جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
بررسی دانشنامه تصویری تاریخ قم به روایت سینما

سیدامیر طباطبایی کارگردان سینما با بیان اینکه موضوعات مختلفی در دانشنامه تصویری قم در دست انجام است، یکی از موضوعات این دانشنامه را موضوع تاریخی موسی مبرقع معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشستی با موضوع «بررسی دانشنامه تصویری تاریخ قم به روایت سینما» با حضور سیدامیر طباطبایی کارگردان سینما در بنیاد قم‌پژوهی برگزار شد.

طباطبایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه موسی مبرقع یک شخصیت بین‌المللی است و به جغرافیای جهانی تعلق دارد اما تاکنون آنطور که باید شناخته نشده است، گفت: داستان‌های زیادی درباره موسی مبرقع وجود دارد. ما سعی کردیم با تحقیق و پژوهش ابعاد زندگی ایشان را بررسی کنیم؛ چرا که وی یکی از شخصیت‌های مهمی بود که نقش بزرگی در رواج شیعه دوازده امامی در قم داشته است.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه چهار هجرت تاثیرگذار در قم وجود داشته است که شامل هجرت اشعریان به قم، ورود فاطمه معصومه (س)، هجرت موسی مبرقع و هجرت ابراهیم ابن هاشم از محدثان بزرگ جهان اسلام است، بیان کرد: بخشی از دانشنامه تصویری قم به موسی مبرقع اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون کار شاخصی درباره موسی مبرقع ساخته نشده است، گفت: کتابی به نام «زیبای رانده شده» برای موسی مبرقع نوشته شده است که در نمایشگاه کتاب عرضه شد اما هر اندازه هم که کار انجام دهیم، باز هم کم است.

طباطبایی در خصوص اهمیت نقش سینما در انتقال مفاهیم و فرهنگ به جامعه بیان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است که نسخه سینمای فیلم «موسی مبرقع» در شهرهایی که با قم خواهرخواندگی دارند مانند کراچی پاکستان، بعلبک لبنان، قونیه ترکیه و شهری در اسپانیا نیز نمایش داده شود.
 

این فعال عرصه فرهنگ با انتقاد از بی‌توجهی به هنر گفت: اگر قم آنگونه که باید شناخته شده نیست، به این خاطر است که همزمان با دانش روز حرکت نکرده‌ایم؛ چرا که هنوز به هنر به شکل تزیینی نگاه می‌کنند. این در حالی است که اگر به شیوه تکامل ادیان الهی توجه کنیم می‌بینم که خداوند در هر عصر و زمانی به شیوه معمول زمان خود مردم و به وسیله پیامبرش دین را به آنان عرضه کرده است.

این پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه در ساخت پروژه‌های سینمایی مهم‌ترین مسئله، حمایت مالی است، گفت: در زمینه مشاور و محتوا مشکلی وجود ندارد اما در تامین هزینه‌های ساخت مشکل داریم و کمتر کسی حاضر می‌شود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. من معتقدم در کنار نذرهای دیگر باید نذر فرهنگی هم باشد تا خیرین و مردم به بخشی از کمک‌های خود را به این بخش اختصاص دهند تا به وسیله این هنر روز بتوانیم بسیاری از معضلات ریشه‌ای را به این وسیله برطرف کنیم.

وی با انتقاد از مهجور بودن تاریخ قم و به فراموشی سپردن رسوم و سنت‌های خوب این شهر توسط شهروندان تصریح کرد: اساساً دغدغه فرهنگی مدیران کم شده است. به همین علت ما شاهد هستیم که خیلی از سنت‌ها رو به فراموشی است. برای مثال در قم ۲۵ نوع غذای سنتی داریم که ریشه هزار ساله دارند و ما در فیلم موسی مبرقع آن را گنجانده‌ایم.

طباطبایی اضافه کرد: تاکنون به انبوه داشته‌های فرهنگی و تاریخی قم توجه نشده است؛ چراکه مدیرانی دغدغه‌مند روی کار نیامده‌اند تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. نمونه آن نامگذاری خیابان‌ها و ساختمان‌های فرهنگی این شهر است که در آن اثری از شخصیت‌های بزرگ این شهر دیده نمی‌شود. این در حالی است که در شهر اصفهان شرایط کاملاً فرق می‌کند و همه اسامی به نام بزرگان اصفهان است.
 

 وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان افزود: سال قبل هفته فرهنگی قم در لبنان برگزار شد اما محتوای آن غیرفرهنگی بود که امیدوارم که در هفته فرهنگی جدید که قرار است برگزار شود، محتوای برنامه فرهنگی باشد.

طباطبایی با بیان اینکه قم در طول تاریخ مورد توجه دولت‌ها بوده است، افزود: در زمان ساسانیان، دیلمیان، آل‌بویه و قاجار این شهر به علت وجود علما از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. برای مثال در زمان قاجار بیشترین هدف فتحعلی قاجار به قم برای روز مبادا بود که اگر زمانی در جنگ‌های خارجی به سرباز نیاز داشت، با فتوای علما بتواند سربازهای مورد نیاز را تأمین کند.

وی با بیان اینکه به دلیل بی‌توجهی مسئولان امر فرهنگ اصیل قم به انزوا رفته است، گفت: ما به خیزش فرهنگی  نیاز داریم. خیزش آشتی با رسانه‌های روز مانند سینما است تا بتوانیم مسائل و مشکلات فرهنگی موجود در قم را برطرف کنیم.

این سینماگر از بی‌توجهی به ظرفیت سینمایی این شهر توسط مرکز صدا و سیمای قم انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در بخش برنامه‌سازی شبکه نور، از نیروهای بومی برای ساخت برنامه‌ها استفاده نمی‌شود. به همین خاطر ما شاهد هستیم که بسیاری از فرهنگ‌ها و آداب سنتی قم رو به فراموشی است.

این پژوهشگر در پایان گفت: موضوعات مختلف دیگری در دانشنامه تصویری قم در دست انجام است و موسی مبرقع بخشی از این دانشنامه تصویری محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها