یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
برنامه هاي خانه كتاب براي دائمي شدن سراي اهل قلم و پرداخت وام به نويسندگان

مؤسسه خانه كتاب با تجهيز و بازسازي ساختماني ويژه و مجزا قصد دارد سراي اهل قلم را به صورت دائمي راه اندازي كند. «علي اوجبي» معاون پژوهشي خانه كتاب و دبير علمي سراي اهل قلم در نمايشگاه با اعلام اين مطلب از ديگر برنامه هاي رفاهي براي نويسندگان و مترجمان خبر داد.

«علي اوجبي» دبير علمي سراي اهل قلم بيستمين نمايشگاه بين¬المللي كتاب تهران با اعلام اين خبر دربارۀ تسهيلات اختصاص يافته به اهالي قلم در سراي اهل قلم گفت: «صدور كارت ويژه اهل قلم كه اكنون كه تعدادي از ناشران با رؤيت اين كارت به اهالي قلم تخفيف مي¬دهند، نخستين گامي است كه اميدوارم به دنبال آن بتوانيم دايره تخفيف خريد كتاب را براي اهالي قلم گسترده¬تر كنيم و تسهيلات و خدمات ديگري را نيز به كاربردهاي آن اضافه كنيم. در مجموع بنا به برنامه¬ريزي¬هاي انجام گرفته مي¬توان به اهالي قلم نويد داد كه كارت ويژه اهل قلم به زودي از حالت يك كارت نمادين خارج شده و مقدمات بيمه اهالي قلم و اختصاص يافتن وام را به آنان تضمين كند چرا كه خانه كتاب در نظر دارد با اختصاص بودجه، صندوقي را راه¬اندازي كند تا از اين طريق نويسندگان و مترجمان بتوانند وام دريافت كنند.» 

اوجبي همچنين درباره فعاليت¬ها و برنامه¬هاي سراي اهل قلم اين دوره از برگزاري نمايشگاه بين¬المللي كتاب تهران گفت: «در اين دوره نمايشگاه كتاب، مسئوليت سراي اهل قلم به مؤسسه خانه كتاب ايران واگذار شد و ما به رغم فرصت كمي كه در اختيار داشتيم، برنامه جديدي را با اضافه كردن به تعداد نشست¬هاي نقد و نظر سراي اهل قلم در پيش گرفتيم. به همين منظور سه محل جداگانه براي برگزاري نشست¬هاي اضافه شده به برنامه سال¬هاي گذشته در نظر گرفتيم كه سراي اهل قلم ويژه كودك و نوجوان، ويژه كتاب¬هاي درسي و كمك¬درسي و سراي ويژه كارنامه نشر نام گرفتند.»
معاون پژوهشي مؤسسه خانه كتاب اضافه كرد: «در سراي اهل قلم ويژه كودك و نوجوان بحث¬هاي نظري در حوزه ادبيات كودك كه در پاره¬اي موارد با همكاري مؤسسات و مراكز پژوهشي نظير مؤسسه امام خميني(ره) و انجمن كودك و نوجوان برگزار مي¬شود به تجليل از نويسندگان پيشكسوت اين عرصه، برپايي مراسم قصه¬خواني و ديدار كودكان و نوجوانان با نويسندگان و شعراي كودك و نوجوان اختصاص دارد. همچنين بررسي آثار برگزيده از سوي جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي در اين عرصه نيز در همين برنامه¬ها گنجانده شده كه به عنوان نمونه مي¬توان نشست نقد و بررسي كتاب «سيماي آفتاب» را نام برد.» 

اوجبي ادامه داد: «در بخش ويژه كتاب¬هاي درسي و كمك درسي نيز با دعوت از نويسندگان اين آثار و ناشران مطرح اين قلمرو، سلسله نشست¬هايي برگزار مي¬شود و مشكلات و موانع فرا روي اين حوزه¬ها بررسي مي¬شود. در بخش ويژه كارنامه نشر نيز مباحث مربوط به كتابداري، نشر، نشر الكترونيك، مقوله فهرست¬نويسي نسخ خطي و ... در كنار برگزاري كارگاه¬هاي آموزشي با حضور صاحب¬نظران انجمن كتابداري، كتابخانه ملي و كتابخانه ملجس شوراي اسلامي بررسي و برگزار مي¬شوند.» 

اوجبي با اشاره به نامگذاري سال 86 به عنوان سال اتحاد ملي، انسجام اسلامي از يك سو و اينكه از منظر فرهنگي نيز امسال با نام سال مولانا در مجامع فرهنگي گره خورده است به برپايي شماري از نشست¬ها بر پايه اين دو موضوع در سراي اهل قلم تأكيد كرد و گفت: «نشست¬هايي با عنوان مباني و مفاهيم اتحاد ملي و انسجام اسلامي از منظر فرهنگ و نشست سير تاريخي تقريب مذاهب كه چهارشنبه نوزدهم ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد در كنار نشست مولانا و جوانان كه با حضور استاد توفيق سبحاني برپا شد از جمله نشست¬هاي مورد اشاره هستند. 

وي افزود: همچنين سه نشست نقد و بررسي در حوزه شعر معاصر با موضوع سه كتاب شايسته تقدير در جايزه كتاب سال؛ با كاروان نيزه سروده عليرضا قزوه، غزل غزل¬هاي سورنا سروده منوچهر آتشي و چراغاني بي¬بديل با حضور عبدالجبار كاكايي و بيگي نيز برگزار خواهند شد كه با در نظر گرفتن نشست¬هايي با محور سينما، تئاتر و هنرهاي تجسمي مجموعه نشست¬هاي سراي اهل قلم را در عرصه هنر شامل مي¬شوند. 

اوجبي همچنين گفت: «عزممان را جزم كرديم تا مؤسسه خانه كتاب به واقع خانه اهل كتاب باشد. همسو با اين سرلوحه، خانه كتاب بنا دارد چهار جشنواره كتاب را با عناوين جشنواره ادبي پروين كه در سال گذشته نخستين دوره خود را پشت سر گذاشت، جشنواره جايزه ادبي جوان كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و مراحل تنظيم آئين¬نامه را مي¬گذراند، جشنواره گام اول كه ويژه كتاب اولي¬ها و نوقلمان است و همچنين جشنواره ادبي كتاب فصل برگزار كند. در جشنوارۀ كتاب فصل با گروهي از داوران همكاري خواهيم كرد كه حاضر به اعلام اسامي خود باشند تا ان¬شاءالله در پايان هر فصل برترين كتاب¬ها در هر حوزه معرفي و مورد تجليل قرار گيرند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها