سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
نویسندگان مستحق دریافت حقوق بیکاری‌اند

محمدرضا مرزوقی، با انتقاد از تاخیر در پرداخت بیمه اهالی فرهنگ گفت: آیا امکان نداشت در شرایط بحران کرونا، 6 ماه حقوق بیکاری به اهالی فرهنگ پرداخت شود؟

محمدرضا مرزوقی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری كتاب ايران‌(ايبنا)، با ابراز نگرانی از تاثیر‌ منفی و قابل‌توجه فشارهای اقتصادی بر بازار انواع کالا‌های فرهنگی؛ به‌ویژه کتاب بیان کرد: من جزو نویسندگانی هستم که فقط از راه نویسندگی امرار معاش می‌کنند و به نظر می‌رسد، فعالان حوزه نشر بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: مقایسه وضعیت نشر اردیبهشت امسال با زمان مشابه سال قبل؛ یعنی فصل نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران؛ از ضرر قابل‌توجه مالی ناشران و نویسنده‌ها حکایت دارد. یکی از ناشران همکار من می‌گوید «کار نیست» و درهفته بیشتر از دو بار به دفتر نشر نمی‌رود.   

نویسنده «دی‌وی‌دی اسرارالغولان» با اشاره به ایجاد اختلال در روند درمان هنرمندان از‌جمله اهل قلم به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه مربوط به کاهش آسیب ناشی از کرونا، ادامه داد: نزدیک به 15 است حق بیمه پرداخت می‌کنم.

مرزوقی بر ضرورت پرداخت حقوق بیکاری به نویسندگان در شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: آیا امکان نداشت در شرایط شیوع کرونا و در‌حالی‌که شرایط دشوار اقتصادی را تجربه می‌کنیم، 6 ماه حقوق بیکاری به اهالی فرهنگ، به‌ویژه نویسندگان پرداخت شود؟  

وی درباره تخصیص تسهیلات به اهالی فرهنگ نیز ابراز ناامیدی کرد و افزود: هرچند فرم‌های اعلام میزان خسارت از کرونا، بین اهالی فرهنگ توزیع شد اما امید چندانی برای دریافت تسهیلات وجود ندارد.   

مرزوقی گفت: نویسندگان نه‌تنها نگران کرونا؛ بلکه نگران آینده هم هستند که آیا حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد یا نه؟ این درحالی‌است‌ ‌که  تفاوت درآمد مالی بازیگران با دیگر هنرمندان از‌جمله نویسندگان نجومی است.   
       
وی درباره ضرورت تغییر در روش‌های تبلیغ و بازار‌یابی کتاب با رویکرد حمایت از اقتصاد کتاب و نشر، گفت: هرچند استفاده از فضای مجازی در میزان فروش موثر بوده اما به‌نظر می‌رسد به رسانه‌ای قوی‌تر مثل تلویزیون نیاز است. اما تلویزیون تا چه حد در معرفی کتاب و ایجاد مخاطب جدید کمک کرده‌است؟

این نویسنده ادامه داد: آیا از این رسانه برای تبلیغ کتاب و یا کتاب الکترونیکی به جای مبلمان و یا قابلمه استفاده می‌شود؟! به‌نظر می‌رسد تلویزیون هیچ‌گاه برای تبلیغ کتاب با فعالان این حوزه، به‌اصطلاح راه نیامده‌است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها