وی افزود: در آغاز فعالیت باشگاه کتابخوانی ما محدود به کتابخوانی و کاردستی بود، ولی از سال 1398 طبق شیوهنامه جام باشگاههای کتابخوانی، به اجرای فعالیتهای کتاب محور خلاق، نو و متناسب با گروه سنی، جنسیت و خواست و سلیقه اعضای باشگاه پرداختهایم.
آبسوران گفت: امسال نیز با رویکردی جدیدتر و خلاقانهتر، فعالیتهای کتابخوانی در باشگاه ادامه دارد و برگزاری جلسه توجیهی با خانوادههای اعضای باشگاه، بازدید از کتابفروشی و خرید کتاب، اجرای برنامههای کتابخوانی با استفاده از شیوههای خلاق مناسب با هر کتاب، بلندخوانی، معرفی نویسنده کتابهای خوانده شده در باشگاه به شکلهای جذاب، راهاندازی کتابخانه کوچک، برپایی جشن بسیار شاد به مناسبت روز یلدا با حضور اعضای باشگاه و سایر کودکان و نوجوانان جهت تشویق آنها به کتابخوانی، برگزاری مراسم ویژه با عنوان حسن ختام، بازدید از اشیاء موزه کودک ارومیه از جمله برنامههای مختلف باشگاه کتابخوانی «یکی بود، همه چیز بود» است.
تسهیلگر برگزیده و شایسته تقدیر ارومیه در چهارمین جام باشگاههای کتابخوانی ادامه داد: باشگاه کتابخوانی «یکی بود، همه چیز بود» علاوه بر اجرای فعالیتهای تعیین شده در شیوهنامه جام باشگاههای کتابخوانی از قبیل نامهای به نویسنده و معرفی کتابهای خواندهشده بهشیوههای خلاق و نو از فعالیتهایی مثل قصه گویی، کاردستی، شعرخوانی، نمایش خلاق، نمایش فیلم نیز استفاده کرده که این باعث استقبال کودکان و نوجوانان از باشگاه کتابخوانی شده است.
آبسوران بیان کرد: با توجه به اینکه اعضای باشگاه از محله کم برخورداری بودند و عطش خواندن و دانستن در وجودشان موج میزند که در این راستا فعالیتهای باشگاه تاثیر فراوانی داشته است و با توجه به اینکه در هر جلسه از باشگاه به معرفی و روخوانی یا بلندخوانی کتاب اقدام میشد، روخوانی کتاب توسط اعضا در حد بسیار خوب پیشرفت کرده بود که باعث میشد اعتماد به نفس آنها با روخوانی کتاب در جلسههای مختلف تقویت شود و هر روز بهتر و بیشتر در بلندخوانی و روخوانی کتابها مشارکت کنند.
وی امانت بردن کتابهای خوانده شده و کتابهای موجود در کتابخانه کوچک و دست به دستشدن کتابها را از دیگر عوامل تایید رشد مطالعه عنوان کرد و افزود: همچنین تمام تلاش اعضا بر این بود که ضمن روخوانی کتاب، نامه خود را به نویسنده کتاب نوشته و نسبت به معرفی کتاب موردعلاقه در قالب فیلم کوتاه اقدام کنند.
تسهیلگر باشگاه «یکی بود، همه چیز بود»، اظهار کرد: یکی دیگر از برنامههای جذاب باشگاه معرفی نویسنده حمایت از مروجان کتابخوانی در مناطق محروم، اجرای طرح کتاب خوانده شده، نشان دادن تصویر نویسنده یا شاعر و نصب آن در پانل بود و بیشتر اعضای باشگاه تمایل زیادی به شناخت نویسنده و مشاهده تصویرش داشتند که این طرح کمک زیادی در علاقهمندی کودکان به کتاب و کتابخوانی داشت.
وی ادامه داد: اجرای طرح چهارمین دوره جام باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان بهانهای شد تا بیشتر به وظیفه انسانی خودم و مسئولیتی که در قبال کودکان داریم برسم بهطوری که ضمن اجرای طرح مذکور، به برگزاری طرحهای دیگر کتابخوانی با حضور افراد مختلف در نقاط دیگری از شهر بپردازم و با توجه به اینکه هدف اصلی طرح، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، شاید اهدای جایزه به تعدادی از شرکتکنندگان و یا برگزیدگان دلیلی بر ترغیب کودکان و نوجوانان برای کتابخوانی نباشد.
آب سوران گفت: همانطور که در جریان هستید تعداد زیادی از شرکتکنندگان با نیت برگزیده شدن به فعالیت کتابخوانی رو میآورند و هدف اصلی طرح را فراموش میکنند و گاهاً بعد از اینکه برگزیده نشدند، انگیزه خود را از ادامه کار از دست میدهند و در این راستا پیشنهاد میکنم که تسهیلگران حس رقابت را به آن شکلی که برای کودکان و نوجوانان مشکلساز باشد، را ایجاد نکنند و معتقدم کودکان و نوجوانان باید با لذت ذاتی مطالعه آشنا باشند و جایزه اصلی آنها دانستن و ایجاد عطش مطالعه باشد.
آب سوران در پایان سخنان خود ادامه داد: حمایت از تسهیلگران علاقهمند، اختصاص فضاهای مناسب و شاد برای کتابخوانی، همکاری و حمایت کلیه مسئولین شهرستانی و استانی از فعالیتهای کتابخوانی، فراهم بودن شرایط تهیه کتابهای مناسب به خصوص در بخش کودکان و نوجوانان در شهرستانها و مرکز استان، حمایت مسئولین متولی کتاب و کتابخوانی، برگزاری نشستهای مختلف برای تسهیلگران و حتی برگزاری کارگاههای آموزش برای آنها از جمله اقداماتی است که با انجام آنها میتوان بیشتر از قبل به رونق کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانها امید بست و به امید خدا در حال برنامهریزی برای باشگاه دوم برای یک گروه دیگر از کودکان و نوجوانان هستیم تا بتوانم دوستی تعداد بیشتری از آنها را با کتاب محکم تر بکنم. به امید آن روز...
نظر شما