده دارد. به شخصه از نزدیک شاهد تلاش دست اندرکاران بوده‌ام اما مدتی به علت مشکلات مالی کارها با رکود مواجه شده است.

-آیا آثار نویسندگان دفاع مقدس وابسته به حمایت دولتی است؟

دولت می‌تواند حمایت مالی و معنوی از انتشار آثار جنگ، آموزش، نشریات و … داشته باشد. تا این آثار به نحو مطلوبی به دست مخاطب برسد و لازم است این حمایت‌ها مستمر باشد. در سطح جهانی نیز بخش عمده‌ای از آثار مطرح ادبی به جبهه و جنگ اختصاص دارد.‌

- آیا آثار دفاع مقدس ما توانسته در عرصه بین المللی به درستی دیده شود و در زمینه ترجمه این آثار تا چه اندازه موفق بوده‌ایم؟

متاسفانه آثار ادبی جنگ در عرصه بین‌المللی انعکاس قابل توجهی نداشته است و در سطح بین‌المللی با این بخش از آثار ادبی بیگانه‌اند. از این گذشته کل ادبیات غیر جنگی ما نیز فراتر از مرزها، ناشناخته مانده است. و برنامه‌ریزی جامعی برای ترجمه و نشر آثار انجام نشده است.

ده‌ها هزار صفحه حاصل پژوهش‌های تاریخ شفاهی خوزستان در حال خاک خوردن

- در مورد آثار چاپی‌تان که در مورد مقاومت مردم دزفول است، توضیح دهید؟

تعدادی داستان در خصوص حملات موشکی در دزفول منتشر کرده‌ام. همچنین زندگینامه سردار شهید «توکل قلاوند» که در سپاه دزفول خدمت می کرد با عنوان «مثل ستاره» منتشر شده است. همچنین خاطرات جنگی فرمانده اکرام فر (چاییده) را ویراستاری کرده‌ام.‌

- چگونه می‌توانیم گنجینه‌های دفاع مقدس را برای نسل جوان روایت و به تصویر بکشانیم؟

متاسفانه مشکلاتی که در خصوص صنعت چاپ و نشر به وجود آمده است تیراژ کتاب را به حداقل رسانده است. در این خصوص علاوه بر انتشار ادبی می‌توان روایت جنگ را در قالب فیلم، نمایش، تئاتر عروسکی، پویانمایی و … تبدیل و در سطح وسیعی منتشر کرد.

-درخصوص تاریخ شفاهی خوزستان در دوران دفاع مقدس و دفاتری که در شهرستان‌های استان برای روایت تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه‌اندازی شده است، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تلاش‌هایی در زمینه ثبت خاطرات شفاهی انجام شد و با استفاده از ضبط صوت و دوربین اقداماتی صورت گرفت. و همچنین در بزرگداشت‌ها و یادمان‌های منطقه برنامه‌هایی اجرا شد ولی هنوز ده‌ها هزار صفحه حاصل پژوهش و کار تحقیقی در کمدها خاک می‌خورد و فرصت نشر و ارتباط با مخاطب پیدا نکرده است.

-کار جدیدی در دست انتشار دارید؟

بله.کتاب‌هایی در دست اقدام برای چاپ چون: «داستان بلند مقبره»، «ریخت شناسی داستان» (مقاله)، «رمان زخم‌های کهنه» است که به زودی وارد بازار نشر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها