
گفتوگوی ایبنا با دبیر «جشنواره داستان آب»؛
احترام به آفرینش هنری آزاد و خلاق نویسندگان مهمترین رویکرد ماست
«سلمان باهنر»، نویسنده و دبیر ادبی دومین جشنواره ملی داستان آب، هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد دغدغه در جامعه در زمینه مصرف آب برشمرد و احترام به آفرینش هنری آزاد و خلاق نویسندگان را درباره این موضوع، مهمترین رویکرد جشنواره دانست.
وی در این باره گفت: کار خوانش اولیه ۳۵۵ اثر رسیده به دبیرخانه به پایان رسید. در مجموع حدود ۱۵۰ اثر در چهار بخش جشنواره به داوران نهائی تحویل داده شد و آیین اختتامیه جشنواره هم عصرِ آخرین روزِ اولین ماه تابستان ۱۳۹۹ بهصورت مجازی از درگاههای اطلاع رسانی جشنواره پخش خواهد شد.
باهنر افزود: علاوه بر خوانش بخشهایی از برخی داستانهای برگزیده، چند تقدیر از فعالان محیط زیست داریم. همچنین تئاتر «بابا آب نداد» کاری از گروه تئاتر زاوش هم برای اولین بار در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی داستان آب اجرا خواهد شد.
دبیر ادبی دومین جشنواره ملی داستان آب با اشاره به اینکه هدف جشنواره یادشده، ایجاد دغدغه در جامعه در زمینه مصرف آب است، عنوان کرد: احترام به آفرینش هنری آزاد و خلاق نویسندگان مهمترین رویکرد ماست. امسال البته بسیار به تحقق این اهداف نزدیک شدیم. هم موضوعاتی که دغدغههای مدیران شرکت آب و دیگر فعالان حوزه آب است در داستانها جاری شد هم سطح خلاقه و بدیع داستانها به شکل قابل ملاحظهای رشد داشت.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد با استعداد و هنرمند را انگیزههای رقابتی به حرکت وادار میکند بیان کرد: چه بسیار آدمهای بزرگ و موثر که وقتی به ریشه ابتدایی مسیر رشدشان رجوع میکنید، میبینید که داستانشان شوخی، شوخی، جدی شد! گاهی یک کنجکاوی، یک رقابت و روکم کنی، گاهی یک خودی نشان دادن! منظورم این است که همیشه آرمانهای کلان و حساسیتهای آگاهانه وجودی نیست که باعث یک اتفاق شگرف در نزد هنرمند بشود بلکه گاهی یک جاهيطلبیِ سازنده هم میتواند بانی خیر بشود. از این بخش ماجرا که بگذریم مجالی که جشنواره برای گردآمد هنرمندان و مواجهه و مقایسه آثار بهوجود میآورد، پر بهره است و تاثیرگذار.
باهنر، با یادآوری نام کتاب «روبروی پل خواجو» که مجموعه داستانهای برگزیده اولین جشنواره ملی داستان آب بود، تصریح کرد: از همان نخستین روزهایی که داستانِ جشنواره آب شروع شد یکی از مهمترین و مشخص ترین هدفهای شرکت تامینکننده و گروه هنریِ جشنواره این بود که آثار به دست مخاطب برسد. بدیهی است که اولین و کلاسیکترین روش رساندن داستان هم به دست مخاطبین کشور، کتاب بود. برای همین آثار منتخب جشنواره نخست بهسرعت و بیدرنگ به کتاب تبدیل شد. البته راههای دیگر را هم رفتیم و میرویم. مثل اجرای شنیداری آثار کتاب اول که با صدای گروهی از هنرمندان اصفهان محقق شد.
یادآوری میشود، دومین جشنواره ملی داستان آب از دو جهت مورد استقبال اهل قلم داخل و خارج از کشور قرار گرفته است؛ یکی حیاتی بودن موضوع و دغدغه این جشنواره و دیگری نسبت قابل توجه بودن مبلغ جوایز، که دومین جشنواره ملی داستان آب را به یکی از گران ترین جشنوارههای ادبی کشور تبدیل کرده است.
نظر شما