دانش در این آئین با اشاره به تجربههای نوین داوری در دوره بیستم گفت: هرچند دوره بیستم جشنواره را سپری کردیم، اما نخستین تجربه در حوزه صبغه دادن مناسبات فرهنگی به عنوان معیارهای داوری آثار را نیز تجربه کردیم. در دورههای گذشته سنجههای فنی و صنعتی معیارهای اصلی داوری بودند اما با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری این جشنواره است با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاون امور فرهنگی ایشان بنابراین شد تا معیارهای فرهنگی و هنری نیز به جشنواره افزوده شود.
وی ادامه داد: از مهمترین معیارهای داوری توجه به نوشتار، محتوا، معنا و زبان فارسی همچنین سایر زبانهای بومی، زیباییشناسی محصولات چاپی در طراحی، تجسم و حجم بود. بهعنوان مثال میزان توجه تولیدکنندگان براساس حوزه فعالیت، به مباحث اجتماعی، زیستمحیطی و سایر حوزهها در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.
دانش افزود: نخستین تجربهها بهمثابه نخستین قدمهاست که شاید استواری تجربههای مستمر را نداشته باشد و نقاط ایدهآل در این تجربهها محقق نشود. اما با توجه به مشارکت قابل توجه اعضای محترم جامعه نشر و داوران تجربه اول از کیفیت قابل توجهی برخوردار شد.
وی در ادامه از همکاری و پیگیری دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سهماهه گذشته که به بررسی آثار ارسالی پرداخت تشکر و قدردانی کرد.
بیانیه هیات داوران بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ایران
بیانیه هیات داوران بیستمین جشنواره ملی چاپ
هر از گاهی جشنواره و مسابقهای به ظاهر وزین به اشکال مختلف، در حیطهی طراحی، گرافیک، بستهبندی و سایر شاخههای مرتبط با ابر صنعت چاپ با تکرار پیشوند تکراری «اولین» برگزار میشود که اکثر قریب به اتفاق آنها در همان سال اول، یا نهایتا پس از دو سه دوره فراموش میشوند. در آسیبشناسی این فاجعه نکتهی مهمی نهفته است؛ اینکه این موسس «اولین»ها، شناخت درستی از گسترهی موضوع نداشتهاند و تازه به واسطهی برگزاری آن رویداد، متوجه اشتباه خود میشوند. بنابراین چارهای جز خالی کردن میدان و تبعا به جا گذاردن خسارات مالی و زمانی تحمیل شده به جامعه ندارند. باعث افتخار است که این صنف با تمام مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، افتخار برگزاری نوزده دوره جشنواره با شکوه را در کارنامه خود دارد. بزرگترین افتخار جشنواره بیستم همین پشتوانه ارزشمند است.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در تمامی ارکان کشور به عنوان یک مشکل بنیادین مشهود و عیان است، نداشتن فرهنگِ کارِ تیمی است. این مشکل در همه جای جامعه به وفور دیده میشود. اما همه خوب میدانیم که ریشهی تمامی مشکلات در بطن جامعه یعنی «فرهنگ خانواده» نهفته است. اما خانوادهی محترم و فرهیختهی چاپ، با حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از منظر فرهنگی، و به پشتوانه حضور بزرگان و پیشکسوتان با تجربه، مهربان و دلسوز، در تلاش است که در تمامی عرصههای این خانوادهی بزرگ، با مدیریت هوشمندانه و درست و همچنین جو همدلی و همکاری، روح قدرتمند و ارزشمند «کارِ تیمی» را به کالبد این صنعت بدمد. به میمنت گذار از این بحران و برای ارتقاء بیشتر این صنعت کلیدی، نشستهای متعددی برگزار کردیم که پیرو آن دریافتیم بخش عمدهای از مشکلات و معضلاتی که اهالی این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کنند مواردی بیرون از این صنف است!. یعنی عدم توجه به کار تیمی نه تنها در فرایند چاپ و بستهبندی، بلکه در کل فرایند تولید یک کالا یا یک اثر نیز وجود دارد. مشخصا، اگر یک کار تولیدی در راستای نیاز جامعه و هنجارهای آن نتواند رفع نیاز کند آیا توقع میرود که با چاپ آن، هر چند زیبا و چشمنواز و با کیفیت، با شکست مواجه نشود؟! اگر یک اثر چاپی مثل بستهبندی یک کالا، از طرح و نقشه و طرح ناهمگون و غیر استاندارد و بیکیفیت برخوردار باشد چقدر میتوان با تکنیکهای چاپی جلب نظر مخاطب را آنطور که شایسته و بایسته است تضمین نمود؟
لذا بر آن شدیم که به پشتوانه این جشنواره و به شکرانه این همیت و همدلی جدید، به جای تکرار جشنواره به شکل سالهای پیشین و تقدیر از بزرگانی که بزرگی ایشان بر کسی پوشیده نیست، دایره مخاطبین جشنواره را بزرگتر نموده و کارفرمایان و طراحان را که نقش بسیار مهمی در بالا بردن سطح کمی و کیفی این صنعت داشته و دارند را میزبانی کنیم. به امید اینکه کارِ تیمی را نه در مقیاس شعار و صرفا درون خانواده چاپ، بلکه به واقع و با سایر بخشهای موثر در تولید یک اثر مرتبط با چاپ و بستهبندی انجام دهیم.
جشنواره امسال هر اثر را با سه مولفه میشناسد: 1) صاحب اثر یا کارفرما 2) طراح یا ایدهپرداز 3) چاپخانه یا مجری پروژه. زیرا که به واسطه تفکر و استراتژی درست و هوشمندانه یک تولیدکننده است که یک محصول تولید میشود.
با دانش و خلاقیت و اعمال سلیقه یک طراح است که خدماتی برای ارایه یک محصول به بازار طراحی میشود.
و به پشتوانه تلاش و سرمایهگذاری یک چاپخانه است که طرحهای طراح از تصویر به واقعیت تبدیل میشود.
همچنین مسابقه امسال از چهار منظر مورد داوری قرار گرفت. سه مورد بر مبنای سه مولفه مذکور، شامل 1) توجه به «هنجارهای معیشتی» توسط کارفرما 2) «طراحی» یک اثر توسط طراح و 3) «توانایی فنی» یک چاپخانه میپردازد و مورد چهارم که در این جشنواره به طور ویژه به آن پرداخته شده است، توجه به «پاسداشت خط و زبان فارسی» بوده است که به دلایل مختلف، انصافا مورد بیمهری واقع شده است.
پس از بررسیهای انجام شده از سوی هیئت محترم داوران در ارتباط با کلیه آثار ارسالی، نقاط ضعف و نقصان به شرح ذیل نمایان شد که توجه به آنها برای شرکتکنندگان در دورههای بعدی حائز اهمیت خواهد بود.
- تعدادی از آثار به صورت ناقص ثبتنام شدند و خود اثر ارسال نشده بود که تبعا به مسابقه وارد نشدند.
آثار بسیار زیادی به شکل ناقص ارسال شدند و بعضا صرفا بخشی از عملیات چاپ روی آنها صورت گرفته بود. لذا با توجه به معیارهای تدوین شده، قابل ارزیابی نبودند.
تعداد زیادی از آثار از کیفیت مناسبی برخوردار بودند اما در عین حال که ظاهری صادراتی داشتند ولی اطلاعات مندرج در آن از جمله بارکد، حاکی از ارایه آن در بازار داخل بود که در عین بالا بودن کیفیت اجرایی و لیاقت انتخاب، قابل برگزیده شدن نبودند.
در تعدادی از آثار به قوانین و مقررات حاکم بر کشور توجه نشده بود که آنها نیز متعاقبا قابل داوری نبودند.
جشنواره بیستم در شرایط خاص برگزار شد. شرایط اقتصادی، ویروس کرونا و فشردگی زمانی ناشی از حوادث فوق باعث شد اطلاعرسانی مناسبی در اختیار دو گروه مدعو، یعنی کارفرمایان و طراحان صورت نگیرد اما به لطف خدا و به پشتوانه اطلاعرسانیِ دهان به دهان اصحاب چاپ، آنقدر اثر آبرومند ارسال شد که رنگ و بوی جشنواره را با طراوت کند. لازم به ذکر است هدف از این جشنواره و تعریف معیارهای داوری به منظور رتبهبندی نبوده و نخواهد بود و صرفا به طور نسبی و در حد توان جنبهی تشویقی مد نظر بوده است. امید است این جشنواره گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای این صنعت و ارتباط تناتنگ و بیشتر با سایر صنوف ما قبل و بعد آن ایجاد کند.
در این مراسم همچنین برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره صنعت چاپ ایران معرفی شدند.
نظر شما