یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
نشست کتابخوان تخصصی زبان سمنانی برگزار شد

نشست کتاب‌خوان تخصصی «زبان سمنانی» به همت کتابداران کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نشست کتابخوان تخصصی با حضور سعید دهقانلو، معاون اداره کتابخانه‌های عمومی، حنیفه صفری، رئیس کتابخانه مرکزی و جمعی از کارشناسان حوزه کتابداری و علاقه‌مندان به حوزه کتاب در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار شد.

در این نشست کتاب‌های «گزیده‌ای از سخنان پرمغز امثال الحکم (کنایات و اصطلاحات به زبان سمنانی)» نوشته علی‌محمد مقدسی توسط توران ضمیری؛ «عاشقی» نوشته رحیم معماریان توسط مصطفی عبدوس؛ «گیله مرد بزرگ علوی» توسط مهناز پیوندی؛ «نادرشاه افشار» نوشته احمد پناهی توسط محمد علیان و «بی‌سری و باسری: یاوه و غیریاوه» نوشته رحیم معماریان توسط محمد رضا طاهریان معرفی شدند.

همچنین این گویش به سبب پیشینه تاریخی، قواعد دستوری ویژه و نفوذناپذیری در طول قرون گذشته از دیرباز در کانون توجه برخی پژوهشگران و زبان‌شناسان بوده است.

این گویش چنان با سایر گویش‌های ایرانی تفاوت دارد که شاید بتوان بدون تحصیل و اطلاع قبلی تمام گویش‌های ایرانی مانند مازندرانی، یزدی، اصفهانی و … را متوجه شد اما وقتی اهل سمنان به زبان خود سخن می‌گوید، مطلقاً از آن چیزی دریافت نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها