یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
توانمندی‌های زبان فارسی در رفع گره‌های زبانی

مدرس دوره آموزشی ویراستاری که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب قزوین برگزار شد، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های زبان فارسیبرای رفعر گره‌های زبانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، علی صالحی کارشناس زبان و ادبیات فارسی در دوره آموزشی ویرایش و درست نویسی که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین با حضور علاقمندان برگزار شد، فارسی را از کهن‌ترین و کامل‌ترین زبان‌ها دانست و در عین حال گفت: به دلایلی از قبیل مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ، این زبان دشواری‌های فراوانی را به خود دیده است.

وی گفت: این دشواری‌ها سبب شده تا تغییرات فراوانی در زبان حاصل شود. ورود واژه‌های غیرفارسی، تغییرات زبان و فراموشی ظرفیت‌های آن از این مشکلات است که امروز در عرصه زبان فارسی با آن مواجه هستیم.

این کارشناس زبان فارسی گفت: مطالعه سیر مطالعاتی و درست نویسی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند در شناخت هرچه بهتر زبان فارسی و استفاده از ظرفیت‌های زبان کمک کننده باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اصطلاحات غلط رایج در زبان فارسی یادآور شد: بیشتر این اشتباه‌ها در جامعه پذیرفته شده است اما ویراستاران، نویسندگان و مولفین باید در مسیر رفع آنها تلاش کنند.
 

وی بیان کرد: این اشتباه‌ها در طول تاریخ در زبان ما جای خود را پیدا کرده‌اند و برای رفع آن نیز به زمان نیاز است و به این معناست که فعالیت‌های فرهنگی نظیر رفع همین اشکالات در کتاب‌ها و تالیفات شما در بلندمدت می‌تواند به رفع کامل آن منجر شود.

این کارگاه آموزشی با حضور بیش از 50 ناشر، مولف و ویراستار از استان قزوین برگزار شد و در آن آشنایی با زبان، کارکردهای آن، گفتار، محاوره، نوشتار و زبان‌های تخصصی و عمومی در ساختارهای فرهنگی و پیچیده ارائه شد.

همچنین شرکت کنندگان در این دوره آموزشی با شیوه‌های ویرایش زبانی، رفع کژتابی‌ها، تبدیل واژه‌های ناآشنا به آشنا، اصلاح خطاهای منطقی و گره‌های ذهنی، حشوزدایی، کلیشه و تبدیل محاوره و لهجه به زبان معیار آشنا شدند.

صالحی در بخش دیگری از این کارگاه 8 ساعته به ارائه فارسی سازی‌های زبان و ساختارهای بیگانه و غلط، ویرایش صوری، دستور خط و فاصله گذاری پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها